Jump to content

Skjevborret pipe


fat_dog86

Recommended Posts

Kanskje en dårlig trådtittel, men jeg kunne bare ikke finne noe bedre å kalle det!

 

Har en Savage 16 i 308, som jeg nettop fikk kappa pipa på i forbindelse med dempermontering. Det viste seg da at løpet/hullet ikke ligger sentrisk i pipa. Gjengene er slått med tolk inni løpet, og en kan da tydelig se forskjell godstykkelsen rundt hullet. Merkes veldig tydelig med gjengebeskytteren på, da den ikke flukter med pipa. Hva har dette å si for funksjonene i rifla? Noe en evt burde klage på?

Link to comment
Share on other sites

Om du vil reklamere blir opp til deg, jeg ville ikke veddet for mye på at det førte noen vei.

Det er ikke helt uvanlig - faktisk ganske vanlig, men kansje ikke i så stor grad som det du henviser til.

Det er ikke optimalt for god presisjon, på den annen side kan våpenet gi helt grei presisjon.

 

Om du er fornøyd med presisjonen, så la det være med det. Har man kjøpt et billig våpen kan man ikke forvente all verden.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt inn, og presisjonen ser ut til å være upåklagelig. Langt bedre enn det var, men det skal nok heller den fraværende rekylen ta største skylda for.

 

Tenkte mer om mulige problemer med treffpunktforandring etter temperatur eller noe i den duren? Noe som er aktuelt problem?

Link to comment
Share on other sites

Har skutt inn, og presisjonen ser ut til å være upåklagelig. Langt bedre enn det var, men det skal nok heller den fraværende rekylen ta største skylda for.

 

Tenkte mer om mulige problemer med treffpunktforandring etter temperatur eller noe i den duren? Noe som er aktuelt problem?

 

På jakt vil det ikke ha noen praktisk betydning siden du sjelden eller aldri varmskyter børsa, men blinkskyting og spesiellt på langhold når millimeterne teller kan denne pipa føre til problemer, men ikke ta sorge på forskudd. Prøv deg frem og se...

Link to comment
Share on other sites

Ei sånn pipe vil uansett kunne dra treffpunktet en eller annnen vei ved økt varme i stålet i pipa...

 

Jeg hadde ikke brukt mye tid på ei slik pipe tror jeg. Jeg hadde fått den skiftet, eller dreid på senterspisser.

 

Men en annen sak er om du skal finne deg i at en børsemaker, som har skiftet pipe i rifla di, setter inn ei pipe som er usentrisk.

Har en kompis som fikk skiftet pipa i sin .338, og når han fikk den tilbake så klundra han med å finne noe som gikk brukbart i denne rifla. Så skulle han montere demper på rifla hos en annen smed, og da fikk vi se den sjokkerende forskjellen i godstykkelse i pipa. Han klaget selvsagt til han som hadde montert pipa, og han måtte etterhvert krype til korset og ordne opp. Han skyldte på at leverandøren av pipa var vrang. (Det er da vel ikke kundens problem? Det skal de ordne seg imellom!) Han ordnet etterhvert opp, sur som eddik, og satt inn ei ny pipe. Børsa er nå testet, og kammeret i den nye pipa er så ripete og stygt at hylsene blir ødelagt. Nå er det ny runde! Servicen og humøret på begge parter er sterkt synkende....

Jeg legger ikke ut navnet på børsemakeren, i allefall ikke ennå, men det er en anerkjent smed, sentralt på Østlandsområdet det gjelder. Dette er for dumt! :?

 

Jeg regner med at vedkomne børsis kanskje leser dette, og tar meldinga. Dette er allerede ute i miljøet, og jeg ser ingen grunn til å nøle med å fortelle om dette hvis noen spør.

Link to comment
Share on other sites

Presisjonen virker grei. Mirage fra demperen er uansett ett større problem, som kommer før noe særlig temp i stålet. Får sjekke når miragetrekk er på plass.

 

Noe langholdsjern blir nok aldri denne børsa. Er satt sammen med lav vekt på busdsjtt som tanke. Skal funke som allround rifle til norsk jakt - egentlig ferdig med det. Miragetrekk skal på vel så mye for å ta lyd fra kvist etc som for miragen sin del.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...