Jump to content

Bergans Raipas eller Norrøna dovre?


Hyttplassen

Recommended Posts

Hei folkens! Skal ha ny jaktdress til reinsjakt og generell fritidsbruk i fjellet. Lydløshet har lite og si og har sett litt rundt angående norrøna dovre, og ser den har fått litt kritikk. Er den av så dårlig kvalitet som folk vil ha det til eller er den brukbar til jakt i fjellet? Har også sett litt på Bergans raipas og lurer på hva folket ville valgt av disse to dressene?! Andre dresser med samme egenskaper er også interessante.

Link to comment
Share on other sites

I fjor var jeg ute etter en lett skalldress til fjell og skog.

 

Vurderte norrøna Dovre, men endte opp med bergans Pasvik light.

Delvis pga flere dårlige erfaringer med norrøna produkter og reklamasjon hos dem.

 

Den har jeg brukt mye og hardt. Meget fornøyd med den.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Raipas har relativt likt snitt som forrige generasjon Norrøna Recon. Av den grunn, samt at jeg liker Dermizax, hadde jeg klart gått for Bergans-dressen. Nye Dovre har etter min mening mistet alle kvalitetene som gjorde forrige generasjon Dovre til den beste jaktdress en på markedet. Skjønner ikke hva Norrøna tenker på for tiden..

Link to comment
Share on other sites

Litt annen type dress, men Budor ble jo omtrent kåret til beste reinsdyrjakt dress i Jeger for litt siden. Fikk toppscore og ble kalt tilnærmet perfekt.

 

Hadde egentlig lyst på recon da den sitter bedre (ser bedre ut) men utrolig fornøyd med Budor dressen tross litt baggy form. Fleece eller dunjakke inni er helt uproblematisk, noe som er deilig hvis man skal poste.

 

Brukes mest på senhøsten, da den er ganske varm.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde selv den nye Recondressen. Jeg måtte opp i XL for at den ikke skulle stramme over skuldrene. Har normalt M-L i de fleste klær. Resten av jakka så da ut som et telt.

 

Buksa var etter min mening for teknisk, med klumpete glidelåser, stiv og vond å ha på uten longs, og dessverre har de endret fra cargolommer til disse nymotens tullelommene.

 

Sikkert slitesterkt, men hadde valgt Arcteryx Alpha/Theta-serien lenge før dette, sett i forhold til pris.

 

Nå for tiden bruker jeg faktisk en Bergans Breheimen bukse når det er vått, en Fjellreven Vidda pro når det er tørt. Over bruker jeg en eldre Bergans Skogshorn når det er vått, Bergans Microlight ved tørt og vind, og ullgenser/ullfrotte når det er tørt og vindstille. Det oppsettet er helt topp. Føler jeg har alt jeg trenger av klær. Må fremheve Bergans Microlight-jakka. Fantastisk jakke.

Link to comment
Share on other sites

Har siste modell Dovre med Goretex, og det er en fantastisk dress, men nye Dovre med Dri3 membran ville jeg skygget unna.

 

Bergans dresser får jevnt over gode kritikker, så hvis du ikke får tak i en goretex Dovre, ville jeg klart gått for Bergans Raipas.

Link to comment
Share on other sites

Enig med posten over. Forrige versjon Dovre - fantastisk. Den nye har så mye feil med seg at jeg vet ikke hva jeg skal begynne.

 

Hadde jeg skulle hatt meg én dress, hadde jeg valgt Raipas, evt. kjøpt en lett brukt Dovre i Gore Tex. Tror dog Raipas-dressen er like god. Dermizax vs. GT er hipp som happ i min bok. Synes likevel Dermizax holder meg tørr lengre. Bløt blir man til slutt uansett.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ble til at jeg kjøpte meg ny dressen til Norrøna Dovre. Brukte den en del på reinsjakt sist høst og ble vel egentlig greit fornøyd. Fordeler slik jeg ser det er at den er veldig lett å gå i, forholdsvis vindtett, har et snitt som passer meg bra og tørker ekstremt fort. Bakdeler er at ved langvarig og kraftig regn er den absolutt ikke regntett. En annen artig ting var størrelsen på buksa. vanligvis bruker jeg L eller XL, men her var medium passe. 186 høy og ca 88 kg. Det er første gangen jeg har vært borti.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...