Jump to content

5,5 g balistite


bubo

Recommended Posts

Jammen fant du de,selvom jeg ikke blei så veldig mye klokere....

Nå fantes de visst i litt forskjellige vekter,men 5,5 gram må da være noe puslete for en 81mm granat?

Der var også en haglpatronlignende sak,som vel blei oversatt med drivpatron,som også skal inn i bildet...

Link to comment
Share on other sites

Haglepatronen går greit å få i ei hagle i kaliber 12, hvis man presser litt.

 

Jeg fikk en slik boks med "haglepatroner", men ble litt nyskjerrig på merkingen på disse. Det står 81mm i bunnstempelet der det normalt står Cal 12. I tillegg er tyngdepunktet helt feil. Men jeg klarer å lade hagla mi med disse, de er derimot litt værre å få ut. Det problemet vil en nok ikke merke noe til dersom man skyter disse med hagla.....

 

Boksen med patroner ser slik ut, og patronene kommer ihvertfall med både sort og blå hylse:

 

Haglepatroner005.jpg

 

Haglepatroner001.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da lærte hvertfall jeg noe nytt idag også,patronene dine er tilogmed fra samme lotnummer....

Nå får vi se om noen har selve granatkasteren også.... :wink:

Tror nok kanskje tomhylsa hadde falt ut av seg selv om du prøver en nyttårs-salutt med de der,ja... :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Det er lite lurt å skyte disse i hagle, de inneholder mye krutt, og selv om brennhastigheten er i rett område, blir det nok i tøffeste laget for våpenet. Inne i patronen finnes det en blyskilling på 2-3 mm tykkelse, det er så lenge siden jeg demonterte slike at jeg har glemt dimensjonen.

Det er rett at du kan få dem inn i en hagle dersom kammeret er litt romt i kragen, men med normale kammer pleier det å kreve vold.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...