Jump to content

Småviltjakt i allmenning uten jaktkort?


Bjornepappa

Recommended Posts

Lurer litt på dette. Er det fritt fram og jakte småvilt i allmenning, der det ikkje er jaktkort? Eller er det noko form for felleskort som dekkar allmenningar som ikkje har spesifikke kort?

Vi har hytte i ein slik, og har i alle fall ikkje funne noko jaktkort som gjeld spesifikt for denne.

 

Takk for gode svar!

 

Sent fra min D6603 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Beiterett har ingenting med jaktrett å gjøre. Ring kommunens Utmarksråd (eller tilsvarende instans). De bør kunne svare deg på hvem som har jaktretten. Noen ganger er det Valdet/Viltstellområdet som sitter på jaktretten til både storvilt og småvilt uten å bry seg med småviltjakten.

Link to comment
Share on other sites

Beiterett har ingenting med jaktrett å gjøre. Ring kommunens Utmarksråd (eller tilsvarende instans). De bør kunne svare deg på hvem som har jaktretten. Noen ganger er det Valdet/Viltstellområdet som sitter på jaktretten til både storvilt og småvilt uten å bry seg med småviltjakten.

Det har du heilt sikkert rett i, men i mange tilfeller er det grunneigar eller eit grunneigarlag som sit med både beite- og jaktrett. Det er det vanlegaste her i området, og med stor sannsynlegheit også gjeldande for det aktuelle området.

 

Sent fra min D6603 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

I så fall så burde vel fyren med beiterett klart å gi TS (deg) ett litt bedre svar? Eller i det minste tlf. nummeret til lederen i grunneierlaget?

 

Hvis du har rett, så bør du uansett avklare dette med lederen i grunneierlaget. Og hvis han gir deg lov til å jakte i området, bør du prøve å få en skriftlig avtale.

Link to comment
Share on other sites

Det kan eg godt vere enig i, men "problemet" (i den grad det kan kallast problem) er nok at vedkommende ikkje har noko ivrig forhold til småviltjakt, då det blant mange ikkje vert rekna som noko særleg verdifull ressurs. Dermed også manglande kunnskap.

Uansett, takk for svar.

 

Sent fra min D6603 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det finnes vel to typer allmenning (almenning). Stats og bygdeallmenning. På statsallmenning er det valgt et fjellstyre som adminsistrerer blant annet jakt. På bygdeallmenning er det private grunneiere som rår. Vi tro at om du kontakter det lokale grunneierlaget kan de gi deg info om hvem som sitter I styret for denne allmenningen.

Ellers går det an å se etter på Inatur om hvordan det ligger an med småviltjakt på både Statsallmenning og hos Statsskog.

Link to comment
Share on other sites

...På bygdeallmenning er det private grunneiere som rår....

 

Dette er en smule upresist, selv om det for så vidt er korrekt. I bygdeallmenninger er det ikke private grunneiere som rår, vel og merke i den daglige drifta. Bygdeallmenningene er EN privat grunneier. Selv om det er at valgt styre av grunneiere fra det aktuelle området, så er det sjelden disse har noe med den daglige drifta å gjøre. Og de er ikke, i praksis, eier av grunnen i allmenninga. Det blir litt som å være Coop-medlem. Vi blir jo omtalt som medeiere, men jeg føler meg ikke helt som bedriftseier for det :wink:

 

Dersom det er snakk om ei bygdeallmenning så finnes det, nesten garantert, en administrasjon som er rett adresse for spørsmål om jakt i den aktuelle allmenninga. Om det eventuelt er noe grunneierlag inne i bildet varierer sikkert fra sted til sted, men herover er i hvert fall allmenningene så store at de i all hovedsak administrerer sin egen jakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...