Jump to content

Kjølerom - substitutt


Desert-Beagle

Recommended Posts

Det er moro å gruble på nye prosjekter og enda bedre å gjennomføre noen prosent av dem. Nå er jeg omsider i ferd med å få bygget røykeri. Det blir bra tror jeg. Har ellers lyst på bakerovn, jordkjeller og drivhus. Men til saken, stadig vekk savner jeg et kjølerom. Har ikke noen plass i huset jeg kan avse og heller ikke så mye penger som jeg antar det vil koste feks å bygge på huset. Vet ikke hva et kjøleaggregat vil koste men har vært innom tanken på å bygge et lite kjølerom i garasjen. Plass til et hengende reinsdyr feks. I bukkejakta pleier jeg å skjære ned skrotten etter et døgn, før jeg vakuumerer og legger det i kjøleskap. Men nå funderer jeg på hvordan jeg skal oppbevare kjøtt til speking i den varme årstida. Det er vel tre faktorer som er viktige: mørkt, kjølig og luftig. Kjøleskap svikter på luftig. Det er ikkje mye tørke i et kjøleskap. Og henger jeg det fluefritt i en mørk og luftig garasje er det vel for varmt sommerstid. Hvordan løser dere denne floka? Kjøleskap med lufting hadde vært fint. Hva med å isolere et rom på to m2, sette inn en fryseboks, åpne/skru av lokket, bore hull gulvet i fryseren til drenering og videre drenering ut av rommet, ventil med friskluft og ei bordvifte? Sistnevnte forslag kom jeg på mens jeg skreiv og er ikke spesielt godt gjennomtenkt. Sikkert litt strømutgifter. Resten av forslaget kan gjøres billig.

Link to comment
Share on other sites

Siste først: Dersom du setter en åpen fryser i rommet vil den avgi mer varme på baksiden enn den kjøler oppi. Hvis det skal virke må varmen avgis utenfor rommet.

 

Pass på fuktighet hvis du bygger et rom. Veldig fort å få kondens og etter hvert fuktskader i veggene.

Link to comment
Share on other sites

Ha ha, ja du har nok rett i det. Glad jeg presiserte at forslaget ikke var særlig godt gjennomtenkt, men bortsett fra den detaljen om at det er håpløst, var det likevel noe artig og halvkreativt med det....

 

Men hvor henger man opp et rådyrlår eller ei ribbe som er røkt sommerstid?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en brukt displaykjøler for egg på finn (en sånn som butikken kjører en palle med egg inn i, med rullegardin foran og fint opplyst Prior-skilt), mener jeg ga 500kr, må ha en ny termostat (20 dollar på ebay). Plass til 2-3 rådyr.

Bruskjøleskap finner en jevnt på finn, 1-2 rådyr får plass, en liten rein delt i to bør gå greit.. Et rådyr får plass i et litt stort vanlig kjøleskap.

 

Å bygge et lite kjølerom er en kjapp jobb egentlig, 2-3000 i materialer og isolasjon, og et lite kjøleaggregat (feks Norcool). Nytt fra Coop eller følg med på finn.

En jobbkompis kjøpte et proff kjølerom (finn.no selvfølgelig..) fra en nedlagt kafe for riving for 1000kr, tok oss 2-3 timer å plukke det ned og pakke på henger.

Link to comment
Share on other sites

Det er ting å tenke på rundt luftsirkulasjon, ventilasjon og luftfuktighet. Det enkle er en ventil oppe og ned, de mer avanserte har vifte og søte små PID-kontrollere

En sikker vei til reveåte er å henge varmt slakt inn i et lite kjølerom.

Ha slaktet hengende åpent og luftig, gjerne med en vifte som blåser, til det har omgivelsestemperatur og det har vært gjennom rigor mortis; heng det så inn på kjøl. Selv på kjøl må slaktet følges med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant et kjøleaggregat og kjøleromsdør til kr 1000,- på Finn.no og snekret meg et kjølehjørne i garasjen.

Dette blir første bukkejakta med kjølerom, noe jeg har savnet i alle år. Ang tørkehinne, har jeg tenkt å sette døra på gløtt første døgnet, og ha en bordvifte stående på inne i kjølerommet. Håper det funker...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...