Jump to content

Ny Browning bar vs ny sauer 303 ++


Windir

hvilken rifle ville DU hatt?  

35 members have voted

  1. 1. hvilken rifle ville DU hatt?

    • Merkel RX Helix
      7
    • Browning Bar HC
      7
    • Sauer 303
      15
    • Blaser r93
      6


Recommended Posts

Hei!

Etter lang tid med egne undersøkelser, måtte jeg til slutt lage en post her på forumet. Finner stort sett bare gamle poster som omhandler de riflene jeg funderer på.

Jeg må ha meg en rifle til bjørnejakt, villsvin og noe elg. Turer til Øst-Europa er heller ikke umulig, selv om dette vil føre til visse restriksjoner vedrørende bruk av lyddemper. Den vil nok også få være med på jakt etter både jerv og gaupe.

 

Riflene jeg har sett på er som følger: Browning bar HC, Sauer 303, Merkel RX Helix

 

Jeg leser en del ymse litteratur fra et par år tilbake om både Helix og sauer 303, og lurer på om det er noen

som har erfaring fra nyere tid om disse riflene? Er det problemer med mating, patroner som kiler seg, dårlig presisjon etc?

 

Kravet til børsa er at jeg skal kunne levere et eventuelt kjapt andreskudd dersom det trengs, så langt jeg kan forstå så lar dette seg gjøre med samtlige rifler som er nevnt. (Ja jeg er klar over at vanlige boltrifler også fungerer, men det er ikke det jeg lurer på). Den må også fungere mest mulig optimalt, uavhengig om det er 20 pluss, 10 pluss og regn, eller 10 kalde og snøvær, gjerne etter flere dager i felt. Driftsikkerhet kalles det vel :P

 

Ønsker gjerne tilbakemeldinger fra noen som har prøvd èn, eller gjerne flere av disse riflene, i nyere tid (2014/2015) og kan gi meg tilbakemelding om hvilket inntrykk de sitter igjen med.

 

Gjerne fordeler/ulemper når det kommer til sauer vs browning. Begge har oppspenner, og god presisjon etter det jeg har fått med meg, så hvilken er da å foretrekke? Lyddemper er ikke et must, men det kan være kjekt etterhvert.

 

Kalibermessig tenker jeg enten 308, 30-06 eller 8x57. (noen mener at 308 kan være "marginalt" til bjørn, men den diskusjonen trenger vi ikke å ta her).

 

Jeg er også hundefører, så lengde på børsa vil også ha litt å si.

 

Har kjent litt på browning bar med oppspenner, og ble veldig imponert over de åpne siktene, virket som en grei børse.

 

Har ikke sett på eller kjent på en sauer 303, så inntrykkene jeg har av den er stort sett det som finnes av bilder og filmer på nett.

 

Blaser r93 vil muligens være et alternativ, men den har blitt så vanlig, hadde vært gøy å ha noe som ikke så veldig mange andre har ;)

 

Merkel RX Helix virker som en fantastisk flott børse, tvers igjennom, men jeg stiller spørsmål til "rommet" hvor sluttstykket ferdes, ser for meg at man kan stå med skjegget i postkassa den dagen du virkelig trenger det andreskuddet, men så har det kommet kvist, eller annen skitt inni der :shock:

 

 

Del gjerne tanker og meninger, takk :)

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du kan stille gasstrykk til saueren. Med tanke på lyddemper. Det kan du på browning.

Har selv hatt browning bar. Ikke fornøyd med avtrekket på den.

Igrunnen ikke fornøyd med skytinga mi med browning bar i det hele tatt.

Men generelt å skyte på dyr er det mer enn nok.

Men avtrekket på en sauer er selve oppskriften.

Link to comment
Share on other sites

Stallon produserer just.ventil til Sauer 303 som funker helt fint med demper. Jeg har justert et par og det uten problemer.

 

Browning Bar har jeg just. mange av og det funker fint . (avtrekk en vanesak)

 

Når det gjelder avtrekk er jo 303 i særklasse av alle auto'r jeg har skutt med .

 

Som rettrekker syns jeg Merkel Helix er helt nydelig med topp presisjon

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar!

Har kokt det ned til enten r93 eller Helix nå, klarer ikke å slå meg helt til ro med halvauto ennå, har heller ikke mulighet til å få testet noen.

r93 har jeg skutt en del med, og syntes dette er en svært hendig rigg, men må prøve å få tak i en helix for å testskyte litt om det lar seg gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...