Jump to content

kaliber .410


baikalstar

Recommended Posts

Har begrenset erfaring med .410, men er en stor fan av sub gauge og har en kaliber 28 som jeg har endel erfaring med etterhvert. Haglekaliber under kal 20 krever at en vet hva en holder på med og klarer å ta hensyn til begrensningene når det gjelder avstand, skuddvinkel osv. Kan i stor grad sammenlignes med å fiske grov ørret på lett fluefiskeutstyr. Krever litt mer av brukeren, men gir betydelig ekstra glede hvis en har et bevist forhold til hva en holder på med. Er en typen som "må" skyte på alle muligheter og ikke klarer å se gleden i å la noen muligheter gå fra en er nok ikke sub gauge det rette. Personlig jakter jeg så hyppig og mye i de samme områdene, at det å la noen duer, ender, skogsfugl o.l. fly forbi ikke gjør meg noe. Faktisk kan jeg se gleden i at f.eks en orrhane som jeg vet hvor holder hus lurer meg gang etter gang, gleden blir desto større når en lykkes i perfekte situasjoner. Dette er satt på spissen for å få frem poenget.

 

Hvis du ikke er låst til .410 og ønsker å jakte allsidig ville jeg sterkt vurdert kal 28. Det er betydelig forskjell mellom de to. Det ser en også i praksis innenfor skeet skytingen i USA. De har som kjent egne klasser for 28 og .410. Forskjellen på resultatene mellom 12/20 og 28 er ikke så store, men det er en markant forskjell ned til .410. Missforstå meg rett, jeg er ikke negative til .410, men ønsker å få frem forskjellen og at allsidig jakt med .410 krever betydelig mer av deg som jeger og skytter enn andre haglekaliber.

 

Orrhøne med kal 28 hjemmeladet TSS US 7 i midten av oktober 2014:

th_Orrhoslashne%2028.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Prøvde meg frem med søkemotoren her inne, så nå blåser jeg litt støv av denne tråden 😅

 

Er det noen her som har prøvd 410 på rådyrjakt? Jeg har en i jaktlaget som har veldig lyst til å få bygget en Cape Gun på sin dobbelrifle i 9,3x74R. Han har valgt kal. 410/76-7x57R. 
 

Er det buckshot med 3 til 5 hagl i patronen eller slugs som gjelder på rådyr? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...