Jump to content

Hobby/Ladebu på mark!


Tech

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg bor i et rekkehus med et lite grøntområde på utsiden (ikke fellesområde). Siden kona og jeg har skutt litt her og der, så er alle soverommene opptatte av barn fra 5 til konfirmasjonsalder og derfor lite plass til hobbyvirksomhet. Da interessen for langholdskyting begynte for noen år siden, ble det straks trangere plass i våpenskapet. Diverse jaktutstyr har det blitt og hjemmeladingsutstyr rett rundt hjørnet, men hvor skal jeg gjøre av alle tingene ?

Tanken slo meg om å bygge ett frittstående lite anneks som kunne kompensere for plassmangelen inne, (er sterilisert, så flere unger blir det ikke om kona ville det) men kjenner ikke til lovverket om oppbevaring av ladekomponenter i slike bygg! Er utdannet tømrermester, så selve oppsettingen og lovverket rundt selve bygget er greit. Våpenskapet er og blir på soverommet inne, og blir aldri flyttet ut i annekset.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet jo ikke hvordan tomta er, men kanskje det annekset kan bli begynnelsen på noe langt

større. Kanskje en kårbolig?

I det hele tatt - legg en større plan slik at du har muligheter senere.

Kanskje en kjeller kunne smake?

Det gir jo bedre utnytting av små tomter i bynære strøk.

Boomerang kids finnes. Tenk langsiktig. Make space.

Da har du bedre muligheter til en furtebu på lang sikt.

 

Mvh

Jim114

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

TS. Tviler på om du har lov til å oppbevare skarpe skudd, tennhetter og krutt, i annekset. Men, det kan jo fremdeles være et sted for lading.

 

Men det er også andre løsninger inne. Lage et (høyt) skap (hjørneskap, eller vanlig), med både h- og venstre hengslede dørblad. Da kan du ha mye utstyr i hyller på innsiden av dørbladene. Og når dørene blir åpnet, har en masse utstyr både til høyre og venstre, utenfor selve skapet. I skapet monterer du en solid plate for ladepresse (og ev. kulekalibrator). Og det andre du ikke får plass til på denne plata, kan du montere på andre hyller over og under hovedplata. Men litt god planløsning, kan et skap forvandles til en ladeplass.

 

Eller tilpasse en 20 - 30 mm tykk løs plate, som kan festes til et spisestuebord med tvinger. Her har du ha montert, en presse og div. annet utstyr. Og når en er ferdig med lading, bare å fjerne tvingene og putte alt inn i et skap, eller en bod.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...