Jump to content

Chapuis Progress


Ruger #1

Recommended Posts

Tydeligvis ikke noen som vil dele brukererfaringer med Chapuis. Da kan du få litt synsing fra meg :lol:

 

Fiklet litt med en hos Rogne for noen år siden. 9,3x74R og med 55 cm løp. Veldig fin børse, pent treverk og ok gravyre, bra balanse. Men syns 55 cm løp ble litt "stutt", uten at jeg helt klarte sette fingeren på hva jeg syns ble feil. Til tross for et ganske bra tilbud fra Rogne endte jeg opp med en annen DR i samme kaliber.

 

Du får legge inn noen bilder og brukererfaring når du får børsa!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en i 9,3x74r og har jaktet med den i 5 år.

 

Den jeg har er med 60cm løp og ejektorer.

 

Jeg ville ha en dobbelrifle med lodda løp, to avtrekkere og vanlig sikring uten oppspenner. I mine øyne er det ingen praktiske grunner til å ville ha og jakte med en dobbelrifle. Det er våpeninteresse, nostalgi og historisk sus som kanskje er begrunnelsen for de fleste og nettopp derfor synes jeg den må være laget klassisk med lodda løp uten oppspenner.

 

Rifla jeg har samskyter godt og holder treffpunkt ved varmskyting (3x2 skudd). Avtrekket var for tungt etter min smak, men det var greit å tune av børsemaker.

 

Etter at jeg hadde skutt en del og jaktet et par år med den fikk jeg laget nytt skjefte og fortre av Rafdal, så den passet enda bedre. Dette gikk ikke utover samskytingen heldigvis.

 

Kan absolutt anbefale en Chapuis!

Link to comment
Share on other sites

Takk :):wink:

Har heller ingen annen grunn enn deg THS for å kjøpe en dobbel.

Har alltid hatt lyst på en. Nå var sjansen der. Byttehandel..

Snart 50... hadde samme følelse da jeg var 5 og håpet jeg skulle få trøtraktor til jul :mrgreen:

Har sett DB' en din på siden til Rafdal, og på utenlandske forum :wink:

Nydelig :D

Link to comment
Share on other sites

Takk!

 

Jeg bruker den egentlig på all dagjakt (men boltrifle til skumringsjakt). Har nå montert en Swarovski Z6 1-6x24 i ERA svingmontasjer (uten lys). Hakemontasje er mye finere, men blir veldig dyrt om man vil ha flere sikter. Hadde et Leupold 1,5-5x24 montert til å begynne med. Estetisk var det finere og balansen bedre, men optisk vinner Z6 lett.

 

Perfekt gave til seg selv når man snart er 50!

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder siktemiddel har ikke jeg vurdert noe annet enn en kikkert som begynner på 1x. Kommer sikkert litt an på jaktform, men ser ikke helt for meg en dobbelrifle for måneskinnsjakt e.l. Så en dobbelrifle nylig som hadde 3-12x56 kikkert, syns det så veldig rart ut. Måtte virkelig strekke hals for å se gjennom siktet... Jeg har i det siste skutt mer og mer med de åpne siktene, tok storviltprøven i år med åpne sikter. Jeg vil tro kolben på din nye Chapuis Progress også er laget for åpne sikter, og at du mister litt kinnkontakt selv med en kikkert som vx6 1-6?

Link to comment
Share on other sites

Du har nok rett. De er vel stokket for åpne sikter, eller hvertfall et kompromis

Så var det med alder, og syn :wink:

Vel, jeg får finne min middelvei.

Dette er vel for spesielt interesserte uansett..

 

En liten digresjon. Når det spøres om råd vedr. Kipplauf , så vil de fleste ha en moderne

med jaegrlås. Når det gjelder dobbling, så skal den helst være laget for hundre år siden, og helst

i .577 Phyll & Spectacle :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Docter Sight montert på fremre base syns jeg er en elegant løsning. Docter sight rødpunkt kan kjøpes av Landrø, MAClick hurtigkobling på fremre base kan kjøpes av Vaabenhuset Nygård. Ref bilde nr 2, 3 og 4 på denne siden:

 

http://www.kilic-feintechnik.de/en/scopemounts/scopemounts/?tt_products%5Bcat%5D=18

 

Har sett flere montere Aimpoint micro på dobbelrifler, da med å skru denne ned på skinna. Men da mister en åpenbart litt av fleksibiliteten, ikke bare å vippe den av når du føler for det. Ellers kan man montere micro'en på skinne, og bruke svingmontasje, men da kommer denne ganske høyt opp... Etter mitt skjønn ble Docter sight løsningen mye bedre.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har hatt børsa et par...tre uker nå. Bare skutt 8-10 skudd. Jakta tar opp mye tid, utenom jobb :wink:

Gikk med en Blaser i handelen, men det er det verdt. Den samler 250 grs. Accubond høyre løp senter, venstre 2 cm. opp kl.10.

Det holder for meg med kalde løp. Videre forskning når jeg får tid.

 

Noen bilder, jeg synes hvertfall den er pen :D

 

015_1.jpg

 

011_1.jpg

 

010_1.jpg

 

008_2.jpg

 

006_4.jpg

 

016_2.jpg

 

005_4.jpg

 

003_5.jpg

 

002_4.jpg'

 

001_5.jpg

 

002_3.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Takker :D

Pent brukt ja. Byttet jamnt bort en Blaser med en annen bruker her inne.

Han hadde stått for forskningen. Ser ingen grunn til å finne opp kruttet på ny med det første.

Vil selvfølgelig prøve andre kulevekter etter hvert. De fleste av disse er regulert med Norma Oryx fabrikkammo.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...