Jump to content

Tips og tanker rundt pistol / kit til praktisk


Recommended Posts

Hei folkens!

 

Ny på forumet og forsåvidt ny når det gjelder sivil pistolskyting.

Har brent av noen tusen skudd i tjenesten, men skal nå prøve meg litt mer i det sivile markedet. Foreløpig satser jeg på praktisk og har meldt meg inn i en større klubb på østlandet. Kurs blir det trolig til høsten...

 

MEN.. over til valg av pistol og kit. Etter å ha lest meg igjennom diverse tråder ser jeg at førstevalget for mange havner på CZ 75 SP-01 Shadow. Selv har jeg sjonglert i over et år mellom Glock 17 og Shadow. Og ja, jeg skyter bedre med CZen, men jeg skyter også mer enn godt nok med glocken, ettersom dette har vært mitt tidligere tjenestevåpen.

 

Etter mye om og men har jeg havnet på i første omgang en CZ 75 SP-01 Shadow Line. Forskjellene mellom Shadow og Shadow Line er relativt små.. men tenker jeg kjøper "full pakke" med en gang i steden for å gradvis oppgradere å bruke like mye penger. Noen tanker?

 

Nok pistolsnakk, over til kit:

Jeg trenger ikke noe fancy "ghost" ("jeg-trekker-fortere-enn-min-egen-skygge") kit, men vil ha noe som funker.

Sett på Bladetech sitt kydex hylster:

http://www.2alfa.no/blade-tech-sting-ray-holster-asr-black.html

Og Bladetech magholdere:

http://www.2alfa.no/blade-tech-classic-mag-pouch-model-b-double.html

http://www.2alfa.no/blade-tech-classic-mag-pouch-model-a-single.html

 

Over til dere.... Noen tips? tanker? erfaringer? :roll:

Jeg gidder ikke å kjøre "lada" hvis noen har en "hyundai" de mener kjører fortere... :lol: Så spytt ut! Jeg er åpen for innspill! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener racehylstre har en fordel ikke bare fordi du trekker noen hundredels sekunder raskere, men fordi du får et mer positivt grep om pistolen i selve trekket, for eksempel fordi pekefingeren legger seg rett på pistolen og er med å styre pistolen på vei opp av hylsteret. Så jeg ville ha lagt noen hundrelapper mer i hylsteret.

 

Det har liksom blitt opplest og vedtatt i Norge at Shadow er greia til Production, men jeg mener det er null problem å hevde seg med G17 (eller S&W M&P, AF Strike One, osv) hvis ergonomien og avtrekket passer deg. Pengene du sparer kan du kjøpe mye ammo for, samt oppgradere siktene på G17, som er kanskje den viktigste grunnen til Glocks upresise rykte.

 

Edit: Shadow er en kjempepistol, og kvalitetsmessig bedre - men det kan likevel være feil valg for deg i Production. Neste gang du prøver begge pistolene, lukk øynene og trekk/sikt på et punkt på veggen. Når du åpner øynene, se på siktene. Den pistolen som ligger rett på siktepunktet ditt, skal du velge. G17 og Shadow har vesentlig forskjell i grepsvinkel, og dette er et mye viktigere kriterie for deg enn hvilken pistol som tråder på kammeret.no mener er "best". Her inne er vi nemlig alle kjempefornøyde med våre egne valg og anbefaler deg alltid den pistolen vi har selv :)

Link to comment
Share on other sites

Takker for første innspill mrrattamahatta.. blir sittende litt i tankeboksen igjen om kanskje valget heller faller på en G17.

 

Noen tanker rundt gode sikter til praktisk? Og noen innspill på speedhylstere? Her er jeg rimelig blank..

Jeg har tidligere erfaring med glock/trijicon sine tritium sikter.... Men skjønt at det er fiber foran og helsvart bak som gjelder i praktisk?

 

Har lest:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=15&t=98888

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=15&t=98612

m.fl.

 

Så Dawson/LPA er tingen?

 

Lest mye bra om BatteHook 6.5? Noen erfaringer som kan deles her? Og funker den sammen med DP sitt fibersikte?

http://www.pvas.no/vaapendeler-utstyr/glock/sikter/henningshop-battlehook-glock

 

 

Speedhylstere? Gode oppsett?

Link to comment
Share on other sites

Angående valg av pistol bør du prøve mye forskjellig og se hva som passer hånden din, gjerne på et stevne slik at du ser hva som funker når ting skal gå fort. Hva som passer anatomien din og din skytestil er ikke nødvendigvis drømmepistolen :( Kjenn hva som peker naturlig og om du finner siktene raskt, hvordan grepet passer hånden og avtrekksplassering m.m.

 

Sjekk også at pistolen er listet i Production-listen hvis du skal skyte Production: https://www.ipsc.org/rules/proddiv.php

 

Mitt tips til sikter er et bredt blad bak og tynt forsikte. Fint med litt luft/ glipe mellom på hver side av kornet, da er det mye enklere å finne forsiktet. Fiber i kornet hjelper også på å finne siktet fortere, men for stor fiber kan stjele fokuset, slik at øyet ikke fokuserer på toppen av kornet som det skal.

 

PowerFactorShow på YouTube har en god serie på sikter til hurtig skyting:

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker ikke race hylster og foretrekker kydex. Har ett enkelt Blade tech til min G17 og vil ikke ha noe race.

 

Har battlehook og dawson fiber front.

Men mitt råd er å kjøpe baksiktet først og testskyt med original sikte foran. Det for å finne rett høyde på fremsiktet på din pistol. Bruk så https://www.ameriglo.net/sights/calculator for å finne rett høyde.

 

Selv ønsker jeg å kjøpe en HK SFP9 og kan kanskje også være verdt å vurdere.

Link to comment
Share on other sites

Takk, takk for et demokratisk svar :lol:

 

Jeg har skjønt at det ikke er noen ja/ eller /nei svar i skyting... som så mange andre idretter.. Har testet ut en hel haug med våpen i den prisklassen jeg ser for meg. 7-12k. S&W, H&K, Glock, CZ, Sig.. Anatomisk vil jeg si at S&W MP9 er et meget godt våpen sammen med CZ. Men jeg takler ikke avtrekket/reseten på MP9en. Da harmonerer jeg bedre med CZ og Glock. Så er spørsmålet DA/SA på CZen... Når man er vant med strikerfired pistoler.

 

Som mannfolk flest blir man bare mer og mer ubesluttsom når det kommer egne valg..med åra..

 

Personlig syns jeg kanskje sleiden på HK SFP9 kommer noe høyt opp ift til grepet, som igjen gjør at jeg har litt problemer med å styre rekyllen ved raske oppfølgingsskudd.. nå høres jeg ut som en pro, noe jeg overhodet ikke er.. og alt er en vanesak og mengdetrenings spørsmål.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Edit: Shadow er en kjempepistol, og kvalitetsmessig bedre - men det kan likevel være feil valg for deg i Production. Neste gang du prøver begge pistolene, lukk øynene og trekk/sikt på et punkt på veggen. Når du åpner øynene, se på siktene. Den pistolen som ligger rett på siktepunktet ditt, skal du velge. G17 og Shadow har vesentlig forskjell i grepsvinkel, og dette er et mye viktigere kriterie for deg enn hvilken pistol som tråder på kammeret.no mener er "best". Her inne er vi nemlig alle kjempefornøyde med våre egne valg og anbefaler deg alltid den pistolen vi har selv :)

 

 

Takker for tips! Skal prøves ved neste anledning :D

 

Men jeg vil gjerne vite hva folk skyter med og jeg da :P som jeg nevnte er jeg godt vant med glocken, men syns kanskje anatomien på skjefte er bedre på CZen, og ikke minst siktene.. Dette skal det jo selvfølgelig gjøres noe med :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun et år og 2 level 3 og 6 level 2 stevner bak meg. Har skutt Glock 19 og seneste tiden Glock 17.

Kjempefornøyd med Battlehook siktet, har med tynt fiber forran, det er ikke noe å satse på. Gå for noe som har lignende tykkelse på fiberstaven som Shadowen har originalt. Men gå gjerne for tynt frontsikte/korn.

