Jump to content

Leica Geovid HD-B eller Swarovski El Range?


TEG

Recommended Posts

Skal kjøpe ny kikkert med innebygd avstandsmåler, søker brukererfaringer.

 

Har brukt forrige generasjon Leica Geovid 8x42 HD-R endel. Optisk synes jeg den er nydelig, men avstandsmåleren og displayet kunne vært forbedret. Bl.a vanskelig/umulig å lese av de røde tallene ved bruk på vinteren når det er sol og bare hvitt ute. Måtte ta hånda foran kikkerten for å kunne lese av tallene. Kunne også gjerne vært litt raskere på måling av avstand.

 

Noen som har brukt den nye HD-B, og vil dele sine erfaringer med den?

 

Swarovski har jeg ikke mye erfaring med. Har kikket noen minutter i den forrige modellen i 10x42. Likte avstandsmåleren bedre på denne, men optisk var den i mitt øye ikke like bra som Leica HD-R.

 

Hva er forbedringene på den nye EL Rangen vs den gamle?

 

Har ASV tårn på kikkerten på rifla. Ser at det sikkert fungerer fint mot den nye Leica HD-B, men tenker samtidig at det kanskje blir for mye av det gode?

 

Tar gjerne imot alt av inputs! Har heller ikke bestemt meg for om det blir 8 eller 10x.

Link to comment
Share on other sites

Optisk er vel begge helt i toppen.. Jeg hadde før den "gamle" EL Rangen 10x42 og har nå den nye.. I forbindelse med innkjøpet av den nye kikkerten så stod vi noen kompiser på verandaen min med de enkelte sine respektive kikkerter og målte på div båter, fugler, sjømerker osv.. De kikkertene som var med i "Testen" var den "gamle" Leicaen i med 15 og 10 i forstørrelse zeiss sin RF min gamle EL Range og den nye Leica HD samt den nye EL Rangen.. Dette er ingen vitenskapelig test..mer noen kompiser som alle ville ha den avstandsmåleren som var best :wink: det var to måle mål som kun en kikkert klarte å få måling på.. Det var en and i sjøen på 562 meter og et sjømerke på 1974 meter.. Den kikkerten som klarte det var den nye EL Rangen 10x42..

Link to comment
Share on other sites

Det var HD-B som ble testet.. Forskjellen mellom den gamle EL Rangen og den nye er vel hovedsakelig vekten og en litt slankere utforming samt opphenget for reimen.. Men når det er sagt så får jeg målinger på lengere avstander med den nye enn jeg fikk på den gamle.. Den er også lettere å få målinger gjennom vinduer enn med den gamle.. Som sagt ikke noen vitenskapelig test..bare bruker erfaringer ;-)

Link to comment
Share on other sites

Skrev denne i en annen tråd:

 

Har HD-B selv og er superfornøyd! Har teste den i mye vær og syns den fungerer helt upåklagelig.. Måler på frihånd ut til 2000+ med rett bakgrunn. Motsol er igrunn det jeg har træla mest med ift måling, da på hold opp mot 1500++m..

 

Skumringsegenskapene er elendige på HD-B så om du ønsker det i kikkerten bør det være en enkel sak og velge bort denne HD-B. Har du heller ikke bukt for Bal. pgm. tror jeg ikke swaro står noe tilbake..

 

Leica har litt bredere synsfelt og er det noe jeg ikke kan få nok av i en kikkert er det bredt synsfelt! Meeen forskjellen er ikke sååå stor.. Swaro veier vel ca 100gr mindre.

 

Man må igrunn finneut hvilke egenskaper man ønsker og velge ut i fra det. Alle 3 du nevner er knall gode kikkerter. Zeiss begynner og bli noen år gammel men den har fortsatt den beste avstandsmåleren når det kommer til å måle i krevende forhold.

 

Her er en sammenligning jeg fant..

http://www.bhphotovideo.com/c/compare/S ... REG/ci/979" target="_blank

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Det beste før man bestemmer seg for hvilken man velger, hadde det jo vært flott å hatt begge modellene tilgjengelig for å prøve, kjenne, se og føle på dem. Det ville vært suverent, men kanskje ikke så enkelt, man finner dem nok ikke i samme butikk eller i samme utstilling. Men hadde du kunne fått prøve dem begge, ville det vært enklere og tryggere å ta et valg, trur eg! Lykke til med valget uansett! :-)

Link to comment
Share on other sites

Leica HD-B 10x42 på tur i posten. Dette bør bli en bra høst. :D

 

Var omtrent samme prisen på Swarovski og Leica, henholdsvis 20990,- og 21699,-

 

Har som sagt ASV tårn på kikkerten, og da var ikke valget vanskelig til slutt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...