Jump to content

Hvordan optimalisere rimfire ferdigheter ?


targets

Recommended Posts

Hei,

 

Har en innvilget søknad på en Rimfire rifle i .17 Hornady Magnum Rimfire, eller lettere sagt .17HMR. Leser at flere sitter med den erfaringen at dette kalibret er følsomt for sidevind ut over 100m ! Mitt våpen er tiltenkt jakt og ikke konkurranse skyting. Jeg ønsker tips til treningsmetoder for å optimalisere mine ferdigheter med dette våpenet slik at jeg er best mulig rustet når jaktsituasjonen fremstår.

 

Vet det finnes mange selvanvisere på markedet og kommer nok til å handle noen som blir plassert strategisk ut i rådyrterrenget for trening. Er det mer jeg trenger ? Hadde vært fint om jeg ble såpass "kjent" med kalibret at jeg selv følte meg trygg på post ved hjelp av egne notater.

 

Våpen fakta:

 

Sako Quad .17 HMR.

Swarovski Z6i 2,5-15x44.

Tofot (ikke kjøpt, trenger tips)

Lyddemper (ikke kjøpt, ...)

Link to comment
Share on other sites

"If you want to know the wind, you must shoot (in) the wind."

 

Alle jeg kjenner inne skyting forsøker å lære seg dette, og det som viser seg gang etter gang, er at erfaring er vanskelig å trumfe. Noen ganger tror en at en har lært noe, ofte blir en grundig lurt - men kanskje blir man bedre og bedre?

Skyt mye, skyt langt, skyt i vind, tenk vind, skyt der du får tilbakemelding, og framfor alt, lær deg å skyte, og skyt inn pinlig nøyaktig, så du vet hva som er vind, og hva som er rifle, og hva som er du.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mange kloke ord her M67 :thumbup: Jeg får bevise ovenfor meg selv den utholdenheten som behøves og på kreves for å oppnå resultater.

 

Slike 5 skudd samlinger på 50m er første mål,

 

2-m.jpg

 

Senere vil jeg gradvis øke avstanden. Jeg jakter stort sett i skoglandskap hvor vindindikatorer som oftest finnes i toppen av furutrær. Selv synes jeg det er utrolig vanskelig å type vindbilder. Vil det da være klokt å investere i en bra vindmåler siden kalibret er spesielt følsomt for dette på lengre hold ? Avstandsmåler av god kvalitet har jeg.

 

Finnes det noen "Target Cards" på markedet som kan lett gjøre notatføringen ?

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg liten erfaring med 17HMR. Men bra erfaring med 22lr. Svaret er skyt Skyt Skyt og Skyt litt til. Tenk avtrekk, avstand og vind. Slike samlinger som du viser der er benk skyting. :-) .

Og skal du primært jakte, skyt deg inn med våpenet fra 25m til aktuell maks jakt lengde. Ha tabellen klistret på kolben din.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selvanvisere på 120, 150, 180, 210 og 240 meter. Har du mulighet bør du gjøre noe lignende. Dager med vind er derfor gode skytedager for da kan du få lært litt :) For å skyte inn har jeg en "vindstille" bane på 70 meter. Selvanvisere til 22lr funker så lenge du plasserer de rundt 120+, blir det for nærme går kula rett gjennom :). Skal jeg ut til 300 spèr jeg på med noen leirduer som jeg prøver å ta på første forsøk. Dette er morsom trening, og det er svaret på spørsmålet fra min lokale ammopusher på hvorfor jeg bruker så mye 17hmr ammunisjon :) Man kan trene med 22lr, men skal man skyte "langt" med 17hmr så burde man trene med 17hmr.

 

Edit: Tipser også om at avstandsmåler er et veldig greit verktøy å ha med seg dersom du har planer om å nå ut litt (gjelder forøvrig også 22lr (og alle andre kaliber :P )). Personelig synes jeg det er vannskeligere å vurdere om noe er 150 eller 170 meter unna enn det er å treffe noe på 170 :)

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for tipsene folkens, flott forum :D Fyll gjerne inn flere måter å trene på.

Har dere noen synspunkter om hvilken tofot jeg bør kjøpe til rifla ? (se første post) Jeg kommer til å konsentrere meg om liggende skyting. Er kikkertsiktet bra til slik skyting, eller har dere andre å anbefale ? Har sett endel på S&B 4-16x42 PM II/LP med tanke på justeringer ...

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

MIL/MIL (evt. MOA/MOA) kikkert vil alltid være en fordel. Du får aldri tråd feil med en S&B PMII, men det er nok langt mer enn du trenger. Men det er det lommeboken og lysten din som styrer. Bruker selv Falcon Optics kikkert (4-14x44 FFP B20) nettopp fordi den gjør følgende: Tracker nøyaktig, holder 0, er MIL retikkel og MIL tårn og den koster 3000,-. Noe tilsvarende er eventuelt Vortex Viper et eller annet. Kan iallfall anbefale deg å få en kikkert som har samme vinkelmål på tårn og retikkel. Og kikkereten bør være FFP hvis du vil ha variabel forstørrelse.

 

edit: kjenner ikke z6i som du nevner, så sjekk om den tilfredstiller noe av det jeg nevner her. Ellers så klarer du deg selvfølgelig med den uansett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...