Jump to content

Helix vs 404 vs R8


gissmo79

Recommended Posts

Jeg har lyst på oppspenner rifle og vurderer Merkel Helix, Sauer 404 og Blaser R8. Er det andre der ute som har vurdert samme og klart å bestemt seg for noe? Hva endte du opp med og hvorfor? Er du fornøyd med valget? Er også interessert i erfaringer fra andre brukere av de forskjellige våpnene, både positive og negative.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett litt på akkurat de samme riflene og landa på en Helix som er i bestilling nå. Alle tre børsene virker som nydelige våpen men jeg landa på Helix på grunn av den korte rett-trekkeren, en veldig god balanse i børsa, et genialt take-down system og herlige åpne sikter.

 

404 er et flott våpen også men den er ikke rett-trekker som jeg så etter. R8 er den eneste jeg har skutt med (6,5 med demper) og det var en fin opplevelse. R8 er og den eneste av disse som har kikkertsikte på løpet, noe som helt fjerner behov for innskyting ved løpsbytte. Blir litt dyrere med kikkerter da...

 

Til slutt vant Helix over R8 på grunn av den korte rettrekkerbevegelsen, bedre balanse i våpenet for meg og et kolbedesign jeg likte bedre (alpinist vs R8 success). Det eneste jeg er usikker på er hvordan 'sporet' til rettrekkeren oppfører seg mht rusk og skitt. Men for røff bruk har jeg jo gammelmauseren.

 

Så nå er det bare å vente... Bestilte 7x64 så jeg måtte regne med 'noe' venting. Håper på julepresang til meg selv.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da ble det en Helix Alpinist Camo på meg. Var på banen og testen den ut i dag og var godt fornøyd med det meste. God balanse, godt avtrekk og herlig lademekanisme. Samlingen var ikke så god som jeg hadde håpet på, men det er nok litt min feil og siden jeg satte på en skikkelig billig kikkert. Får montere på Zeissen og prøve igjen.

Link to comment
Share on other sites

Syntes du gjorde et klokt valg, har vurdert Blaser R8 selv men lommeboka hyler om

Montasjer som koster like mye som en brukandes kikkert osv, + anser låsing på sluttstykket på

Helix som noe sterkere en Blaser( nå fikk je vel sagt det :roll: ) vekten er vel i favør Helix og..

Har Sauer 202 i fra før, skal jeg bytte, blir det ihvertfall rettrekker..

Link to comment
Share on other sites

Umbo skrev.

404 er et flott våpen også men den er ikke rett-trekker som jeg så etter. R8 er den eneste jeg har skutt med (6,5 med demper) og det var en fin opplevelse. R8 er og den eneste av disse som har kikkertsikte på løpet, noe som helt fjerner behov for innskyting ved løpsbytte. Blir litt dyrere med kikkerter da...

 

Er en fordel å ha et snev av innsikt og erfaring før man rabbler ut påstander.

404 trenger ikke ny innskyting etter pipebytte, den er stabil og er konstruert for å bli plukket fra værandre når som helst og settes sammen for bruk.

Å hvilke fordeler har man om kikkert er montert på løpet???? Har man et pipebytte som er 100% repeterbart så er det alltid best at kikkert står montert

der det aldri blir foretatt endringer, nemlig på låskassa.

Men det er som du nevner, når kikkert er montert på løp så vil man få ulikt feste for montasjen fra pipe til pipe.

Da er det bedre å notere seg antall klikk i div retninger fra pipe til pipe å klare seg med en kikkert når optikken er montert der den skal være,nemlig

på låskassa, for det er det skikkelige våpen er utstyrt med :wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

Er en fordel å ha et snev av innsikt og erfaring før man rabbler ut påstander.

 

Jeppsipeppsi. Det er derfor jeg skriver så 'mye' på internettforum. Det er så 'god' stemning der.

 

Du så kanskje at jeg skrev at det etter sigende helt skal fjerne behov for innskyting? Jada, jeg skulle sikkert skrevet justering samtidig, men jeg tok det liksom for inngitt at man ville forstå at jeg mente det også. Og jada, jeg skrev løpsbytte og tok det også for inngitt at man ville forstå det slik at det var snakk om løp i ulike kalibre.

