Jump to content

Lading for salg


JanEG

Recommended Posts

Rolig nå jeg har ikke tenkt å selge hjemmelagdede greier og heller ikke kjøpe sådant, da jeg vet at dette ikke er lovlig! Likevel det kan vell ikke værer totalforbudt å drive med ladning til kommersielle formål i Norge? :roll: Noen som vet hva som må til av godkjennelser og tillatelser for at dette skal kunne gjøres på en lovlig måte her til lands? Regner med at når alle krava, regler og tester er oppfylt, er stykkprisen per patron langt dyrere en noen er villig til å betale :lol: Har ikke tenkt å starte en ammofabrikk, bare ville grublerier en sen sommerkveld etter at unga har sovna

Link to comment
Share on other sites

Du besvarer ditt eget spørsmål i oppsummeringen, med mindre du har 3+ Dillon 1050 koblet til motorer som jobber 24/7 vil du neppe få noe lønnsomhet utav det, så hvorfor gå gjennom alt trøbbelet for å forsøke å få godkjennt produksjon for salg?

Link to comment
Share on other sites

Har nå en børsemaker lov til å selge "hjemmeladet"? Det burde kammerets børsemakere klare å svare på. Under en diskusjon på et NM for noen år siden, ble det nemlig hevdet at det finnes kun én i norge med den tillatelsen. Det var forøvrig samme person som hevdet dette som satt på godkjenningen.

Link to comment
Share on other sites

Våpenlovens §20:

Den som vil tilvirke skytevåpen eller våpendeler for salg, må ha bevilling av vedkommende departement. Det samme gjelder den som vil tilvirke for salg ammunisjon som nevnt i § 3 for så vidt ammunisjonen ikke går inn under lov om eksplosive varer. Børsemaker med mesterbrev etter lov om mesterbrev i håndverk og annen næring, trenger ikke bevilling som nevnt i første punktum, men plikter før tilvirkningen tar til å sende melding til vedkommende departement.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du trenger bevilling fra det lokale politiet for å produsere ammunisjon, komponenter og våpendeler. Det er samme søknaden på alt dette, men det er forskjellige kriterier for utdanning og oppbevaring osv for de tre nevnte områdene, etter det jeg forsto. Selv søkte jeg kun om, tilvirkning av prosjektiler og det ble godkjent av den lokale politiadvokaten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...