Jump to content

17hmr ammo til gås


hovland7

Recommended Posts

Hei hvilken ammo bruker dere til gås til 17hmr?

Og er det nok futt i dette kaliberet til og knerte ei gås på 100-120 meter?

Har skutt på gås to kvelder på rad nå, uten reaksjon, er nok bom men vet aldri.

Og hvor mye kan 5-6 s/m i sidevind ha og si på 100m?

Plukker epler på 100m med børsa, så det skulle vel være innafor treffområdet på ei gås og..

Kan det ha no med 1.skudd i kaldt løp og gjør?

Bruker Winchester 17hmr, 20Grain, 2375 FPS HP.

 

Begynner og tvile på børsa nå, som forøvrig er ei ny CZ American.

Med gamle 223. Rem så datt gåsa stort sett hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Gamepoint og tnt fra cci gir gjennomskyting på rev har jeg erfart, og det er ett giftig lite kaliber. V max gir knall og fall på revene jeg har skutt innenfor 100 m. Strelok gir 20cm avdrift på 110 meter med 6ms sidevind grovt regnet. I området 100-200 meter skjer det mye med den lette kula, og avstandsmåler bør man ha. Min Cz 455 american har hatt noen rare førsteskudd, og jeg jobber med å finne ut om det er min feil. Alikevel er det innenfor "minute of pigeon" på 100 meter.. Noen snakker om v-max og rett plassert kule. I mitt våpen går hornadys v-max så presist at jeg kan plassere 10 av 10 på 100 m innenfor 15mm.

 

Vindavdrift og kast i førsteskudd er min tanke rundt bommene viss skytter gjør rett.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bruker Gamepoint til det meste. Kaliberet kan definitivt brukes på gås, men det er ingen 223 bare så det er sagt.

På 120 meter har kula mista om lag halvparten av energien sin. Med 5-6 ms sidevind har du et avvik på ca 2 MRAD (20 cm) på 120 meter.

Gås, rev og annet som ikke er lovlig skutt med 22lr men hvor man kan bruke 17hmr så bør man være bevist på dette energitapet. Gås detter på 100 meter den også, men det er ikke ideelt, iallfall ikke med mye sidevind.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Godt du fant ut av det da iallfall :thumbup: Så til trådstarter, 5-6 m/s med vind er dessverre ganske merkbart på dette kaliberet på 100 meter. Men folk jamser litt for mye om hvor vindutsatt 17hmr'n er etter min mening. Ja, prosjektilet er lite og påvirkes av vind, men sånt kan man korrigere for! Det må ikke være vindstille før man tar frem 17hmr'n, så lenge man bruker tårna på kikkerten til det de er til (evt. retikkel).

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar folkens.

Sikta midt i siden på første gåsa i går, og holdt litt lenger bak på den i kveld, men med 5-6 ms vind så blir det jo skivebom da med 20cm avvik sideveis med den vinden....

 

Prøver igjen i morgen da, med ok legge korset bak på stjerten, og se hva som skjer da..

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke være morales prekner, men kan du ikke sette opp ei skive på tilsvarende forhold og teste dette før du sender avgårde skudd etter noe som puster å flyr? :winke1:

 

Sånnset er det ikke forskjell mellom Gås eller rådyr, å er man usikker på om man treffer bør man ikke sende skuddet :)

Link to comment
Share on other sites

Vær også oppmerksom på vindretning når du er ute. Vinkel på skuddretning i forhold til vinden avgjør hvor stor korreksjonen blir (logisk nok). 20 cm eksempelet er for 90 graders vinkel (full sidevind).

 

Anbefaler deg å skaffe deg iStrelok eller Applied Ballistics appen til iphone/android, slik at du får et vist forhold til disse tingene. Særlig om du skal mye over 100 meter (under går det nok bra uten).

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at man ikke skal henge seg så mye opp i hva for eksempel Strelok seier om vindavdrift når det gjelder 17hmr. Programmet tar utgangspunkt i at vinden har sammen vinkel (retning) og styrke fra pipe til mål. Det er veldig sjelden det stemmer. Når jeg har brukt data fra strelok slavisk under skyting i vind, så har jeg bestandig forlagt siktepunktet for mye. Jeg mener også at vindavdriften til 17hmr (rundt 100m) er betraktelig overdrevet. Ja, det ser jævlig ut i ballistikkprogrammet men i realiteten er det ofte ikke så ille. Under siste jaktsesong tok jeg mellom 30 og 40 vilt (rype, kråke, ender, ravn mm) med 17 hmr og det var veldig få bom som jeg med sikkerhet kan tilskrive vind. For at man skal bomme på en gås på 100m (sideskudd) pga vind så skal det faktisk blåse veldig mye.

Det du skal være obs på er de originale kikkertmontasjene som følger med CZ American (jeg har akkurat samme børsa). Disse har en slags filt-tape inne i ringene. Når disse går i oppløsning i regnvær kan det føre til treffpunktsforandring. Man må også passe på og ikke få olje mellom løp og låskasse (løpsinnfestningen).

Link to comment
Share on other sites

Ja eg støtter den at ein ikke skal trene på levende vilt. Ante virkelig ikkje at vind hadde så mye og si for 17hmr, så det har nok blitt skikkelig bom på begge skudda. (heldigvis)

 

Så da er det bare til og begynne og trene i forskjellige vindforhold og håpe jeg finner ut av det før gåsa er fløyet..

Link to comment
Share on other sites

Når jeg har brukt data fra strelok slavisk under skyting i vind, så har jeg bestandig forlagt siktepunktet for mye

 

Ja, det er som med alle kalibere; Du følger ikke ballistiske kalkulatorer slavisk, men for å gi en indikator på kulebane som verifiseres. Det er likevel langt bedre å følge indikasjonen Strelok gir enn å ikke ha noen formening om hvordan kaliberet oppfører seg i vindvær. Og som M67 nevnte, trening i vindvær er alfa omega, og for denne treninga kan en ballistisk kalkulator gi deg et greit utgangspunkt så du ikke begynner helt på vidda før du nærmer deg målet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...