Jump to content

Ny systemrifle under 10 000,-? Noen som vet noe?


Hjortejeger73

Recommended Posts

Var en test av den i fjor høst i ett eller annet jakt blad. Kan ikke huske hvilket, og sitter på jobb så jeg får ikke lettet det frem.

 

Husker at den fikk bra omtale. Var en av de "heiteste" kandidatene når jeg skulle kjøpe meg en systemrifle i fjor høst, men jeg endte opp med en Sauer 202.

Link to comment
Share on other sites

Siden mysteriet er "oppklart" er det kanskje greit vi svarer i tråden? Ellers får vi lage en egen tråd i bransjekammeret som en mod kan åpne for kommentarer.

 

Røssler Titan Alpha er rifla ganske korrekt.

 

Vi vet ikke helt hvilke tester det blir referert til tidligere i tråden, men her er testene vi kjenner til gjort i diverse germanske publikasjoner fra i fjor høst og i vår om den aktuelle rifla.

 

DJZ testen fra Nr 7/2014 HER

St Hubertus testen fra Nr 9/2014 HER

Caliber testen fra Nr 3/2015 HER

 

Alle tester finner en på Røssler sin hjemmesiden http://www.titan6.com" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Rößler Titan Alpha

 

€ 1300 for ei rifle med billig GECO 2,5-15x50IR hvor du kan skifte løpet selv virker interessant.

Da slipper jeg å stikke innom en våpensmed.

http://egun.de/market/item.php?id=5383090

Spesielt hvis en skyter en del.

At du må sikte inn etter løpsbytte klarer jeg av selv.

Laser-utstyr for innsikting til NOK 200-300 eller mindre ligger og venter i ShenZhen.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Ungdomsskole tysk er ikke akkurat ferskvare, men testene tyder jo på at rifla er ganske så bra.

 

Har lagt inn en melding om at de ringer meg når det kommer noen av disse en kan kikke på. Om den er i nærheten av like bra som de andre tyske er den ett rimelig bra kjøp! Kan skrive ett par ord om det er interessant. Bare snaut 3 mil inn til Drammen

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Har du fått tafset litt på denne rifla, i så fall, kan du fortelle litt om følelsen?

Hadde vært flott med en links systemrifle uten tillegg i pris. Kan ikke se at .223 er nevnt under kaliber, noen som vet om det finnes løp til denne rifla i dette kaliberet?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg hentet min (i 6,5x55) i går. Ikke skutt med ennå, slik at jeg kan bare komme med noen generelle observasjoner

 

Positivt: lett (2,9) børse med fin balanse og god ergonomi. Fin, litt bratt vinkel på grepet gjør at kolben fungerer fint selv om jeg er lang (og alle standardkolber er litt korte for meg). Tørt, rent og passe lett avtrekk. Deilig slutstykkegang. God, grepsvennlig overflate. Kolbehalssikring. Magasin med stålvegger. Hevarmsløft ikke tungt, selv om kun 60 grader. Ligger godt i neven, da det ikke er noen ekle utstikkere under balansepunktet. Enkelt og intuitivt løpsbytte. Beddeblokk i aluminium som ser fin ut.

 

Negativt: sikringen er ikke lydløs, og knappen kunne gjerne vært litt større, og av metall. Forskjeftet er ganske fleksibelt, hvis man tror det har betydning (jeg er ikke overbevist). Faste rembøyler gjør tofotmontasje litt mer fiklete

 

Alpha kommer ikke med .223- løp ennå. Det ryktes at dette kommer, men jeg kan ikke garantere det. Når du kjøper røsslerpipe, følger det med fremre del av sluttstykke (bolthode/kropp). En snedig finesse er at styresporet på boltkroppen da er tilpasset patronlengden, slik at kort patron gir kort landegrep.

Jeg kommer med en liten rapport etter skyting.

Link to comment
Share on other sites

Alle titanriflene er med løpsbytte, klemring i fremre låskassebro ala sauer. Titan 3 er med liten kasse (222, 223 og .300 whisper tror jeg). Titan 6 kommer i en drøss av kaliber. Alpha kommer i mer begrenset utvalg, i allefall foreløpig. Underleverandører av piper er merkel og heym (var iallefall før)

Link to comment
Share on other sites

Jeg var innom idag og maste litt om 223 løp til Titan rifla.

