Jump to content

Hakemontasje på skinnesystemer


Recommended Posts

Jeg trur du kommer så lavt det går med ringer, og det kan hende du også gjør det med skinne.

 

En hakemontasje er ingen universalmontasje, så jeg synes det er et helligbrøde å bruke en kikkert med skinne. En kikkert med montasjeskinne er jo nettopp det ultimate av det universale. På en drilling med hake monterer du kikkerten der den skal stå, ferdig med det. En univesalskinne under kikkerten ser bare veldig dumt ut. og bryter helt med helheten.

 

Gå for ringer!

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Den tok jeg ikke Ole-Johan. Den største fordelen med en skinnemontasje er styrken og den spenningsfrie monteringen, noe som ringer (ulappede sådan) ikke kan skryte på seg.

 

Du har nok rett i at ringer blir lavere, men ikke mer en noen få mm. Mitt tips til kjøper/eier, er at man skal kjøpe den typen montasje en liker best. En god våpensmed tilpasser hakemontasjer av typen ring eller skinne, som fungerer helt utmerket i mange år.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Snakket med børsemaker. Forskjellen ut over smak og behag er først og fremst at det lar seg gjøre å få en ringmontasje lavere. Dette i følge min kilde som absolutt kan sine saker. Det finnes kanskje noen ninja-triks, men utgangspunktet er slik.

 

Eks convex skinne på ca 8mm krever ifølge børsis en klo-mont som bygger ytterligere ca 7 = totalt ca15mm! (Kun 2mm mindre enn min hensoldt med tunnel for å bruke stålsikter)

 

Ringmont kan komme helt ned i 4mm, selv om dette ikke anbefales pga tilgang til toplever.

 

Jeg syns det blir ekstremt å sammenligne med picatinny, men må si jeg liker ringer best utseendemessig... Lite som slår et gammelt kvalitetssikte med en hake-ring helt fremme syns jeg(rent estetisk). Praktisk sett syns jeg sving er bedre uansett....

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke convex-skinna til S&B bygger mer enn Zeiss sin, som bygger 5mm. EAW, har bare ferdige deler som bygger, som du skriver minst 7mm, men Recknagel har lavere (4mm), men kun til Zeiss-skinne. Tilsammen blir det da 9mm, som er identisk med de laveste ringene børsemakeren jeg bruker, for å få tilstrekkelig plass under okularet, til toppnøkkelen. (Okularet bør med andre ord ikke være for store, noe som dessværre er trenden for tiden)

 

Om man vil ha montasjer til andre skinner, må man få de spesallaget, men om man skal lage nye montasjer til gamle våpen, er det ikke sikkert at standard deler passer allikevel. Jeg har fått laget montasjer til en gammel drillkng, hvor kikkerten har gammeldags 70°-skinne, som bygde 2mm. (Nå er det den som kan bli lavest, da den ikke trenger plass til skruehode)

 

Om man skal sette nye sikter på gamle våpen uten å gjøre om basene hender det ofte at bakre "ring" havner midt på justeringsrattene, da kommer man som regel lavest, om man bruker sikte med skinne. En ring med forlengelse blir både høy, og stygg.

 

Hakemontaser på sikter med skinne er etter min mening, mye penere enn ringer. Men det aller peneste er gammeldagse halvringer, som er loddet røret. Da må man ha sikte med stålrør, noe Kahles har begynt å lage igjen.

 

Kom på at mitt forrige innlegg ikke var helt sant, jeg har et sikte som har ring rundt objektivet, men bakre montasje er festet til skinne. Det minner meg på at diskusjonen om hva som blir lavest, bare gjelder sikter som har rett rør.

Link to comment
Share on other sites

Har en Zoli drilling.Har tidligere hat originalmontasjen for 11 mm skinne.Ikke helt stabil.Kljøpte nå picatinnyskinnen som er til Tikka t3.Bruker de lave ringene fra ARMS(throw lever)Ble en veldig lav og fin montasje og bunnsolid og stabil.Mange vil si picatinny skinne er stygt på en Drilling,men du verden hvor praktisk,alt som er å få av sikter er enkelt og billig og montere.

Har tidligere montert Åpne Blaser RAZ sight på den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...