Jump to content

Tønne S&w mod 17


Tjukken

Recommended Posts

Sliter med at det er meget trangt I tønna, dvs at skuddene er vanskelig å få inn. Årsaken er nok at det er I fronten av tønna fettet på blyspissene forårsaker dette. Problemet er også at når tønne er ren og nypusset er det noen skudd som går greit inn mens andre må presses inn. Og selv de som går greit inn, går trekt etter 30-40 skudd..... De skuddene som virker å ha minst fett på blyspissene er sellier&bellot, men de er meget dyre.Er det noen mulighet for å hone tønne eller er det en annen løsning?

Link to comment
Share on other sites

Det er et nokså kjent problem på en del S&W.

Du kan polere kamrene og overgangskonen.

Det tryggeste er å overlate det til en børsemaker.

Du kan også prøve et triks jeg bruker selv:

Sørg for at kamrene er fullstendig rene.

Tørk fett/voks av kulene med kondensfjerner eller annet rensemiddel.

Gni deretter inn kulene med våpenolje, totaktsolje e.l.

Ikke bruk tynn, penetrerende olje.

En tynn film er nok.

Om du får litt olje bakover på hylsene, er det ikke noe problem.

Dette fritar deg neppe for puss, men vil antakelig sørge for at du kan skyte flere skudd før du får kamringsproblemer.

Link to comment
Share on other sites

Børste (av riktig materiale) og drill vil gjøre rent, men fikser neppe så mye ut over det.

Om man børster mye og over lang tid, vil det kanskje ha en viss polerende effekt, men da ville jeg heller anbefale en ordentlig polering.

Skal man hindre at kamrene gror igjen, er det enten polering (her kan man ødelegge om man ikke er ekstra nøye og vet hva man holder på med) eller fjerning av hard voks fra kulene som gjelder.

Selv ville jeg ikke hatt så store betenkeligheter med å gjøre poleringsjobben selv, men jeg fikk børsemakeren til å ta en runde samtidig som han gjorde en annen jobb på revolveren.

Det fjernet ikke problemet helt og holdent, men er til å leve med, spesielt når jeg tar en runde med fjerning av voks og påfølgende oljing.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...