Jump to content

Browning xbolt


hardnakke

Recommended Posts

Hvilket kaliber? Kjenner ikke akkurat den type stokk, men har en Browning X-Bolt i 308win, og det er en fantastisk god rifle! God kvalitet og god presisjon, sjelden noen klager på Browning X-Bolt, om det er noen som ikke er fornøyd, vil det være noen som ikke er her fornøyd med avtrekket. Jeg synes selv det er bra, og jeg har ikke tenkt å gjøre noe med det.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en X-bolt i .308, med trestokk. Veldig fornøyd. Avtrekket har jeg hørt noen ikke er fornøyd med. Pussig nok får det bare godord i tester, så vidt jeg har lest. Men folk er jo forskjellige. Noen liker det, noen liker det ikke. Greit nok for min del. Det er bedre enn på den gamle Sakoen min, i hvert fall.

 

Syntstokken synes jeg er knallgod. Gode grep, pent design og et belegg (Duratouch) som gjør at rifla føles myk og varm, og det gjør at grepet ikke blir glatt. Hadde jeg vært høyreskytter, hadde jeg kjøpt en slik tvert. Det meste annet av syntstokker synes jeg virker billig i forhold til denne. Om kvaliteten er bedre, vet jeg ikke, men den føles da topp. :-)

 

Jeg tittet på flere rifler i omtrent samme prisklasse; S&L Classic DL, Rösler Titan, Tikka T3, A-bolt, Rem 700 og vurderte Blaser R93 et øyeblikk (men den kostet jo dobbelt så mye, så lot være selv om det fristet). X-bolten ga meg den beste følelsen selv om alle de andre var gode børser og. Hadde i utgangspunktet bestemt meg for X-bolt, men ville se på andre i tilfelle jeg ville ombestemme meg, men ingen av dem fristet egentlig.

 

Løp og klå. Det er det beste å gjøre. :)

 

Noen bilder, om du ikke har fått sett nærmere på en: http://www.browning.com/products/catalog/imgpreview.asp?mid=035201#center

 

Jørund Lien testet en X-bolt riflepakke i Jakt nr 6/2015, en "Nordic Light". Den får mye godord der. Blant plussene er stokk, både at den er beddet og god å holde i, låskasse og magasin tilpasset kaliberet, glatt ladegrep, presisjon og avtrekk. Den får faktisk også pluss for rekylklakk... "... atskillig meir solid og betre enn lettvinne løysingar som laust lettmetall i stokken som går inn i grunt spor i låskassen...". Jeg har i hvert fall sett ett, særdeles vanlig, merke som har det, og jeg likte ikke det jeg så der. Riflepakka får 9 av 10 poeng av Lien. Da gir han litt minus for både sikte (Minox ZE5i) og demper (A-tec Browning).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Folk er forskjellige, ja. Jeg testet alle de nevnte riflene i butikken, med opptil flere ladegrep og avtrekk. Det var ingen av dem som virket spesielt bedre enn noen andre. Mulig S&L'en var marginalt bedre. Tikkaen hadde kanskje et lite hakk bedre. Forskjellene var uansett så små at det vippet ikke i noen av de to sin favør. Det er heller ikke usannsynlig at justeringen fra fabrikk har vært litt mer vellykket blant noen rifler i forhold til andre, så særlig nyttig var det vel ikke, men en får jo en liten pekepinn. Nå finnes det justeringsmuligheter, så kan jo hende noen blir bedre enn andre. Jeg har så vidt skrudd på min, og det ble muligens litt lettere. Det er i hvert fall lett å gjøre det på X-bolten, noe det sikkert er på alle andre og. Det er i hvert fall lett på T3, for jeg gjorde det på en kompis sin da jeg byttet stokk for han for en tid tilbake (steike artig å lete etter en rekylklakk som forsvant i rotet på gulvet, for øvrig...). Syntes det var dårlig, men fikk justert det mye lettere, og det ble, synes jeg, veldig godt. Fikk jeg noen kommentar om det? Nope... De fleste trekker av og tenker ikke stort mer på akkurat det der! :lol:

 

Skal man ha perfekt avtrekk, må man ofte bytte hele suppedassen, til feks Timney.

 

Hva var galt med avtrekket på din ctm-4? Høres jo ut som om det kan ha vært noe galt da. Vet ikke hvilke krav du stiller til avtrekk, men jeg klarte ikke å skille noen av de jeg prøvde i butikken i så stor grad at det gjorde noe utslag, i hvert fall. Er ingen ekspert, men jeg kjenner da litt forskjell med pekefingeren. Kjenner tre, fire andre som har X-bolt, og de er såre fornøyd med alt. Dvs, de klager ikke så jeg hører det, i det minste...

 

Det verste jeg noensinne har kjent var for øvrig en dobbeltrifle fra Baikal. Det var som å dra et anker gjennom en steinrøys...

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje sett på rifla selv men såg litt på bildene, ser fin ut men ein ting som slo meg (som liker å ta riflene mine ut av stokken av og til) er at det er litt dumt med umbrako skruer, ser iverfall ut som dei har brukt det. Eg foretrekk vanlig flatjarn. Eventuelt torx. Kolbekappa såg super ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Utfodringen er avtrekket, som det nevnes her opptil flre ganger...

 

Jeg har også en X-Bolt i .308 Win. Bare positivt å si om rifla - helt til det kommer til avtrekket. Uansett hvor mye jeg justerer, kommer jeg knapt under 2 kg avtrekksvekt, og det kan jeg ikke leve med. Noen kommer litt lavere, men mitt vil ikke...selv helt uten fjær. Selve avtrekket er veldig bra, bare så synd det er så j...tungt.

 

Dessverre er det nesten ikke 3-parts komponenter å få kjøpt til X-Bolt ennå, så Timney avtrekk til X-Bolt et ikke et alternativ, lite annet også for den del :(

 

"Løp og kjøp" hvis du finner avtrekket OK for deg, hvis ikke kjøp noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg veide avtrekket på min X-bolt i stad, med digital fiskevekt. Den gikk av på 1,4 kg. Det holder i hvert fall for meg! Har prøvd å justere, og fikk det vel ned dit da, tenker jeg, uten egentlig å kjenne nevnbar forskjell fra hvordan det var da den kom fra butikken.

 

Veide også på min gamle Sako AII fra 1980 og min Sako Vixen fra 1977. Begge gikk av på 1,9 kg. Har prøvd å justere på dem, men har ikke fått de lavere. Pussig nok kjennes avtrekket på Vixen'en mer behagelig ut enn på AII'en. Synes heller ikke det er vesentlig forskjell mellom Vixen'en og X-bolt'en.

 

Det beste jeg har hatt var et Timney M98-avtrekk på en Brno Fox, som Rafdal våpen fikset for meg i fjor. Det ble bare nam. :-) Tviler på at det er særlig mange originalavtrekk som slår noe slik.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...