Jump to content

Klær til elgjakt?


tikkat3litesslinks

Recommended Posts

Det ser jeg ikke bort fra at den er, men de er ikke akkurat sammenlignbare. Finnskogen er en membrandress(vind-/vanntett), mens Metso er vel en ren ulldress. Eller muligens en ull-syntetblanding. Membran har den i hvert fall ikke.

 

For øvrig så har jeg ingen erfaring med den, men jeg synes den ser besnærende ut. Kunne godt tenkt meg en, som supplement til det jeg har av membrandresser.

Link to comment
Share on other sites

Nei det har du rett i. Måten jeg sammenlignet de to på var igrunn bare med tanke på smygjakt/lydløs. Har hatt finnskogen og etter en kveld med bålet var det gjort, for å si det sånn. Masse små hull. Ble fort lekk i sømmene i tillegg, så min opplevelse er at den ikke er verdt den relativt stive prisen.

Ikke akkurat billige Härkila klærne heller, men skal prøve buksa i første omgang:)

Link to comment
Share on other sites

Hvis den den holder normal Härkilakvalitet så vil jeg tro den er et godt valg til smygjakt. Og stoffet borger jo for lavt lydnivå. Hvis det da ikke er noen "lure" løsninger som bråker. Men det må jo være mulig å oppdage ved en eventuell prøving.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en del lydløs Gore-tex bekledning, men har nå kommet til at de kun bør brukes i dritvær om de skal vare mer enn første bål, eller strabasiøse jaktdag i steinur og kratt....

Til fremtidig elgjakt skal jeg derfor ha meg membranfri jaktbekledning! Går det hull på de, så er de ubrukbare slik jeg ser det. Da lekker de som en sil, og puster dårlig attpå..

 

Sjekk ut østerriske Jagdhund, med modellene Gamskogel og Alpin. Dette er plagg jeg skal undersøke nærmere. Loden er mye mer praktisk i skogen, og helt lydløst! Mye enklere renhold (selvrensende), puster bra, og holder en varm. Tenker man lag på lag under, så treffer man bra uansett temperatur.

 

Er det veldig dårlig vær, som i regnvær/sludd, så tenker jeg å bruke ei Härkila Tolga bukse. Den har samme problemstillingen mht bål, så det blir kun på de virkelig ufyselige dagene!

Härkila er jeg kjempefornøyd med, men denne buksa er for varm tidlig på høsten, og til bevegelig jakt. Til elgjakta i oktober er den derimot finfin! Kvaliteten synes jeg er lysår foran Norrøna…

Dog Keeper dressen til Härkila er ikke lydløs, men noe av det mer solide man kan få. Har vurdert denne, men vil ha muligheten til å bevege meg litt mer stille.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også tittet på Metso. Mitt umiddelbare ankepunkt var hetta. Denne tror jeg blir lite brukt, men kommer til å samle mye barnåler, rusk og rask. Uten hette hadde jeg vært veldig fristet.

Edvardson.se lager også jaktklær i vadmel. Rimligere enn Härkila (det skal ikke mye til), men litt stivere i stoffet enn Härkila.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

http://www.norpoint.no

 

 

Kjøpte meg vadmel og mollskinn fra Roger Seigerud på Galterud. Han får sitt sydd på Malung. For meg er dette de beste jaktklærne jeg har hatt. Vadmelen er passe tykk og varmen/luftinga har fin balanse og lommene er gode, bra plassert- Alt er bestilt utfra hvordan han har villet ha som jeger. Klærne er lydløse. Han er dessuten serviceminded.

 

Langlo

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...