Jump to content

Kjøp & Salg av System Rifle


S.O.N

Recommended Posts

Dette er et tenkt eksempel.

 

Jeg kjøper en Rifle i 6.5x55. Da får jeg våpenkort på den rifla og det kaliberet.

Så kjøper jeg et tillegsløp i f.eks. 30-06 som jeg kankje ønsker å bruke til tyngre jaktformål.

 

Så vil jeg senere selge rifla med 30-06 løpet og beholde 6.5x55 for å eventuelt bruke eller ha som reserve vist jeg senere anskaffer en nyere model av samme merke.

 

Er dette muligt, eller må børsa alltid selges igjen med det opprinnelige kaliberet ?

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Tror ikke politiet vil godta at du beholder løpet til et våpen du ikke lenger har, med mindre du samtidig søker på å kjøpe et nytt "kompatibelt" våpen i samme slengen.

 

Men detter er bare slik jeg ser det , kan hende det går. Er lov å kjøpe våpendeler.

Link to comment
Share on other sites

Men hva om det skjer motsatt.

 

Man selger den opprinnelige 6.5x55 og vil beholde 30-06 løpet ?

Man beholder jo da også et løp til en rifle man ikke har, med

eneste forskjell at det er kjøpt som en våpendel.

 

Uansett rekkefølge, så kan det vel ikke vere slik at har man en

systemrifle med 2-3 kalibere, så er man forpliktet til å selge alt...eller ?

Link to comment
Share on other sites

De aller fleste systemrifler har våpennr på låskassen og et eget nr på løpet.

Slik at du kan kjøpe nye løp å få de registrert med nr.

 

Da kan du selge kassen med akkurat det løpet du vil, så lenge du fører opp begge numrene på søknaden.

Link to comment
Share on other sites

Han jeg kjøpte kombien min av fikk ihvertfall brev fra våpenkontoret,

om at han måtte selge det ekstra hagleløpet han hadde til kombien.

 

Jeg hadde innvilget søknad liggende på kombi da jeg kom over den, men måtte søke ekstra på hagleløpet.

På disse få dagene det tok fikk han brev om at hagleløpet måtte selges ev inn leveres.

Så de har sikkert noen regler på dette.

Men det er jo bare å sjekke med våpenkontoret du tilhører.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Blaser. Til den hadde jeg to løp og fikk politiet til å lage tre våpenkort til denne. så jeg har et kort på 6,5 løpet, et kort på 9,3 løpet og et kort på låskasse. så jeg kan selge løpene hver for seg uten at det berører låskassa. :D

 

 

Dét vet jeg :D Men kan du selge rifla, og sitte igjen med bare løpene?

Link to comment
Share on other sites

Han jeg kjøpte kombien min av fikk ihvertfall brev fra våpenkontoret,

om at han måtte selge det ekstra hagleløpet han hadde til kombien.

 

Jeg hadde innvilget søknad liggende på kombi da jeg kom over den, men måtte søke ekstra på hagleløpet.

På disse få dagene det tok fikk han brev om at hagleløpet måtte selges ev inn leveres.

Så de har sikkert noen regler på dette.

Men det er jo bare å sjekke med våpenkontoret du tilhører.

 

 

Her nærmer vi oss problemet ja... Takk for veldig relevant info!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Blaser. Til den hadde jeg to løp og fikk politiet til å lage tre våpenkort til denne. så jeg har et kort på 6,5 løpet, et kort på 9,3 løpet og et kort på låskasse. så jeg kan selge løpene hver for seg uten at det berører låskassa. :D

 

 

Dét vet jeg :D Men kan du selge rifla, og sitte igjen med bare løpene?

 

Selvfølgelig... løpene er registrert som nettopp løp og låskasse er registrert som nettopp låskasse. Og da er dette våpendeler og blir kun ett komplett våpen når disse blir brukt sammen, slik har jeg og våpenkontoret tolket morroa. :D

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg oppfatter erfaringene her, så er det faktisk litt ulik praksis på dette.

 

Er man riktig uheldig, må rifle og alle løp selges samlet eller avikles avhengig hvordan

reglene tolkes eller våpenkortene blir utstedt fra dem enkelte politidistrikt eller saksbehandler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...