Jump to content

Ares kuler og ladedata


brendjord

Recommended Posts

go kveld i stua

 

 

er godt igang med hjemmelading(45acp) og har frem til nå ladet 230gr Hornady FMJ RN med N320 krutt.

 

men til en pris på ca 3 kr kula så har jeg kikket etter rimeligere kuler.

nå ser du ut til at 2alfa(rigg AS) har fått inn noen spennende alternativer i 45 acp til en hyggelig pris. har handlet endel fra disse gutta før og handler mer enn gjerne fra de igjen:) her er kulene:

 

http://www.2alfa.no/ares-ammo-kuler-.45 ... k-250.html

 

http://www.2alfa.no/ares-ammo-kuler-.45 ... k-250.html

 

 

men, min erfaring med hjemmelading er foreløpig førstnevnte kule så trenger litt støtte videre.

så, over til noen spørsmål:

 

-har trålt nettet men finner ikke noe ladedata på disse sammen N320 krutt(som jeg har tilgjengelig nå), noen som kan hjelpe meg med et startpunkt? evt ladedata å sammeligne med?

 

-dette er som sagt blykuler med en slags maling(coating), er det noe ekstra man trenger å gjøre med kulene før det sendes ut løpet(smøring etc)?

 

-set at disse kulene har en "rille", hva er denne godt for? ut fra bilder jeg har sett på nett så vil hylsa gå over rillene

 

 

mvh Hans

Link to comment
Share on other sites

normal__45_acp_bly.JPG

De er i utgangspunktet vanlige blykuler beregnet på kulefett som vist på dette bilde. Som du ser så settes kula så dypt ned at fettrillen kommer på innsiden av hylsa, som du allerede har nevnt. Den runde blykula du ser her er satt til 32mm. De to blå er av samme typen du snakker om, den første er en 9mm. og den andre er i 10mm. (.40"). I utgangspunktet ville jeg ladet disse som vanlige blykuler, jeg har selv ingen erfaring med coating, men det er det sikkert andre her som har. Det er heller ikke meningen at du skal smøre disse rillene på coating-kuler.

Tidligere ladet jeg 230 grain blykule med Vv-320: 4,6 grain=760ft. 4,8 grain 792ft. Prøv deg forsiktig frem. NB. testvåpen Colt 1911 med 5" løp.

Link to comment
Share on other sites

takker for gode svar:)

 

er litt tid før 2alfa har disse leveringsklare så det gir meg litt tid til å planlegge litt.

fant litt info på div amerikanske forum(dog med en annen krutt type), sitatet under er hentet fra "loadmastervideoes.com"

 

Please take into consideration that ARES Colored Bullets are more quick than copper plated/FMJ bullets. If you used to [shoot] copper plated/FMJ bullets, please start reloading Colored Bullets (CB) with approx. 5% less powder and adjust the final quantity of powder on basis of your own speed measurements. CBs keep the barrel clean. CBs are ready for reloading, i.e. it is not necessary to grease CBs.

 

 

mtp hastighet, er det en "fasit" på hva en 45ACP ca skal ligge på?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...