 

Men nå vet jeg at jeg er en innsiktsløs rabler. Det er alltid greit å lære noe om seg selv så jeg sier takk for det :-)

Link to comment
Share on other sites

Take Down, så fort du har delt pipe og kikkert fra hverandre så har du innført et usikkerhetsmoment, og muligheten for variasjon er tilstede. Med bra design kan selvsagt effekten minimeres, men du kan ikke være 100% sikker på at skudda havner akkurat der de skal uten kontrollskyting. Det kan du hvis kikkerten sitter på pipa og du aldri deler dem. Dette hadde du selvsagt visst hvis du hadde et snev av innsikt og erfaring. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med å ha Kikkerten på løpet bør være åpenbar. Jeg har akkurat kjøpt en "pipepilot" til sauera, som skal sikre at løpet kommer på samme plass etter at løpet har vert ute. Selv med bruk av dette verktøyet samt momentnøkkel, måtte jeg stille 5 knepp på Kikkerten etter sist gang jeg hadde ut løpet ( for en uke siden) MIN erfaring er at jeg aldri har opplevd at treffpunktet er det samme etter å ha hatt ut løpet på mine to sauere. Jeg tenkte på dette sist jeg kjørte hjem fra banen, jeg gjør pinadø ikke annet enn å skyte inn denne Sauera..

Link to comment
Share on other sites

Syns å huske jeg leste en plass en som testet presisjon med å ta ut løpet og sette det inn igjen mellom hvert skudd og fikk samling innen 4-5cm på 10 skudd. Da vil jeg påstå det det er ganske stabilt på Helixen. En Sauer 202 bruker vel samme prinsippet som er på 200str og det er i vert fall ikke like stabilt.

Blaser R8 og Sauer 404 er sikkert kjempe våpen det og, men jeg falt for Helixen. Noe jeg ikke likte med de andre 2 våpna var prisen på løp og kikkertfester.

Link to comment
Share on other sites

Syns å huske jeg leste en plass en som testet presisjon med å ta ut løpet og sette det inn igjen mellom hvert skudd og fikk samling innen 4-5cm på 10 skudd. Da vil jeg påstå det det er ganske stabilt på Helixen. En Sauer 202 bruker vel samme prinsippet som er på 200str og det er i vert fall ikke like stabilt.

Blaser R8 og Sauer 404 er sikkert kjempe våpen det og, men jeg falt for Helixen. Noe jeg ikke likte med de andre 2 våpna var prisen på løp og kikkertfester.

 

 

Merkelige synspunkt. 4/5cm er for min del ikke bra nok.

Men du sier jo selv at du har en helix, det blir kanskje slik at det man har selv er best?

Jeg forøvrig gikk for en 202 i fjor, og kjenner meg ikke igjen at den skal være dårligere enn 4/5cm mellom pipebytte.

Link to comment
Share on other sites

Av alle de Sauera jeg har så har jeg en jakt match som jeg bytter mellom 9,3 og 6,5 et par ganger i året, har også egen kikkert til vært av løpa.

har ennå ikke stilt på kikkertene mellom pipebyttene på de fem åra jeg har hatt den rifla.

som jeg har sagt mange ganger før, det handler om å gjøre ting likt vær gang å det er det som gjør Sauer 202 for enkelte vrien og vanskelig fordi

den mangler de finesser innebygget for å få det til.

Det sikreste er å bruke løpsklemme, jeg bruker bare øyemål, har gjort dette så mange ganger i så mange år.

Men selv med løpsklemme kan man gjøre feil, settes indekspinnen for hardt innat eks en base så vil det bli spenninger når løpsskruene strammes, den skal kun ha lett berøring stål mot stål.

Videre har jeg erfart å bruke fremgangsmåten som brukes på 200STR, å det er for demontering så løsnes løpsskruene i rekkefølge midtre-bakre-fremre.

Ved montering skrus skruene i rekkefølge fremre-bakre-midtre, skruene skrus til med 7nm og gå over tre ganger med momentnøkkelen i rett rekkefølge, trekkes det bare til en eller to ganger så er det ikke sikkert det er likt eller i verste fall momment på enkelte skruer å da er man ute å sykler.

Pipa skal settes med styrespor for fremre skjefte skrue helt i senter med løpsmuffe sprekken under på kassa, sjefteskruefestet skal ligge helt fritt og ikke ha berøring eller ligge i spenn verken nede i styrespor på løp eller ved kassa.

Dette er den riktige fremgangsmåten får å opprettholde treffpungt på Sauer 202.

202 Take Down har alle disse finessene innebygget for å opprettholde 100% samme treffpungt å det uten løpsskruer, der suger bare pipa seg fast i kassa.

303 har også samme system men er mer likt 404 som har alt en 202 skulle ha hatt +++ :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...