Jump to content

Gjøre opp ild - Bowdrill


dimex

Recommended Posts

Kan og kan! Har fått det til men har langt flere mislykkede forsøk bak meg, utfra det jeg har prøvd er tørr einer det beste materialet. Tyrikubber skulle man tro var bra men de fungerer dårlig synes jeg.

Han du ser på filmen ser virkelig ut til å kunne sakene sine, er nok myy trening før du er der...

Link to comment
Share on other sites

Han var imponerende god til å spikke fruser og.

 

Når det gjelder opptenningsmetoder som innebærer å gni to stykker tre mot hverandre, så er min erfaring (det bittelille som jeg har) at det er partytriks som kun fungerer på tørre, varme sommerdager.

På den andre siden så overlevde jo folk i gamle dager og uten fyrstikker............ :D

Link to comment
Share on other sites

Det morrsomste er at han får en tekstmelding mens han holder på...

 

 

Jeg har i barndommen klart dette på diverse speiderleirer. hemmeligheten er i utformingen av sporet, slik at de varme kullet som dannes samler seg under den roterende pinnen. Husker ikke hvilke tresorter vi brukte, men tror ikke det betyr allverden. Bare det er en stor friksjonsflate og jevn fart over tid vil dette virke uansett. Det enkleste er å prøve seg fram med forskjellige tresorter og en elektrisk drill. Legg også merke til at det ryker av klossen han har i hånden også. Det er viktig at denne ikke glipper og havner i hånden. Morsomt å kunne, og kan jo være nødvendig i nødsituasjoner. Men fystikker i tett beholder og "firesteel" er å foretrekke i vårt klima.

Link to comment
Share on other sites

http://www.youtube.com/watch?v=Sn9GmxWvABk

 

For de av dere som har sett litt på programmene til britiske Ray Mears. En man med mye kunnskap om friluftsliv og bushcraft (jakter gjør han også). Har prøvd så vidt selv med blandet resultat. Det er en øvingsak og krever MYE toldmodighet. Når Mears reiser rundt i verden så pleier han å lære folk denne teknikken og selv indianeren i amazonas trengte en times tid for å få teknikken inn.

 

Forøvrig har jeg alltid med meg Ildstål / Swedish Firesteel med meg på tur. Anser den som mer verdi enn en kniv.

 

http://www.magasinet.no/display.aspx?me ... rodid=2567

 

Fantastisk verktøy, sparer deg for mye kjedelige situasjoner om fyrstikkene & lightern skulle daue.

Link to comment
Share on other sites

Etter mange internettsøk "fire with sticks" "Fire with bow" etc etc. og tennforsøk fikk jeg og en kamerat dette til. :D Da vi endelig hadde fått grepet på dette dukket kjæresten opp med et oppsett funnet på nettet "Korleis gjere opp eld med pinnar"...Vi hadde ikke søkt på norsk eller nynorsk :roll: og der var det forklart i detalj. Og deretter var det nesten like lett som å bruke fyrstikker :wink:

 

Kunsten er å lage kullspon som blir fanget i et skår i treet. Når du gnir fanges varmen opp i dette og ei glo utvikles. Så er det å IKKE blåse på denne før den har vokst seg stor som en kvart peanøtt inni sponet(og det er ikke godt å se inni der...) deretter plasseres den på en ball av fliset never eller knusk(best) og SÅ...blåse jevnt...VOILA det tar fyr. I utgangspunktet må du ha en neverbit under planka "in the first place" slik at du ikke ødelegger flishaugen.

 

Saken er at du må ikke få sponet for forkullet, men heller ikke for tørt. En hul stein eller trebit som du har den der klissete vannmosen inni som du presser med er bra. Her vil du ha minst mulig friksjon og kjøling. Oi...nå er jeg på vei til en avhandling...søk på nynorsk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...