 

Jeg skyter siden 3 år Shadow med SA avtrekk i NSF. Kjøpte en Shadow til Production for noen uker siden. Men blir ikke helt enig med meg selv hva som er best for meg. Denne eller Glockene. Jeg har korte fingrer og har litt problemer med å nå frem til magasinsutløseren på den måten jeg vill (med tommelen på den hånden som holder våpenet).

Med andre tynne skjefteplater blir dette bedre, men da blir ikke grepet så bra, for lite å holde i.

 

Til PPC funker Shadowen bra, men der er det i grunn ganske godt om tid og det går fint at korrigere grepet etter trekk eller ved skifte av magasin. I dynamisk teller jo sekundene og da må grepet sitte direkte ved trekk.

 

Rigger/hylster. Bruker kydex hylster fra DAA. Fikk med en Sickinger rigg som er mer av racekategorien med siste Shadowen jeg kjøpte. Jeg er nok litt old school, men jeg foretrekker vanlige hylster forrann disse racegreiene.

 

Jeg har ikke tatt noen endelig avgjørelse, men hvis det var stevne i morgen ville jeg ha gått for Glock og Kydex hylster.

 

Vet ikke om dette var til noe hjelp for deg, men det er min erfaring og mine tanker kring disse våpnene.

Jeg holder til i Halden, skyter du links er du velkommen og prøve mine våpen og rigger en tirsdag eller torsdag når jeg trener med Halden PK.

 

Husk at det viktigste er ikke hva du skyter med, men at du skyter :wink:

 

PS. Hva som er bedre kvalitetsmessig med en Shadow vs Glock har jeg vanskelig å forstå. Skyter G17, 19, 26 och CZ Shadow med SA, original Shadow og Phantom.

Link to comment
Share on other sites

Som du sier selv, så er det mange ulike meninger innenfor skytesporten og "alle" som begynner å skyte praktisk blir anbefalt CZ75 og du "må ha" race rigg.

 

Mitt svar til deg er følgende: ikke vær redd for å velge "feil" utstyr i første omgang. Er du vant med Glock 17 som tjenestevåpen og liker denne - kjør på. I begynnelsen er det så mye annet enn selve utstyret som avgjør hvor på lista du havner og hvor gøy du har det. Ikke introduser nye variabler i regnestykket som rare hylstre, avtrekk og våpentyper.

 

En pent brukt Glock 17 G3 får du for 4 laken på brukten, bruk resten av pengene på magasiner og ammo. Det blir nevnt nye sikter, bla.a Battlehook og fiber frontsikte. Veldig bra tips det også. Tren MYE (både tørt og skarpt), delta på treninger og skyt masse stevner. Det er så mye utstyrsfokus og du "må" ha ditt og du "må" ha datt. Det du trenger er et våpen, 3-4 magasiner, et hylster og shitloads med ammo.

 

Protip: skuddtimer er ikke dumt!

 

Et alternativ til hylsteret du listet opp i første post er DETTE kydex hylsteret fra Blade-Tech. Dette hylsteret gir deg godt grep ved trekk og er åpent i fremkant slik at trekket i realiteteten blir 2cm. Du kan justere høyde og vinkel til det passer deg og er et ypperlig alternativ til disse speedriggene.

 

Når det gjelder magasinholdere er det en fordel å kunne justere vinkelen på disse, i tillegg er det en fordel at de også har et lite offset fra beltet slik at de går klar av eventuelt flesk/bekledning. HER har du et greit alternativ i så måte, også fra Blade-Tech. Husk stivt pistolbelte!

 

Bottom line og min høyst subjektive mening: kjøp det du kan skyte/håndtere/feilklarere, bruk resten av pengene på ammo og stevneavgifter og ha det gøy. :-) Etter hvert får du prøve nye våpen, og en brukt G17 går som varmt hvetebrød på brukten så du gjør uansett ikke noe dumt i så måte.

Link to comment
Share on other sites

Takker for veldig mange gode svar.. har fått mye hjelp!

HansMarius har ikke minst gitt meg noen gode tips på veien.

 

Jeg endte til slutt på en G17 m/battlehook sikter og bladetech kit. Tror jeg vil bli veldig fornøyd med den.. så får man heller oppdragdere arenalet etter hvert.

Nå er det bare å få skutt inn herligheten!

 

God helg til resten av gjengen :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...