Jump to content

Sprukket riflestokk. Trelim, epoksy eller noe annet?


Recommended Posts

Hei.

 

Hadde et lite uhell da den fremre undersiden av min M59F1-stokk sprakk.

 

Sprekken går omtrent slik:

 

EvJu6pC.jpg

 

Fra løpet og ned til hullet til pussepinnen, videre ned og noen centimeter bakover. Selve sprekken er relativt tynn.

 

Har lite ekspertise på sånne ting og lurer på hvordan dette best kan løses. Det første som inntraff meg var trelim, men har lest litt rundt at andre har reparert sprekker med epoksy.

 

Noen som har noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste er at du bruker en lim som er tynntflytende nok til å trenge helt inn i sprekken.

Jeg prøver å få en tynn tråd gjennom sprekken slik at den trekkes frem og tilbake for å dra limen gjennom sprekken slik at begge sider blir godt fuktet med lim. Jeg fortrekker en tynn herdende lim for tre.

Når hele sprekken er fylt med lim presser du sammen stokken slik at limet tyter ut. Sett det i press til limet er herdet, og skrap/ slip vekk overskuddslim.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har god erfaring med http://www.casco.no/index.php?contentID=130&productID=967&productcatID=132til og lime kolber.

Siste kolben jeg limte var en M-14 kolbe som var sprekt på langs fre pistolgrepet og bakover.

Jeg boret små hull inn kolben langs sprekken og presset inn lim, deretter satte jeg den under press i et døgn.

Etter herding pusset jeg bort lim som var kommet ut med sandpapir og oljet den inn på ny.

Siden reparasjonen så har den ikke vist noen svakheter eller antydninger til og sprekke opp på ny.

Link to comment
Share on other sites

Til tre er det best med trelim. Jeg har prøvd å lime diverse tre med expoxy og annet lim, men da har det alltid sprukket opp igjen med svak belastning. Når jeg har limt det samme med trelim tåler det svært mye.

Pass på at du bruker vannfast trelim, gjerne kalt "til utendørs bruk" :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...