Jump to content

7,92x57 Brannstiftende prosjektil:


Vaquero

Recommended Posts

Jeg er litt i siget om dagen med å åpne og uskadeliggjøre noen patroner fra krigen, jeg kom over denne som i skrivende stund er destruert.

Jeg tok kontakt med en som har jobbet litt i forsvaret med slike ting og som slo opp i en tykk bok om 7,92x57 frem til 1945.

Jeg tok noen bilder før destruksjonen:

normal_7%2C92x57_a.JPG

Legg merke til pluggen på siden av prosjektilet.

 

normal_7%2C92x57_b.JPG

Legg merke til forseglingen i kulebunnen, kulen til venstre er ordinær 7,92 med kun vanlig blykjerne.

 

Jeg fikk dette som svar fra en som har bedre litteratur enn meg:

Nei, dette ser ut fra prosjektil, bunnmerking og tettelakk ut til å være 7,9 mm Patrone, Phosphor mit Kern (PmK).

 

Ble introdusert tidlig på 30-tallet som eksklusiv AP-I-patron for Luftwaffes flymitraljøser. Det var jo først på denne tiden at man begynte med metallskrog på fly – hvorav enkelte var lettpansret, så man måtte ha et prosjektil som kunne trenge gjennom platene for å sette fyr på brennbart materiale på innsiden (med 100LL som drivstoff var jo ikke det så vanskelig!)

 

Som de fleste fosforpatroner er prosjektilet lett kjennelig på den store blypluggen i bunnen. Når luft kom inn i hullet på siden antennes fosforet, som utvider seg pga varmen, som igjen gjør at blypluggen smelter/presses ut – og vips så er brannstiftngen i gang.

 

Patronen hadde et stort MEN: når omgivelsestemperaturen oversteg 110 F hadde den en lei tendens til å selvatenne.

 

PS. Kjekt å vite hva man har og ikke har i samlingen. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tok en titt i god-boka på 7,92. Blykjernen/pluggen i bunnen er ganske tykk og er av hardt bly. Lite fosfor som man ser, kun rundt bakstussen til stålkjernen men sikkert nok til å antenne div.

 

PmK%20kule_zpsw4uo8mnf.jpg

 

Det er vel friksjonen i løpet som smelter/varmer opp sidepluggen slik at fosforet antenner, bunnpluggen har ikke noe med det å gjøre, den skal vel holde/styre stålkjernen(?)

Link to comment
Share on other sites

Veidinn skriver:

Det er vel friksjonen i løpet som smelter/varmer opp sidepluggen slik at fosforet antenner, bunnpluggen har ikke noe med det å gjøre, den skal vel holde/styre stålkjernen?

 

Det er riktig det med sidepluggen, i tillegg kommer den høye kulerotasjonen med i prosessen.

Link to comment
Share on other sites

Tror vel kanskje den antenner ved anslag når mantelen skrelles av og kjernen fortsetter.Noe slik som mp-ammoen til 12,7.Hullet i siden er vel helst for fylling av fosfor.Det vil jo være meningsløst med brannstiftende prosjektil hvis brennstoffet er brukt opp ved anslag. :)

Edit: Fosfor antenner jo ved kontakt med luft,mener jeg å huske fra opplæring i forbindelse med blindgjengerleting i førstegangstjenesten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er langt på vei enig med det Joika skriver, det hjelper lite om fakta hvis vi bare tror. Jeg har kontakter som kan mer om emne, og jeg vil grave litt videre om reelle fakta om hvordan denne teknologien er ment å fungere.

Opp gjennom diverse år og kontakter med gamle patronsamlere har jeg fått tips om at denne "pluggen" vi omtaler, som står oppført på tegningen til Veidinn som "lötstelle", altså loddepunkt på norsk. Loddepunktet er svakheten har jeg blitt gjenfortalt fra flere hold, det er her lekkasjen som regel oppstår. Det har visst oppstått en brann et sted i Norge pga. en slik lekkasje, men det var på et sted hvor slik ammo ble håndtert. Det jeg har fått høre fra enkelte (løse rykter???) er at dette loddepunktet løsner etter avfyring pga. varmen og en vanvittig sentrifugalkraft. Slik at prosessen starter før målet. Det jeg også har blitt fortalt fra "vitner" er at slike patroner har lekket luft, men ikke antent til åpen ild. Det har oppstått varme og utsondring av fosformateriale. Noen har banket ut kuler (som jeg gjorde) og antent. Jeg hadde kun denne ene og det gikk greit. Funnet gjorde at jeg tok en grundig sjekk på resten av det jeg har, jeg vil ikke ha en tikkende brannkilde som dette i heimen.

Link to comment
Share on other sites

Er litt på tynn is her men jeg mener å ha hørt at fosfor må varmes opp til 60grader før det antennes "av seg selv". Tror derfor at hullet/pluggen er til for å sikre antenning slik at det brenner uansett hva som skjer med prosjektilet under/etter anslaget. Prosjektilet bruker vel stort sett mindre enn et sekund til målet og tilnærmet intet av fosforen brenner opp på den tiden. Fosforen detonerer jo ikke, den er ganske seint-brennende.

Per-S vet nok det meste om dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...