Jump to content

Vaske Jervenduk i vaskemaskin?


omeidesen

Recommended Posts

Tror ikke det er så farlig om en tar et kort og skånsomt program på maskinen. Et skånsomt vaskemiddel ala milo og IKKE! sentifugering for det er ikke bra på sånt plagg. Heng opp og drype tørke. Har ikke lest noe vaske anvisning på jerven, men tror et såpass røft produkt tåler dette, for etter litt bruk må en kunne gjøre det reint på et vis.

Link to comment
Share on other sites

Mener og tror garantien da forsvinner på produktet.

Anvisningen sier at duken skal vaskes med våt klut...

Sjekket det etter jeg bar ut et Rådyr i jervenduken og la det i bilen på duken, ble litt blosøl. :roll:

 

Hva som står for Termo-isolasjon delen har jeg ikke sjekket...

Link to comment
Share on other sites

Vask skal foregå i lunket vann inntil 30 grader Celsius. Okai, det går med 40 også. Fjelldukene bør ikke i vaskemaskin eller tørketrommel. Men de kan, dersom du har et veldig skånsomt vaskeprogram. Men for all del, ikke bruk sentrifugering!

 

For det første er det ikke noe godt poeng i å prøve å presse vann gjennom et vanntett stoff. For det andre kan vatteringen slites ut av sømmene og klumpe seg. Husk impregnering etter vask.

Link to comment
Share on other sites

Mener og tror garantien da forsvinner på produktet.

Anvisningen sier at duken skal vaskes med våt klut...

Sjekket det etter jeg bar ut et Rådyr i jervenduken og la det i bilen på duken, ble litt blosøl. :roll:

 

Hva som står for Termo-isolasjon delen har jeg ikke sjekket...

 

Akkurat dette som har skjedd med meg. Rypeblod og en fin gammel-fiskelukt som har lagt sine spor opp gjennom årene innbyder ikke akkurat til en blund på fjellet inni duken.

Link to comment
Share on other sites

Vedlikehold:

http://www.jerven.no/vask-vedlikehold

 

*********

Vask:

 

Vask skal foregå i lunket vann inntil 30 grader Celsius. Okai, det går med 40 også. Fjelldukene bør ikke i vaskemaskin eller tørketrommel. Men de kan, dersom du har et veldig skånsomt vaskeprogram. Men for all del, ikke bruk sentrifugering!

 

For det første er det ikke noe godt poeng i å prøve å presse vann gjennom et vanntett stoff. For det andre kan vatteringen slites ut av sømmene og klumpe seg. Husk impregnering etter vask.

*********

Jeg ville satset på håndvask med svamp/mild såpe og hånddusjen eller hageslangen etter vask.

Jeg har liten tro på maskinvask for en større duk som stort sett er vanntett.

Det var i alle fall slik jeg vasket Helly Hansen regntøy på 80 tallet.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Det kan være som de sier at det ikke er anbefalt.

Jeg har en duk med den gamle skogkamoen som jeg kjøpte på 90-tallet, det er en origianl uten vattering. Den har vært brukt til det meste, inklusiv innpakking av kjøtt i bilen hjem fra Sverige. Legger inn kjøleelementer, og det har gått greit. Sånt blir det griseri av, så jeg har kjørt den på mildt program utallige ganger.

Duken flasser litt av det blanke stoffet på innsiden, men det kan likegodt være annen slitasje. Ellers like fin.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...