S.O.N Posted October 17, 2008 Share Posted October 17, 2008 Dette er et tenkt eksempel. Jeg kjøper en Rifle i 6.5x55. Da får jeg våpenkort på den rifla og det kaliberet. Så kjøper jeg et tillegsløp i f.eks. 30-06 som jeg kankje ønsker å bruke til tyngre jaktformål. Så vil jeg senere selge rifla med 30-06 løpet og beholde 6.5x55 for å eventuelt bruke eller ha som reserve vist jeg senere anskaffer en nyere model av samme merke. Er dette muligt, eller må børsa alltid selges igjen med det opprinnelige kaliberet ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest loudenboomer Posted October 17, 2008 Share Posted October 17, 2008 Tror ikke politiet vil godta at du beholder løpet til et våpen du ikke lenger har, med mindre du samtidig søker på å kjøpe et nytt "kompatibelt" våpen i samme slengen. Men detter er bare slik jeg ser det , kan hende det går. Er lov å kjøpe våpendeler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S.O.N Posted October 17, 2008 Author Share Posted October 17, 2008 Men hva om det skjer motsatt. Man selger den opprinnelige 6.5x55 og vil beholde 30-06 løpet ? Man beholder jo da også et løp til en rifle man ikke har, med eneste forskjell at det er kjøpt som en våpendel. Uansett rekkefølge, så kan det vel ikke vere slik at har man en systemrifle med 2-3 kalibere, så er man forpliktet til å selge alt...eller ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tika Posted October 17, 2008 Share Posted October 17, 2008 De aller fleste systemrifler har våpennr på låskassen og et eget nr på løpet. Slik at du kan kjøpe nye løp å få de registrert med nr. Da kan du selge kassen med akkurat det løpet du vil, så lenge du fører opp begge numrene på søknaden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
neon77 Posted October 17, 2008 Share Posted October 17, 2008 Interessant spørsmål... Er det ingen av de som har systemvåpen her inne som vet noe konkret? Kan man ha ei rifle med 4 løp, for så å bare selge rifla? Eller må løpene følge låskassa ved salg av denne?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenrin Posted October 17, 2008 Share Posted October 17, 2008 Eg har nett fått heim ei systemrifle, og vil berre sei at sånn som eg har forstått det så er løp og rifle separerte ting. men dette er berre sånn eg har forstått det ifrå V-kontoret og har ikkje fått det bekreftet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
håpløs Posted October 17, 2008 Share Posted October 17, 2008 Jeg har en Blaser. Til den hadde jeg to løp og fikk politiet til å lage tre våpenkort til denne. så jeg har et kort på 6,5 løpet, et kort på 9,3 løpet og et kort på låskasse. så jeg kan selge løpene hver for seg uten at det berører låskassa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelgeK Posted October 17, 2008 Share Posted October 17, 2008 Han jeg kjøpte kombien min av fikk ihvertfall brev fra våpenkontoret, om at han måtte selge det ekstra hagleløpet han hadde til kombien. Jeg hadde innvilget søknad liggende på kombi da jeg kom over den, men måtte søke ekstra på hagleløpet. På disse få dagene det tok fikk han brev om at hagleløpet måtte selges ev inn leveres. Så de har sikkert noen regler på dette. Men det er jo bare å sjekke med våpenkontoret du tilhører. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
neon77 Posted October 17, 2008 Share Posted October 17, 2008 Jeg har en Blaser. Til den hadde jeg to løp og fikk politiet til å lage tre våpenkort til denne. så jeg har et kort på 6,5 løpet, et kort på 9,3 løpet og et kort på låskasse. så jeg kan selge løpene hver for seg uten at det berører låskassa. Dét vet jeg Men kan du selge rifla, og sitte igjen med bare løpene? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
neon77 Posted October 17, 2008 Share Posted October 17, 2008 Han jeg kjøpte kombien min av fikk ihvertfall brev fra våpenkontoret, om at han måtte selge det ekstra hagleløpet han hadde til kombien. Jeg hadde innvilget søknad liggende på kombi da jeg kom over den, men måtte søke ekstra på hagleløpet. På disse få dagene det tok fikk han brev om at hagleløpet måtte selges ev inn leveres. Så de har sikkert noen regler på dette. Men det er jo bare å sjekke med våpenkontoret du tilhører. Her nærmer vi oss problemet ja... Takk for veldig relevant info! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
håpløs Posted October 17, 2008 Share Posted October 17, 2008 Jeg har en Blaser. Til den hadde jeg to løp og fikk politiet til å lage tre våpenkort til denne. så jeg har et kort på 6,5 løpet, et kort på 9,3 løpet og et kort på låskasse. så jeg kan selge løpene hver for seg uten at det berører låskassa. Dét vet jeg Men kan du selge rifla, og sitte igjen med bare løpene? Selvfølgelig... løpene er registrert som nettopp løp og låskasse er registrert som nettopp låskasse. Og da er dette våpendeler og blir kun ett komplett våpen når disse blir brukt sammen, slik har jeg og våpenkontoret tolket morroa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S.O.N Posted October 17, 2008 Author Share Posted October 17, 2008 Slik jeg oppfatter erfaringene her, så er det faktisk litt ulik praksis på dette. Er man riktig uheldig, må rifle og alle løp selges samlet eller avikles avhengig hvordan reglene tolkes eller våpenkortene blir utstedt fra dem enkelte politidistrikt eller saksbehandler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts