Jump to content

Bikkja daua (nesten)


358 Win

Recommended Posts

Slapp drever/beaglen til en kamerat i dag. Fikk los og ca en time senere så vi på peilen at bikkja var i veien. Da vi fant den lå den på siden , siggelet rant fra munnen og den hadde krampetrekninger.Pupillene var kjempesvære. Etter en fem minutters tid fikk vi kontakt med hunden . Øyene ble mer normale og hunden roet seg og pustet noenlunde normalt. Vi tok den med hjem og hunden virket helt utslitt. Har sett lignende anfall hos mennesker som har hatt epilepsi. Kan hunder også få dette . Kan det evt behandles og med hva . Er det fare med å bruke denne bikkja på jakt igjen.

Link to comment
Share on other sites

Ep är inte alltid ärftligt och i de fall den uppkommer efter 5 års ålder är den mycket sällan av det ärftliga slaget..

 

Lägger in min text om ep, som jag postat i ett antal ep-trådar tidigare:

 

Det finns två typer av epilepsi.

Äkta = primär epilepsi

Ärftlig ep.

Ingen påvisbar orsak dvs inga tecken på organisk sjukdom i nervsystemet / andra organ

Debuterar oftast vid 1- 3 år, men kan även komma så sent som vid 5 år.

 

Sekundär epilepsi

Förvärvad ep

Bakomliggande sjukdom eller organförändringar finns

Drabbar alla åldrar

 

Vid primär ep, behandlas med krampdämpande medicin.

Om anfaller stammar från sekundär ep, så behandlas orsaken( skadan/sjukdomen)

 

Sjukdomar som ger sekundär epilepsi:

1. Förlossningsskador t.ex syrebrist till hjärnan

2. Hydrocephalus eller annan missbildning

3. Hjärtsjukdom

4. Lungsjukdom

5. Leversjukdom

6. Njursjukdom

7. Skalltrauma

8. Lågt blodsocker

9. Låg blodcalciumhalt

10. Hög blodkaliumhalt

11. Intoxikation

11. Tetenus

 

Rekommenderar ett besök hos vet för vidare koll och ev. behandling av hunden.

Link to comment
Share on other sites

Siden dere fant bikkja i en vei ville jeg først sjekka om den har blitt påkjørt. Ikke sikkert den har fått ytre skader av en kolisjon.

Takker for svar. Var ikke påkjørt , det er helt sikkert ,så det må være en sykdom. Han må nok få den til vetrinær . Bikkja er ikke mere enn fire - fem år og driver som en gud ,så er forbannet hvis den ikke kan brukes mere.

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde en hund med epilepsi anfall. Dette var en svart labrador. Etter at hu fikk Fenemal, så var hu like fin igjen. Dette er ei pille som mennesker også får. Dette skal dem ha hver dag resten av livet, eller til tilstanden endrer seg. Det gjorde den ikke hos vår, så hu fikk det de siste 7-8 åra av sitt liv. Hu var ca. 5-6 år da hu fikk det. Helt ut av intet. Sprøtt.

 

Lykke til, og jeg håper dere lot en dyrlege sjekke bikkja.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville trodd det var lungeødem..

 

Min forrige drever fant jeg igjen med de samme symptomer, tok den med til dyrlegen til behandling.Hadde en våkenatt hos dyrlegen hvor hunden fikk intravenøst pluss diverse andre ting.

Neste dag var hunden helt fin, du kunne ikke se noe forskjell på hunden, helt frem til neste gang den fikk los, da var det tilbake til dyrlegen med en gang. Denne gangen klarte den seg desverre ikke.

 

Min erfaring med lungeødem er at hunden fungerer som normalt i rolige former, men noen jakthund vil det ikke lenger være.

 

Lykke til..

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde en drever som hadde epelepsi, vi fant den med samme symptomene etter/i los. Vi brukte bikja etter den gangen og måtte lete etter henne noen ganger , for ho ble desorientert etter anfall. Vi måtte avlive henne for tidlig. Synd det var ei god jaktbikje!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...