Jump to content

Egenskaper for kikkertsikte til småviltjakt


omyrold

Recommended Posts

Er på utkikk etter kikkertsikte, men usikker på hva jeg skal gå etter. Kjøpte akkurat en Zastava M-85 .223, så prismessig ser jeg etter noe som kan være på samme nivå. Studentbudsjettet tillater ikke allverdens.

 

Ønsker å kunne brukes på toppjakt, skumring, samt forsøke å plukke en å annen rype på høyfjellet om aktuelt.

 

Første post på kammeret, vær hilset alle mann

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Takk for svar og forslag til optikk. Hvor kraftig forstørrelse mener dere man bør man ha for å felle orrfugl størrelse på 150m? Burde man gå opp på 4-16 ganger og ser dere noen praktiske ulemper ved å putte et slikt sikte på en minimauser?

Link to comment
Share on other sites

Burde man gå opp på 4-16 ganger og ser dere noen praktiske ulemper ved å putte et slikt sikte på en minimauser?

 

Litt stor forstørrelse skader aldrig, men M85'en er en liten børse så det blir litt "vulgært" å sette på en stor kikkert som en 4-16x50 og så blir den da veldig topptung.

 

Har selv bare en 3-9x40 montert på min pga dette, men kunne ønsket at det var en 4x i stedet for 3x, så er stadig på utkikk etter en kikkert med større forstørrelse.

Men samtidig ønsker jeg å beholde muligheten til å ha liten forstørrelse på trange rådyr poster og kortere hold, så derfor står fortsatt 3x'ern på M85'en min, men en dag finner jeg kanskje en liten kikkert som passer mine ønsker og da blir det sikkert kikkert bytte :winke1:

 

Lykke til, men husk at det ser riktigere ut når kikkerten harmonerer i størrelse med geværet og du får derved brukt lavere kikkert ringer som der igjen gjør at du slipper å bygge opp kolben for å få riktig høyde til å greie å se gjennom kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...