Jump to content

Gjengestigning på løp.


spreders

Recommended Posts

M14x1 ville nok vært et godt valg.

 

En tommelfingerregel er at diameteren på løpet bær være minst 1 cm større enn gjengene som skal lages, dvs. at for 14 mm gjenger bør løpet være 15 mm i diameter. De vanligste snittene er vel M14x1 (og M15x1), eller 1/2"-28 (ca. 12,7 mm) hvis løpet er for tynt. Ville holdt meg unna grovere gjengestigninger som f.eks. M14x1,5. En annen ting å tenke på er kaliberet som går gjennom pipa. 1/2"-28 funker fint opp til .30 kuler, men noen synes det begynner å bli litt tynt med gods og velger større gjengediameter.

Link to comment
Share on other sites

M14 på 14,9 mm pipe blir vel litt stusselig brystning? Særlig hvis inngangen på gjengene i demperen kanskje har en liten inngangsfas? Jeg ville nok gått for noe mindre, enten M13 eller 1/2"-28, så har man litt bedre marginer. Men ,skal løpet kappes? Da er det kanskje litt tjukkere lengre inn?

Link to comment
Share on other sites

14x1 skal fungere så lenge muttern ikke ha en overdrevet fas. 13x1 er nok det tryggeste om en ikke har kontroll på slikt, A-Tec anbefaler min 15,5mm pipe for M14. Forholdet diameter/stigning bør være mellom 10:1 (feks M15x1,5) og 15:1 (M15x1). 10:1 er "greit nok" for en boltrifle, 15:1 skal sitte bra selv på halvautoer.

 

En annen ting å tenke på er å kreve gjenger i hht standard (A-Tec anbefaler NS 1073 del 6, øvre toleransegrense) og ikke tilpasset demperen. Om (som regel når) du skal bytte demper slipper du å betale for ny gjenging, du unngår også at gjengepartiet blir stående i spenn som kan gi økt treffpunktsending. Med korrekt stigning er det få fordeler med sugepasning på gjengene og en god del ulemper.

Link to comment
Share on other sites

Skal man under M14x1 ville jeg valgt 1/2"-28 (som er svært utbredt), ikke M13x1. Men som Lindskog sier, hvis løpet skal kappes er det gjerne litt feitere bakover slik at M14x1 er null problem.

 

Tilpassede gjenger er fæle greier.. En del børsemakere tror liksom at det er tingen, men selv om det blir tight er det er jo litt kjedelig med f.eks. en ustandardisert M14.3x1.1 gjenge som ikke står i bøker noen sted, og gjerne ikke passer hvis man kjøper ny lyddemper etter industristandard.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :) løpet er 56 cm langt, å i enden er det 14,7 mm å 5 cm inn på løpet er den 15,1 mm tykt. min tanke er å kappe det 5 cm å sette på en demper å da leser jeg ut i fra svar at det er greit med 1/2" 28? men går med 14x1 ? som det virker som di "fleste" har gjenget?

Link to comment
Share on other sites

Under finnes en oversikt over våre standard gjengedimen­sjoner og minste anbefalte løpsdiameter på brystning:

 

d d3

½”-28 UNEF 14,0mm

M13x1 14,5mm

M14x1 15,5mm

M15x1 16,5mm

M17x1 18,5mm

M18x1 19,5mm

M14x1,5 16,0mm

M16x1,5 18,0mm

M18x1,5 20,0mm

http://www.a-tec.no/vedlikehold-av-a-tec-lyddempere

 

Tror M14x1 er det vanligste gjengesnittet i Norge (?) Du sier du har 15,1 mm diameter på løpet, mens A Tec anbefaler 15,5 mm. Noen andre får uttale seg om det er tilstrekkelig gods for M14x1. :)

 

Som du sikkert merker er jeg veldig stor fan av 1/2"-28, som har massevis av tilgjengelig tilbehør av kompensatorer m.m. Men det funker helt fint med M13x1 også hvis du bare skal ha en demper. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...