Jump to content

hvilket merke skal man gå for?


Kringebrigtsen

Recommended Posts

Hei.

 

Just solgt gammel kikkerten og skal gå til innkjøp av ny. Bruken blir mest elgjakt men skal kanskje jakte litt rev på åte i vinter så skal være med lys.. vurderer da en 2-2,5-3 til 10-12x50. ikke større pga elgjakt.

 

http://natur.astrosweden.se/meopta-meos ... st/21351-0" target="_blank

 

http://www.jaktdepotet.no/diverse-smaat ... -2-5-10x50" target="_blank

 

http://natur.astrosweden.se/docter-basi ... st/20818-0" target="_blank

 

http://www.jakthuset.no/produkt/kahles- ... x50-4-dot/" target="_blank

 

http://www.jakthuset.no/produkt/zeiss-c ... dl-12-5x3/" target="_blank

 

http://www.villmarksbutikken.net/Produk ... rovski-Z4i" target="_blank

 

 

Hva skal man gå for og hva skal man holde seg unna?

 

Meoptaen frister veldig pga av mulighet for kun 2 i zoom.

Link to comment
Share on other sites

Av de du lister opp har jeg kun sett i zeiss conquest dl 3-12x50 på jakt. Optikken på denne er i zeiss classic klasse, og opplevdes lys og klar i skumringen og natta(måneskinn). Dette var kammeraten sin, og han er meget fornøyd. Ellers har jeg sammenlignet Nikon Monarch 2,5-10x56 mot en zeiss classic 2,5-10x50 som jeg hadde. Nikonen imponerte også, spesielt med tanke på at du får den ny på xxl til 4990kr, brukt 2500-3000kr. Ellers er alle kikkertene du har funnet gode kikkerter som vil gjøre god jobb på jakta du beskriver. Jeg hadde personlig ALDRI kjøpt ny kikkert, da det er mange (nesten ikke) brukte kikkerter på finn.no, kammeret og facebook. Finner du en Zeiss classic 2,5-10x50 med lys, så kan jeg hvertfall si at det er et meget trygt kjøp(5000-6000kr).

Link to comment
Share on other sites

Hvis man går litt opp i kvalitet (som du tydeligvis gjør) er min personlige oppfatning at man tjener relativt lite i praksis på å gå fra x42 til x50 lysåpning, mens man vinner på at en har mulighet til lavere montasje og en "smekrere rigg". Jeg vurderte litt frem og tilbake i fjor, og endte opp med en du ikke har nevnt, Leupold VX6 2-12x42, mye fordi denne er relativt "spedbygd". Nå har jeg ikke akkurat fått ekstremtesta kikkerten enda, kun fastslått at den er klar nok i normalt lys, ikke har "tunneleffekt" og er relativt røten i motlys (sammenligna mot en kahles helia c). Har ikke testa den skikkelig i skumring/mørke enda, men det kommer vel en hjortejaktsesong raskere enn en aner. Men på generell basis har jeg hørt mye bra om Leupold sine rødpunktkikkerter det siste året, spesielt VX-R som er i en noe lavere prisklasse (det er vel i praksis en VX-3 med lys) og også VX-6.

Link to comment
Share on other sites

Sammenligna zeissen min med 50-linse med en kamerats S&B 1,5-6x42, forskjellen er tydelig selv om Schmidten funka godt på gode måneforhold. På hjortejakt vil jeg personlig ha så gode marginer som mulig, derfor handla jeg zeiss HT 3-12x56 ifjor. Den er best :mrgreen: Hadde jeg jakta mye elg, så hadde jeg nok vurdert 2,5-10x50 foran 3-12x56 kanskje, men jakter heller lite elg.

Link to comment
Share on other sites

Du sier ikke 56mm pga elgjakt, men samtidig skal du også bruke kikkertsiktet ditt på åtejakt. Da tenker jeg kvalitet og pris, kost nytte effekt, Nikon Monarch, Meopta R1 Meostar 3-12x56, den bruker jeg selv til endel revejakt og er godt fornøyd med. Kahles, har vel Schou noe tilbud på for tiden, det er helt topp kikkertsikter, feks CSX 3-12x56 til 13940.

Kahles Helia C, 2,5-10x50 til 7990, som er helt topp!

Ville mest anbefalt Zeiss, Swarovski, Kahles, Schmidt & Bender og Meopta, men de kjenner til fra før allikevel :-)

Sjekk også ut Kahles Helia CSX 2,5-10x50, til kroner 12990.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Men forskjellen blr vell være større fra 42 til 50 enn 50 til 56?? Jeg hadde tidligere en 1.5-6 kahles helia c. Super god kikkert men etter 16 år er jeg lysten på og prøve noe annet.

 

Forskjellen er større fra 42-50, enn fra 50-56 ja. Det er hvertfall min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Sammenligna zeissen min med 50-linse med en kamerats S&B 1,5-6x42, forskjellen er tydelig selv om Schmidten funka godt på gode måneforhold.
Det skyldes nok mer at Zeiss yter mer enn S&B fremfor det større objektivet. Skal en slik sammenligningstest ha noen verdi måtte du sammenlignet to sikter av samme fabrikat og serie.
Link to comment
Share on other sites

Du mener det er et bra kjøp? Venter på et tilbud på en kahles csx 2,5-10x50 4 dot. Den ligger på 15300 kr ordinært. Det er i overkant av budsjett.. Må virdere den visst jeg får den ned et par tusen kr. Var veldig fornøyd med kahlesn jeg hadde. Ingen ting og klage på etter 15 år.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
Den eneste som tåler rekyl er S&B?? Haha!! Artigper...

Hensholdten min takler 338 lm fint den....

 

var ikke noe negativt, den du har er krem. Når det gjelder å tåle juling er det nok en grunn til at flere(de fleste) velger s&b i forsvarssammenheng, selv zeiss må nok komme til kort der. Det er mye bra kikkerter ute der og i går falt faktisk retikkelet bort på et anerkjent merke påmontert min 10/22 etter kun 1000 skudd, men importør ordner opp og ny er snart på vei.

Link to comment
Share on other sites

At det brukes mye S&B militært og blant paramilitære politioppsetninger har nok mer med at S&B har en serie sikter med retikler som er spesialverktøy for denne bruken, retikler som kun er nyttige for skarpskyttere og langholdsskyttere. Ut fra robusthet er der mange som holder følge med S&B.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...