Jump to content

Tips støkkjakt rype


Kristoffr

Recommended Posts

TS. Hvordan du skal gå etter lirypa, er ganske enkelt. (Tenker meg nå høstjakt) Ikke gå i lange rette linjer (litt, zig - zak) i åpnet terrng og gå gjerne rykkvis. Forsøk å komme overraskende på rypa. Gjerne god fremdrift.

 

Hvis du ikke klarer å komme overraskende på rypa, har rypa (min. en av dem) sett deg på lang avstand. Og går en rett mot dem, går (eller løper) de bare til siden og du vil aldri oppdage dem. Rypene trykker sjelden for folk, så det beste er å gå litt uforutsigbart, da kan en likevel komme inn på skuddhold.

 

Hvor du skal gå, er værre. Og her trengs erfaring, både med biotop og terreng. Ellers går en i tom-terreng. Du må vite hva rypa beiter på, samtidig et sted den kan finne litt skjul for rovfugl, enten der den beiter, eller innen få meter. Bibloteket har flere bøker som omhandler rypejakt, med både beskrivelser av biotop, hva de beiter på og med bilder. Nyttig, hvis en ikke kan være med erfarne jegere de første gangene.

 

Lirypene sitter ofte ikke på samme sted om morgenen, som på ettermiddagen. Gjerne lavt tidlig og så beiter de seg oppover. I enkelte terreng kan det være vanskelig å finne høyden (m.o.h.) de sitter på. Da må en bare søke, i forskjellige høyder. Andre terreng/år kan de sitte nesten hvor som helst, bare det er biotop for dem.

 

Noe av det samme på fjellrypa, men de fleste fellinger skjer vel når en kan dukke opp bak en haug o.l., og er på skuddhold. Ser du dem på lang avstand, smyg deg innpå (men ute av syne), til du er på skuddhold. Kikkert er greit å ha, for litt speiding.

 

Har bare kommet med noen enkle og raske tips. Ellers blir det en avhandling. For uerfarne er det best å komme i kontakt med erfarne rypejegere og forsøke å bli med noen ganger. Da lærer en mye om rypejakt på en tur, eller to. Men det er timer i terrenget, dag etter dag, i mange år, som gjør en god rypejeger.

Link to comment
Share on other sites

Støkker du rype så vil den som regel ta peiling nedover, samme gjelder skogsfugl du støkker oppe i en li. Personlig har jeg ikke så all verdens erfaring med dette, men de rypene jeg har støkket har tatt ut nedover. Eller de kan vente til du har passert og slippe seg utfor bak ryggen på deg. Øyner i nakken er en fordel på rypejakt :)

Link to comment
Share on other sites

flyr rypa oppover eller nedover i terrenget? vil den fly nedover for å få høyde fortere?

min erfaring er at den kan fly både oppover og nedover i terrenget, alt etter som....

noen ganger sitter den i bjørkeskogen, andre ganger i lyngen over tregrensa, andre ganger sitter noen i skogen og noen over......alt etter som

 

men rypa spiser ikke gress, så steder med gress er oftest ikke rette stedet, men lyng/bær er en god start

Link to comment
Share on other sites

Rypene trykker, og det gir en mulighet til støkkjegeren til å komme på skuddhold når de omsider tar til vingene. Utfordringen er at fjellet er stort og du kan ikke gå alle steder, dvs de fleste går du forbi. Bra er vel det, ellers var det ingen igjen.. Legg ruta til mer sannsynlige biotoper, men det veksler under høsten.

På bildet satt det 15 fugl i feltet med steinrøys. Det var fjellrype og de fløy lenge før jegeren var innpå...Men steinrøys er ofte bra steder for lirype også.

 

tmp_7423-DSC_0071-1024x768-1420988344.JPG

 

Fugl generelt tar av typisk mot vinden, men også vekk fra deg, tunge beist i vindstille skog vil ha fallende terreng for å vinne fart og høyde, alle vil komme seg avgårde og i trygghet..

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, var ute den 2. Og støkte to ryper, jeg gikk selvfølgelig med knekt børse og uten skudd i fordi jeg var på vei mot bilen, jeg gikk og tenkte for meg selv da jeg ser at jaktkameraten min står helt stille, jeg la ikke merke til at rypene fløy opp engang. Jeg ser at fuglene flyr 10 meter foran han og det var først da jeg så de. Både Jeg og jaktkameraten min er veldig nybegynnere i rypejakt og har ikke peiling på hvordan man skal gå og hvordan man kan spotte rypene så man kan snike seg på de. Var ute den 3. Og men ikke noen rype var å se, gikk litt opp i fjellet der det var steinrøys, jeg så også at det var hvite "prikker" lenger opp på fjellet, men vi fikk ikke sett ordentlig hva det var.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at støkkjakt uten hund fungerer best i toppen av bjørkebeltet. Gjerne i trange slukter: følg de oppover til skogen stopper,og rypa sitter gjerne helt i kanten. De femti metrene øverst i bjørkebeltet kaninneholde både lirype og fjellrypa.

Fjellrypa finner du oftest høyere opp. Også her er trange slukter og blokksteinur gullplasser. Fordelen med fjellrype er at de ofte ikke flyr så langt og du kan gå på de flere ganger. Går du opp en stor flokk så bruk kikkerten hvis du kan se hvor de flyr, og du vil ofte se at det går ned tre fugl her, fire der.... osv. Morsom jakt! Hvis du er heldig kan du skyte alle fuglene i et kull... det sier seg selv at det er helt elendig forvaltning. Ta ut en eller to fugler, og dra videre på let etter neste kull :D

 

nå i oktober er det ofte snø i fjellet. Når rypa har rypa skiftet fjærham er det tid for flekkjakt. Når fuglen er hvit og snøen smelter vil rypene flokke seg rundt de snøflekkene som finnes. Da er det morsomt med ei presis rifle (eller kombi).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...