Jump to content

Rem 700- matetrøbbel


evert

Recommended Posts

Har ganske nylig kjøpt en Rem700 i .223, et cumstombygg på en kort kasse som visstnok skal ha startet livet som en .17Remington.

 

Børsa feilmater KONSEKVENT med nest siste patron i magasinet- den hopper opp forbi støtbunnen, mens kula har kommet seg inn i åpningen bak kammeret, med den konsekvens at man ikke får fullført ladegrep uten å trekke bolte litt tilbake, plundre patronen på plass, og lukke bolten.

 

Så da spør man, om noen kan nok om de korte 700-kassene til å ha noen ideer om hvor jeg skal starte?

Er vangene dimensjonert forskjellig for .223 og .17? Finnes det forskjellige tilbringere?

Link to comment
Share on other sites

Har vel ikke helt det samme problemet evert, men noe lignende. Har en Rem 700 SPS Varmint Rem 17 Fireball. Ved 5 skudd i magasinet, kommer enten 4 eller 5 patron ikke inn i kammeret av seg selv...sluttstykket går over...og jeg må nedi magasinet med fingeren og dra patroner på plass, fryktelig irriterende. Jeg fikk ordnet dette på garantien via butikk, som sendte den til deres kontakt i børsemakerverden! Denne børsemakeren er veldig flink, det står ikke på det eller ham, men opplegget ble bare halvpasselig ordnet! Jeg misliker leget sterkt denne type magasin som Remington bruker, for å si det forsiktig!

Link to comment
Share on other sites

Min tiltro til norske børsemakere er ...sådær- de prøver seg dessverre altfor ofte frem på kundevåpen, fremfor å innhente info om hvordan ting bør gjøres riktig.

.308'en min virker 100%, håpet er at det skal være mulig å få til .223'en også, men da vil jeg helst finne ut om det finnes etablerte løsninger på problemet.

 

Har nettopp funnet komplett underbeslag med tilbringer og magasinbrønn på finn til en ok penge, så det blir byttet, verdt et forsøk.

 

Børsa mater godt fra begge vanger- unntatt ved nest siste patron. Jeg mistenker derfor at tilbringer og magasinfjær bør kunne spille inn.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt to stk remington 700. Der hadde jeg mateproblem med nest siste patron ganske ofte. Dette var i kaliber 308 win. Patronen lå ikke "stødig" i magasinet. Den hadde slingringsmon til å vandre 4-5 milimeter i bakkant som førte til at patronen glei rett under sluttstykket og sluttstykket kilte seg nesten selve patronen. Dette var i en 700 varmint og en sps ss kjøpt med 4-5 års mellomrom.

Link to comment
Share on other sites

Hvor skal man begynne, uten å se våpenet?

Rem med standard(og noen typer løse boksmagasin til denne) magasin. Railene i kassen stopper patronene fra å "hoppe" ut av magasinet. Er mellomrommet mellom railene for SMALT(på en måte) hopper patronene "merkelig nok" ut.

Siden dette er en custom, har den ny stokk? Høyden mellom underside kasse, og underbeslag skal være(ref: pilar hight"):

Front ca 18.7mm. Bak ca 31.75mm.

Har du løse boksmagasin som ikke benytter railene i selve kassen(men railene er i magasinet), har disse mål stor betydning for hvordan patronen mater(nese ned, og stopper foran i kassen=for høy bak. bolt sklir halveis over patron og låser dritten= for høy foran). Benyttes railene i kassen, som i ditt tilfelle, har ikke disse målene så stor betydning. Men det finnes grenser for avik.

 

Nå ble det mye rør, i forhold til din utfordring.

 

For ikke å begynne med den ødeleggende delen av prosjektet ditt.

 

Selve magasinet er splittet bak(har du virkelig ett 223 magasin?). Kil noe ned i denne sprekken(mag må passe i sporet sitt i kassen). Dette medfører at det blir større plass sideveis i magasinet. Funker dette, punktsveis. Patronene presser mere mot sidene, istede for å bli presset opp. Kan løse tingene dine, men tror ikke det(men det kan utmerket godt funke), siden det er nest siste patronen som spretter ut.

Magasinet kan også "blokkes ut" på riktig plass, så funker det noen ganger.

 

Se om det er bak, eller foran på patronen som spretter først opp. Bøy magasinfjæren opp/ned for å korrigere dette. Tror ikke det vil funke, men er vært å prøve....

 

Det KAN være at du har FEIL follower(dvs metalldingsebomsen som ligger oppå magasinfjæra, og under patronene. Nest siste patron kan da poppe ut!

Men hvem vet. Finn tak på en follower som du er SIKKER på er 223, og prøv(det er forskjellige typer rem bruker, beroende på patron). Det går utmerket godt an å slipe followeren din litt mere skrå (på den skrå siden).

 

Så den grufulle tingen. Når du har prøvd alt over. EN TING AV GANGEN.

 

Finn frem en fil, dra den EN gang over hvær RAIL, og prøv(223rem og 17 rem kassa har samme rails. Men ikke lik 308/243).

TOK du for MYE, ja da er du fuckt(nesten) Tror ikke dette er ditt problem.

Løsningen kan da være å kjøpe underbeslag med løst boksmagasin SOM har sine egne railer innebygd. De mater nesten bestandig meget bra, med RETT pilar hight.

Det er ikke noe problem å få pangen din til å mate, men i blinde....... Følg min anvisning......

