Jump to content

v-max eller sierra varminter


lmberge

Recommended Posts

Skal kjøpe varmint ammunisjon til revejakta og valget står mellom hornady v-max og sierra varminter, begge i 6,5x55. Lurer da på forskjellen mellom disse to og kor eg kan få kjøpt ammo. Eg lader ikkje sjølv. Takker på forhand for alle svar :D

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om noe ferdigrulla varmintammo i 6,5x55... Vanskelig nok å få tak i varmintkuler, virker det som. V-Max finner jeg ikke noe sted nå, mens Sierra er å oppdrive greit. Men det hjelper ikke deg stort, som ikke lader selv. Denne med blyspiss gjør nok også susen, og er forholdsvis rimelig: http://www.jaktdepotet.no/ammunisjon/ri ... power-shok

 

Med et såpass kraftig kaliber (for rev) tror jeg ikke du skal bekymre deg alt for mye om kulas effekt, så lenge du velger noe annet enn FMJ/matchammo og treffer der du skal. Jeg kommer til å skyte rev med 100gr. Nosler Ballistic Tip. Ikke noen varmintkule, men "close enough". Mener du skal få noe kjøpeammo med denne kula (eller 120gr. utgaven), men vet ikke fra hvem/hvor... Hornady A-Max funker nok også helt fint. Den bør vel også finnes i fiks ferdig utgave, vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Å slipe vekk tuppen på helmantel må aldri gjøres. Mantelen blir i så fall åpen i begge ender og en risikerer at mantelen blir sittende fast i pipa mens blyet drar avgårde. En kan jo forestille seg hva som hender når neste skudd avfyres.

Link to comment
Share on other sites

I 6.5X55 funker sierra 100gr varminter kulen meget bra på mikkel(Tikka M65, hjemmerulla ammo), hvis du ikke tenker på å lage deg pelslue av skinnet.

Presis er den også.

95gr V-max funker, ikke tvil om det. Men i mitt våpen, fikk jeg ikke den presisjonen jeg håpet på.

Link to comment
Share on other sites

Skjøt en hare med Sierra Matchking i .308 i fjor vinter, under revejakt. Trodde den skulle være snill med viltet. Hadde ikke noe annet for hånda akkurat da, men visste at det var lov med annet enn blyspiss og regnet med at det skulle gå greit. Nå dukket det ikke opp rev, men en hare i stedet. Den ble så å si delt i to og halvveis utvommet i smellen, så jo, matchkuler funker det, i hvert fall om det er hulspiss. Den er neppe snillere med reven enn med haren. Nå ble det en god del mat igjen på haren, heldigvis, men hadde jeg visst effekten, hadde jeg ikke skutt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...