Jump to content

Valg av stokkolje


Øyvind_ad

Recommended Posts

Hei, jeg var ute i regnet med haglen min forleden dag og stokken trenger nå noen strøk olje.

 

Det jeg lurer på er hva som vil se best ut av lys/medium eller mørk stokkolje på min hagle.

Jeg har en Lanber 2086 hagle med stokk i valnøtt.

 

Har tenkt å kjøpe hos Winge våpen, dersom dere ikke har noen bedre forslag:

http://www.wingevapen.no/index.php?id=1764

 

-Øyvind

Link to comment
Share on other sites

Den er tynn, men det er jo de fleste. Jeg bruker mye så jeg blander kokt linolje 7,5dl 109,- Maxbo og blander med renset parafin Aspen Tennveske/Lampeolje 1l 25,- Eik Sentret Vestby.

 

Takk for tipset, mulig jeg går for en slik blanding i stedet. En får jo mye mer for pengene. :) Men hvor lenge holder denne oljen seg? Har foreløpig bare ei hagle jeg skal olje så det vil nok ta litt tid å bruke opp 1,7liter. :P

 

- Øyvind

Link to comment
Share on other sites

Den er tynn, men det er jo de fleste. Jeg bruker mye så jeg blander kokt linolje 7,5dl 109,- Maxbo og blander med renset parafin Aspen Tennveske/Lampeolje 1l 25,- Eik Sentret Vestby.

 

Takk for tipset, mulig jeg går for en slik blanding i stedet. En får jo mye mer for pengene. :) Men hvor lenge holder denne oljen seg? Har foreløpig bare ei hagle jeg skal olje så det vil nok ta litt tid å bruke opp 1,7liter. :P

 

- Øyvind

Behovet kan jo øke, det har det gjort her.

Link to comment
Share on other sites

Fant svaret på det opprinnelige spørsmålet mitt:

 

SCHAFTOL

light: for light-coloured gun stock to prevent darkening

reddish brown: for gun stocks having a reddish tint

dark: for gun stocks made of walnut wood

extra dark: specifically for repair and colour restoration

 

 

Man skal altså bruke mørk schaftol på valnøtt

 

kilde

http://www.bitsofpieces.com/schaftol.html

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også brukt schaftol, den som heter dark eller noe. jeg fikk stokken min halvfabrikat så måtte olje fra bunnen av om en kan kalle det det. men etter å ha metta stokken med schaftol la jeg på noen lag danish oil. resultatet ble en halvblank veldig vannavstøtende finish. verdt å prøve

Link to comment
Share on other sites

Den er tynn, men det er jo de fleste. Jeg bruker mye så jeg blander kokt linolje 7,5dl 109,- Maxbo og blander med renset parafin Aspen Tennveske/Lampeolje 1l 25,- Eik Sentret Vestby.

Sjøl foretrekker jeg å blande linolja med treterpentin som man får hos fargehandleren hvis jeg vil ha ned viskositeten. Terpentin utvinnes trevirke og fordamper etter at den har gjort jobben, mens lampeolje er ikke-flyktig mineralolje -- noe som jeg ikke liker å ha på treverk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...