Link to comment
Share on other sites

Min 22-250 som i utgangspunktet var en 308w trøbler med siste patron. Den spretter opp for høyt med bakenden, så jeg må dra sluttstykket tilbake en halv cm for å hente patronen. Har ikke gjort noen tiltak men kan kanskje justere magasinvangene litt..?

Link to comment
Share on other sites

Huffda, nå ser jeg at du sier den kommer helt inn i åpningen bak kammerenden. Jaja, prøv anvisningene likevel........

Fronten(innvendig i mag) på magasinet ditt, ligger den BAK materampen(på undersiden)? Hvis så, flytt underbeslag forover, og/eller rund kanten på mag i toppen så det flukter med materampe.

OG......... Har du STOR nokk radie ved inngangen til kammeret ditt???

 

Du høres oppegående ut, dette klarer du.......

Note, den var ikke originalt 17 fireball vel????

Link to comment
Share on other sites

Finnes flere magsinsystemer der ute... men de er ikke akkurat billige. Har hørt at AI's magasiner, som bare mater fra en posisjon, skal kunne bedre mating me trøblete patroner i 700. Men det er som sagt "hørt".

 

Hei,

 

Jeg har CDI underbeslag for AI-magasiner. Har kaliber 308, 6XC og 6BR. Børsa mater alle godt. Har High Tec-stokk.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

AR15: det var mange gode innspill, takk!

Børsa har ny stokk ja, som er beddet, dette kan jo ha endret "pillar height"- la oss kalle det søylehøyde.

Børsa er av BDL-type, hengslet underbeslag. Skal hente et nytt underbeslag med magasinbrønn, tilbringer og fjær, som skal være originalt for .223.

Om dette ikke funker blir det måling av søylehøyde, og etterhvert gjennomgang av resten av punktene du nevner.... men det er LENGE til jeg setter fila i kassa :D

Link to comment
Share on other sites

Mitt problem løste seg med litt justering av magasinvangene. Jeg har rektignok løst magasin, og trøbbel med siste patron i motsetning til trådstarter.. Jeg måtte bøye vangen litt inn mot patronen så magasinet holdt lenger på patronen.

Link to comment
Share on other sites

Ny tilbringer og magasinfjær gjorde ingen forskjell.

Ny magasinbrønn gjorde ingen forskjell.

Ny magasinbrønn, tilbringer og magasinfjær KOMBINERT løste problemet :D

Det var en LITEN forskjell i fronten av magasinbrønnen mellom den som satt der og den som nå sitter i, men jeg klarer ikke se noen stor forskjell på tilbringeren. Burde kanskje ta frem skyvelæret.

 

Men sisteskuddet krangler til tider, kulespissen bommer noen ganger på kammeret- kanskje en ide å ta en titt på radien i entringen. Ikke alltid, men for ofte- så det må gjøres noe mer..

 

Også ser det ut som søylehøyde er ganske på bærtur- har ingen mål, men magasinbrønnen slarker ca. 3mm opp og ned i front, også et punkt som kan/bør korrigeres.

 

Tok en titt på 308'en, som sitter i det som visstnok skal være en Bell&Carlson stokk(ubeddet, original fra en Remington XCR), og det er mye høydeslark der også. Kanskje på tide å måle noen høyder...

Link to comment
Share on other sites

Joda, litt skal det være. Men det er så mye at fremre skjefteskrue ikke kan være den som er levert med underbeslaget og den originale som satt i 308'en. Hmm. Har et syntetisk originalskjefte(plastspagetti) jeg kan teste, det bør være mer innenfor spec.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Etter litt prøving og feiling kom jeg fram til en blanding av magasinbrønn, tilbringer, underbeslag og fjær som fungerer rimelig bra, men det hendte at tredjeskuddet kilte seg. Kulespissen havner høyere enn kammeråpningen under mating, med den konsekvens at at patronen trenger en liten dytt med en finger for å entre kammeret.

 

Jeg har hittil ladet 69grs matchkuler til 59,0mm OAL, dette har gitt en friflukt på ca 1,3mm, og ypperlig presisjon(gjentatte femskuddsgrupper under 20mm når jeg gjør alt riktig må kunne sies å være bra)

Bestemte meg for å bruke opp noen gamle partizankuler jeg hadde liggende til stående skyting... og med en patronlengde på 57,0mm matet børsa plutselig fantastisk :oops:

 

Har akseptert litt mer friflukt, og har til gode å oppleve mateproblemer de siste to rundene på banen.

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme problemet som deg på min Remington SPS 700 i 308Win

3 og noen ganger 4 skuddet begynte å gå ut av magasinet for så å gå ned i bakkant så sluttstykket gikk over og man måtte dra bolten helt tilbake for å ta nytt ladegrep.

Leste rundt på internett en del og fant til slutt en løsning som fungerte helt 100% på min rifle

Jeg ganske enkelt bøyde litt på fjøra under tilbringeren slik at patronen satt mere "rett" i magasinet.

 

Etter den enkle og gratis operasjonen matet rifla upåklagelig.

 

Har nå like før påske installert ett Atlasworx underbeslag. (kom på ca 1250,- inkludert frakt fra Australia)

Og det fungerer upåklagelig. også med de forholdsvis rimlige Ruger Scout magasinene i polymer :-)

 

Måtte ta ut litt av stokken men ikke så ille. 1/2 mm i bredden på hver side og litt i lengden på magasinbrønnen samt at man må forlenge litt der fremre skruen går inn + senke det 5mm inn i stokken.

 

man får også footprint på mail fra fabrikanten.

 

Kokken76

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...