Jump to content

Hva gjør du med rypa?


northpile

Recommended Posts

Har etter 5-6 år aktiv jakt noen ryper og skogsfugl i frysern. Fryst ned hele, da jeg har hørt at holdbarheten er lengst hvis de er fryst ned med hud og hår (?)

Hvordan lager du en god rypemiddag du kan invitere jaktkompisene på med et glass akevitt til? Har så langt kun fått servert i familieselskap, aldri kokkelert selv. Gjerne fortell ang tilbehør osv også :)

Link to comment
Share on other sites

Hvofor jakte du og skyter vilt, når du ikke kan utnytte viltet?

 

Ryper kan og bør fryses hele, mens skogsfugl bør du min fjerne "innmaten" og da bør jo også fuglen nappes, eller flås og pakkes i plast. Gjerne med is-glassering først, da holde de litt lengre.

 

Ryper kan ligge i flere år slik, hvis de ikke har store skuddskader. De med størrst skader må spises relativt raskt. Mye perforering tørker ut kjøttet (blir hvitt og tørrt og smaker vondt), derfor bør slike ryper helst spises første høsten, eller vintern. Sorter rypene de med færrest hull, de kan ligge lengst. Er det noe av kjøttet som er blitt hvitt,skjær vekk alt det hvite og tørre, det smaker "dri.."

 

Skogfugel mener jeg bør spises i løpet av 2 år.

 

Menny kan du få av andre. Men, dette er jo kjøtt. Og gjør en det enkelt med ryper, skjærer en ut bryst stykkene og steker det som annet kjøtt. Men, sausen er viktigere. Og tilbehøret kan lage kronen på verket. Mange gode kokebøker ute på markedet. Hven du velger er vel smak og bejhag. Men, kan bl.a. annbefale A. Brimi. de bøkene brimi har om ryper, så tar han for seg hele prosessen som du etterlyser. I alle fall i en av bøkene. Du får sjekke i bokhandlen.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar! Når jeg skrev "kun fått servert" så mente jeg også de jeg har skutt. Som et tilskudd til den faste viltmiddagen i familien 2. juledag. Det var ikke det at jeg skyter for så ikke å spise, men har aldri vært "kokken" ved disse anledningene før:) Så det jeg skyter blir spist, men har aldri fått til noe som har slått an i heimen når det gjelder rypa. Men som du sier, sausen er vel like viktig :):lol:

Link to comment
Share on other sites

Nå for tiden lar jeg som oftest rypa få fly i fred :)

 

Når det gjelder å ta vare på rypa som matvilt, så er det etter min mening betraktelig bedre å gjøre slaktejobben(ribbing, flaing, oppdeling og/eller andre måter man måtte ønske) med rypa helt ferdig når den har hengt så lenge du vil, og så vakumpakke den før du fryser den ned.

Da holder den seg bedre og er mye mer fristende å ta opp fra fryseren for å lage et godt måltid av den.

 

Personlig liker jeg best å skjære ut bryststykkene og bruke resten(skroget, bein, hjerte og lever) til en god saus.

Bryststykkene steker jeg som en god medium rare biff.

Noen foretrekker å steke bryststykkene mens de er på skroget, og dette gir gjerne enda bedre smak, men det krever god timing for å få det riktig.

 

Steker eller koker du rypa litt for lenge, blir den tørr, seig og ikke god på smak.

Link to comment
Share on other sites

...Ryper kan og bør fryses hele, mens skogsfugl bør du min fjerne "innmaten" og da bør jo også fuglen nappes, eller flås og pakkes i plast. Gjerne med is-glassering først, da holde de litt lengre....
Her tillater jeg meg å være uenig. Skogsfuglen fryses også "rund" Både ryper og skogsfugl holder i utrolig mange år, og er "like gode" etter 8-10 år i fryseren om de behandles riktig. Flås de eller nappes fuglen- tørker de ut, og bør da brukes innen noen måneder. Har en ikke behov for så lang lagring eller har plassbegrensninger, har Norwegianwoods en god oppskrift.

Første bud, heng alltid fuglen etter halsen etter den er skutt, aldri etter beina!! I diverse jaktmagasiner vises fuglene opphengt etter beina på furuleggen og hytteveggen, sikkert fint å se på, men etter ett skudd bakfra med hagle renner da all dritten fra tarmer og mage inn i kjøttet- og en kan da få en noe "kraftig viltsmak"... Dette kan medføre at de som får slikt servert aldri mere greier smaken av fugl! :cry: Henger du den etter halsen renner i hvert fall ikke mere dritt og ulumskheter inn i kjøttet, noe renner forhåpentlig vis ut i stedet!

Punkt to, pakk den hele fuglen så tett som mulig, gjerne vacumpakkes om du har tilgang til dette, putt den gjerne med rompa ned i fryseren.... Så kan du samle opp en del fugler over noen år om en ønsker det.

Fuglene bør tine en to-tre dager før de skal brukes, jeg skjærer stort sett bare ut brystfileene. Deretter bør fileene ligge på et fat under gladplast til de får romtemperatur- og stekers som en biff i meierismør, lett rød/rosa inni. Den lyse muskelen separerer jeg som regel fra hovedfileen og freser den raskt i panna rett før servering. (Innmat og bein kan freses på panna og brukes til sausen) Fileene kan med fordel trekke i sausen noen minutter, men ikke kokes- de skal være rød/rosa inni når de serveres. Velbekomme :-)

 

Ett tips på tampen, orrfuglskrog(etter at fileene er fjernet) er topp agn i revefella. Hiver en inn ett orrfuglskrog i fella sitter reven der innen to-tre dager :wink: Da kan en med god samvittighet høste flere fugler neste år også :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...