 

Om det stemmer det han jeg pratet med idag sa så hadde de fått bekreftet at det ville bli mulig å kjøpe løpssett i 223 i begynnelsen av neste år. Sluttstykke og magasin må byttes på samme måte som man må på en Sauer. Prisen var foreløpig ikke klar

Link to comment
Share on other sites

Da kan jeg formidle mitt førsteinntrykk etter tur på skytebanen igår. Banen var full av skyttere, som det gjerne er på denne tiden. Dette førte til at jeg ikke kunne legge beslag på skytebenken så lenge, så presisjonstesting ble ikke komplett.

 

Positivt: allerede fra første 3- skuddsserie ble det klart at presisjonspotensialet er meget godt. 3 typer ammo (geco plus 156grs, s&b 140 grs, s&b 124grs helmantel) rakk jeg å teste, alle med samlinger i størrelsesorden 15-20mm vurdert relativt til innertier på elektronisk skive (kun en serie med hver; som sagt ingen komplett presisjonstest, kun et inntrykk). Og alle disse seriene var blant de første 15 skuddene som gikk gjennom pipa siden den kom fra butikken!

Avtrekk og rekylopptak var glimrende, børsa er lett å skyte godt med også fra feltmessige skytestillinger. Veldig glatt ladegrep. Den lille utdrageren, som jeg var litt spent på, fungerte perfekt. Ved pussing etterpå var pipa bemerkelesverdig lett å få ren, hvilket taler for god innvendig finish.

 

Negativt: utkasteren fusket i starten, men dette ble bedre og bedre og virker som et innslitningsspørsmål. Matingen fungerte perfekt med 140grs og letter, men fusket med 156grs. Jeg tror magasinleppene trenger noen drag med fila for å håndtere de lengste kulene (eller bare litt flere ladegrep med klikkpatroner).

 

Konklusjon: det var en fryd å skyte med børsa. De små funksjonsproblemene den hadde, bekymrer meg ikke. Dette er et fint jegerverktøy hvis man er ute etter et smidig, lett og presist jaktvåpen med pipebytte. For den som skal ha sin første rifle, er det kanskje bedre å kjøpe en helt enkel rifle med fast pipe; færre skruer å passe på, færre feilkilder. Hvis man ønsker muligheten å bygge om til et langholdsmonster, finnes også bedre valg. Men som jaktinstrument passer den iallefall meg veldig godt!

Link to comment
Share on other sites

Konklusjon: det var en fryd å skyte med børsa. De små funksjonsproblemene den hadde, bekymrer meg ikke. Dette er et fint jegerverktøy hvis man er ute etter et smidig, lett og presist jaktvåpen med pipebytte. For den som skal ha sin første rifle, er det kanskje bedre å kjøpe en helt enkel rifle med fast pipe; færre skruer å passe på, færre feilkilder. Hvis man ønsker muligheten å bygge om til et langholdsmonster, finnes også bedre valg. Men som jaktinstrument passer den iallefall meg veldig godt!

Antageligvis et godt råd - i alle fall satser jeg på det, ettersom jeg selv er helt fersk og ender opp med ei helt vanlig rifle som første våpen. :wink: Men det kan nok hende at denne Rössleren blir liggende i bakhodet en stund.

Må takke igjen for at du deler erfaringene dine her, så både ferskinger og mer erfarne kan lese. :)

Link to comment
Share on other sites

Matingsproblemene med geco plus er utforsket, med meget god hjelp fra forhandler (JD). Modifisering av magasinlepper hjalp ikke. Problemet er at geco plus er så usigelig lang (kort settedybde), col 77,5mm. Til sammenligning er lapua mega ca 73mm lang (og den mater som bare det). Lengste patronlengde som er brukt i ladeboke 7 er 76mm. Når vi satte kula i plus'en halvannen mm dypere, matet den og. Jeg setter derfor matingsproblemene på ammunisjonsprodusentens "regning", velger noe annet og slår meg til ro med det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...