Jump to content

22LR revolver og 22 short?


mrrattamahatta

Recommended Posts

Lurer på å anskaffe en ny 22LR pistol, denne gangen en revolver bare fordi det er *awesome*. Siden jeg har matchpistol fra før, blir rollen til denne å være mengdetrening for grovkalibrede revolvere, samt hytteplinking.

 

Angående sistnevnte scenario, så lurer jeg på hvor "stille" jeg kan få en 6" S&W 617 type revolver, ved bruk av enten 22Short, CB caps og lignende "quiet" ammo. Er det noen som har sammenlignet det med for eksempel en GSG 1911 22LR med demper, eller tilsvarende?

 

Hytta ligger på fjellet med krattskog av bjørk rundt, og det er ca 100m til nabo. Målsetningen min er bare å holde støynivået under terskelen for at nervøse naboer begynner å ringe ordensmakten. Hvis det er urealistisk å bruke revolver til dette, går jeg heller for en GSG 1911...

Link to comment
Share on other sites

Har vokst opp med en mod17 med 6" løp, skutt mye standardammo i denne uten hørselvern, synes ikke det ble ubehagelig (ikke at skyting uten hørselvern anbefales uansett).

Uansett synes jeg denne revolvern smeller betydelig mindre enn en 22 autopistol, blir litt mellomting mellom salongrifle og pistol.

Link to comment
Share on other sites

Ok, jeg trudde man fikk kjøpt 22 Short på våpenkort for 22LR. Men man får kjøpt 22 Long / 22 CB Long på 22LR våpenkort, right? Mener i hvert fall at jeg har greid det før...

 

Uansett så dreide spørsmålet mitt seg om jeg med revolver og den stilleste 22 ammoen jeg kan få kjøpt har lavt nok lydnivå til hyttebruken min, eller om jeg bør gå for en pistol/demper kombo i stedet...

Link to comment
Share on other sites

Blir litt forundret, hvis en våpen forettning nekter å selge alle typer ammo, som kan brukes i en kal. 22 LR våpen, selv om våpnet er registrert som 22 LR. Men de fleste har vel bare 22 LR. Ellers kan de sikkert bestille alt fra Ekenøtt, 22 L og opp til 22 Short. Ekenøtt produseres av Dynamitt Nobel og omtales ofte som 6 mm Flobert, men er en kal 22 randtenningspatron, som alle andre nevnt over.

 

Tviler på om politiet, eller POD har noe å innvende.

Link to comment
Share on other sites

TS. Tror du unngår mye tull ved å ta en prat med naboen din og høre hvordan han/hun stiller seg til litt skytetrening på din hytte tomt. Forutsetter ellers at det er forsvarlig å skyte der. Tenker både på sikker bakgrunn og fare for rikosjetter.

 

Jeg antar at en stille dag (eller medvind), så hører naboen selv svake 22 Short på kun 100m. Mulig han ikke hører 22 Long, eller Ekenøtt. Men hva hvis naboen (eller andre), oppserverer at du skyter der og annmelder deg?

 

Det er mange private steder, en kan skyten på. Men da er vi over på Politivedtekter for aktuell kommune og Naboloven. Forutsetter da - at stedet elles er sikkert og at du eier hele området, eller har tillatelse fra grunneier.

Link to comment
Share on other sites

Men Siluettpistol programmet eksisterer vel fremdeles og der brukes 22 Short. Dette er et baneprogram (NSF) og der skytens på 5 stk. siluettfigurer.

Silhuettpistolprogrammet eksisterer fortsatt, det stemmer. Men det er ca 10 år siden man gikk bort fra .22 Short i dette programmet. Nå skytes det med våpen som skal tilfredsstille kravene til en standardpistol. Dvs 1000 grams avtrekk, vanlig anatomisk skjefte og .22 LR.

Link to comment
Share on other sites

Silhuettpistolprogrammet eksisterer fortsatt, det stemmer. Men det er ca 10 år siden man gikk bort fra .22 Short i dette programmet.

Ok, har ikke fått med meg dette. :)

 

Men det er jo ikke noe forbud mot å bruke svakere ammo til trening. Så da går det vel på om noen har, eller vil importere.

Link to comment
Share on other sites

Blir litt forundret, hvis en våpen forettning nekter å selge alle typer ammo, som kan brukes i en kal. 22 LR våpen, selv om våpnet er registrert som 22 LR. Men de fleste har vel bare 22 LR. Ellers kan de sikkert bestille alt fra Ekenøtt, 22 L og opp til 22 Short. Ekenøtt produseres av Dynamitt Nobel og omtales ofte som 6 mm Flobert, men er en kal 22 randtenningspatron, som alle andre nevnt over.

 

Tviler på om politiet, eller POD har noe å innvende.

 

 

Dette blir vel litt det samme som å kjøpe .38 Special når man sitter på et våpenkort for .357 Magnum.

Tror du skal møte på en ganske grinete børsepusher hvis du ikke får kjøpt dette. :lol:

 

Jeg tviler forøvrig også veldig sterkt på at "onkel" har noen innvendinger på at det blir gjort slik som dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...