Jump to content

Hvor kan man skyte utenom bane?


Nevian

Recommended Posts

Jeg har sett litt i tråder om hvor man kan skyte utenom bane, f.eks. på hytta og den slags. Ofte koker det ned til at det er greit hvis man har grunneiers tillatelse, man ivaretar sikkerheten, og ikke er til ulempe for naboene. Høres jo fornuftig ut alt dette - jeg bare lurer på hvor dette står i skriften? Har ikke funnet noe rundt dette i våpenforskriften, men har ikke noe bedre forslag til hvor det ellers kan stå.

Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke lete for mye etter skrifter. Det er ikke slik Norge virker. Når det gjelder viltloven er det forsåvidt greit. Det som det ikke utrykkelig er gitt jakt tider på , er fredet. Men ellers i samfunnet er det ikke slik. Det står ingen plass at du har lov til å ha sex med kona eller plystre på søndager. Hvis det ikke er lovregulert , så er det ikke lovregulert. Bare skyt du , såfremt du tar hensyn til det som du allerede er oppmerksom på og nevner selv...

Link to comment
Share on other sites

Husk at mye av dette er regulert av andre lover enn våpenloven og tilhørende forskrift/rundskriv (privat eiendomsrett, støyforskrifter, lokale politivedtekter, at det generelt er straffbart å sette liv og eiendom i fare osv, osv...)

 

Men utsagn som "det er lov å skyte mot sikker bakgrunn på egen eiendom mer enn 500 meter fra nabohus" el. finner du ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke svaret på det du spør om, men jeg har svaret på det du kanskje burde spurt om.

Hvis du har planer om å skyte utenfor en skytebane, og har grunneiers tillatelse, ordner du resten på samme måte kompisene og jeg har gjort det i alle år. Vi ringer politiet og varsler om at vi skal skyte, angir sted og tidspunkt, så har det alltid vært greit. Selvsagt forutsatt at det foregår på et skjermet sted i trygge omgivelser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...