Jump to content

sliter med presisjon på ruger 10/22


BixTheBug

Recommended Posts

hei kjære kammerater! jeg har en ruger 10/22 takedown (ikke stainless) liggende. meeeen jeg sliter med å få god presisjon... har prøvd masse forskjellige typer ammunisjon men får den ikke til å samle mindre enn 10cm samlinger (noen samlinger er selføligelig bedre og noen verre) på 50 meter :trist: jeg har skjekka at løpet sitter tight på og alt er som det skal. noen som har tips til hva eg kan gjøre???????

MVH Mikael

Link to comment
Share on other sites

Beklager å ikke komme med et mere konstruktivt svar, men jeg har eid to og skutt med flere ulike 10/22. Masse dyre dingser å skaffe til disse og fort gjort å gå i shopping-"fella" uten at noe egentlig hjelper! :forvirra:

Ønsker du presisjon har det muligens noe for seg å bytte våpen, jeg var så frustrert begg gangene at jeg holdt på å eksplodere! Kjøpte en nesten helt ubrukt Anchutz for 1000kr, det hjalp. :wink:

Link to comment
Share on other sites

har to 10.22,en stainless TD og en tac target, har kun byttet rekylstopperne men de går meget bra, på 75 m med td er samlingene innafor snusboksen med rødpunktsikte og tac target med originalt bra avtrekk og god kikkert blir 10 skudd liggende over en klistrelapp i et raggete hull ved fokus på avtrekk. har prøvd noe ammotyper men endte opp på cci std som går meget godt. Avtrekket på TD er en utfordring da det blir noen "fluer" innimellom så jeg må nok gjøre noe med det. TD har blitt tightet bra slik at den låser tregt ved sammensetning. TD er så lett også at en demper kanskje hjelper på stabiliteten?

Prøvde noe high velosity i TD men da åpnet gruppene seg uten annen forklaring enn egenspredning på ammo selv om det ikke var SÅ mye dårligere enn snusboksen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd to 10/22 TD på 15m. Begge hadde noe BSA-something-taktisk etellerannet oppå.

 

Den ene gikk "sådær", med samlinger såvidt rundt eller i underkant av (øyemål) en cm på 15m, eieren var strålende fornøyd.

Den andre fikk vi overhodet ikke til å samle. Vi var flere relativt våpenkyndige (var over 100 års erfaring med rifleskyting til stede), og alt var tight-ish, og virka som det skulle være. Fant ingen åpenbare feil.

Normalt gode skyttere skjøt samlinger rundt eller litt over 1cm på 15m - noen borti 2cm - det er jo bedre enn 10cm på 50m, men fremdeles ubrukelig. Vet ikke hva eieren av denne gjorde, men fornøyd var han ikke... Dette var med TopShot, og Eley something skytterlagsammo.

 

Et råd til trådstarter er å prøve forskjellig ammo, det kan være en voldsom forskjell. Hva har du brukt til nå.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Man kan prøve ett mylder av patroner og omsider finne en som går godt, men en presis rifle samler godt med det meste. Det gjør ikke en 10/22.

 

Dette er en test av min; http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=83010&p=910910&hilit=takedown#p910910

Har klart å krympe samlingene litt mer enn i testen ved å stramme skruen godt til, men likevel.. ingen presis rifle.

Den har to løp, heldempet og vanlig. Begge med lik spredning. Volquartsen avtrekk til ett par tusen var ingen magisk løsning.

 

Dersom du verdsetter presisjon, har du nok valgt feil rifle. Men til jakt på kort hold er den likevel ikke helt brukelig.

 

 

Var vel ikke noe svar på hva du kan gjøre for å forbedre dette. Mer en bekreftelse på at 10/22td faktisk ikke skyter hull i hull på 100m dagen lang om skytteren gjør sitt.

Link to comment
Share on other sites

åja haha unnskyld jeg er ny på sånt, kroninga var fin den :winke1: har testa cci std, topshot,eleyettellerannet, rws sub,rws high velocity men ingen går bedre enn den andre :? hmm føler jo nå at det ikke er kun mi rifle som har presissjonsproblemer... har jo ca. 10 skudd innenfor en klistrelapp på 15 meter men på lengre hold åpner samlinga seg betraktelig. men jeg vil ikke klage på ruger siden den var helt sikkert ikke ment som et presisjonsvåpen og mer som et ''morrovåpen'' å det har de jo fått til :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...