Jump to content

Safting


Desert-Beagle

Recommended Posts

Begynner å bevege meg litt på utsiden av de dominerende temaene her, men så lenge det er en avdeling for mat og drikke bør jo saft og safting være innafor. Egenprodusert saft basert på frukt og bær.

Har lest litt om safting i det siste og skal prøve meg nå i sommer. Er beriket med store mengder villbringebær og bjørnebær rundt heimen. Prøver å kultivere ved å kappe vekk greinene som har båret og legger på litt kompost rundt bjørnebæra om våren. Har også rips, rabarbra, hagebringebær, moreller og jordbær. Det ser også ut til å bli et fint blåbærår. I familien pleier vi å spise mye bær rett fra busken i sesongen. Noen ganger hiver vi det i en akutt dessert eller blander noen never i en youghurt. Men mye går til spille. Og der kommer saftinga inn. Sylting har enn så lenge ikke den store interessen.

 

Tenkte først på dampkoking i saftkoker. Selges for 600 på FK. Skal være enklest men det blir en del svinn og litt svakere saft enn ved koking etter det jeg har lest. Koking er litt mer jobb men skal altså bli litt mer potent. Jernia har silstativ med klede for et par hundrelapper. Tenker altså å prøve det først. Har samla opp noen vinflasker med skrukork og håpet å bruke disse. Må selvfølgelig steriliseres etter beste evne. Ellers er det en bedrift som heter emballasjebutikken eller noe slikt som selger gassflasker med patentkork for en billig penge. Safta bør lagres mørkt og kjølig og kan også fryses.

 

Spent på om noen har erfaring og tips fra saftingens verden å meddele.

Link to comment
Share on other sites

Min egen teknikk utviklet på 80-tallet:

15% sukker - resten jordbær.

Røres med kjøkkenmikser.

Fryses i passende porsjoner.

F.eks 100 gram blokker.

Det smaker utmerket i Januar.

Om det er saft eller syltetøy - Tja.

Det renner i alle fall.

 

Du kan jo vurdere om en del av høsten kan dypfryses

i stedet for å kokes.

 

Prøv å dypfryse saften på 0.5 liter plast brusflasker,

Da kan du ta flaskene ut av fryseren og sette de i kjøleskapet før bruk.

Det er forsøket verd.

 

Det skader ikke å sette fryseren på innfrysing 2 dager før du begynner å fylle fryseren med saft.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Vi bruker damp for safting og det funker bra. Har aldri prøvd koking så jeg skal ikke uttale meg om det er mer eller mindre svinn. Blanding av rips og tyttbbær blir helt konge.

 

I fjor kjøpte vi eplepresse på FK og vi skal teste å presse rips/solbær/tyttebær/bringebær til saft fra denne. Det blir altså helt uten varmebehandling, noe jeg antar at gjør at smaken blir friskere/bedre (tenk ferskpresset appelsinjuice kontra den fra konsentrat).

 

Pressa er en litt større investering.

Link to comment
Share on other sites

Dampsafter både rips/solbærblanding (til gele eller saft) og rognebær (til gele). Vi har ganske store mengder bær så det blir for mye å sylte alt, derfor er safteren grei å ha.

 

Du kan nok finne utstyret på Finn.no eller loppemarked til en rimeligere penge hvis du er litt tålmodig. Det er omtrent evigvarende, bortsett fra slangen der saften skal komme ut.

Egentlig trenger du ikke det saftekledet med holder hvis du har dampsafter, det er bare for å tyne siste rest av kraft ut av frukten/bærene.

 

Bringebær/bjørnebær ville jeg ikke saftet, men fryst ned eller dehydrert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...