Jump to content

Rhino kuler i 222 /Sako Vixen.


YnStee

Recommended Posts

Hei,

 

Har planer om å la frøken Vixen få prøve seg på rådyr i høst, og ønsker prøve Rhino kuler til dette.

 

Noen som har erfaring/ladedata for 40/45/50 grains utgavene av denne? Presisjon i ei frøken med 1:14 snurr? Burde i utgangspunktet gå fint, kula er vel ikke spesielt lang..

Link to comment
Share on other sites

Kula er kort og samler godt med den stigningen. Brukte ladedata fra Rhino som utgangspunkt og lada med Norma krutt. Skjøt noen rådyr med den i høst fra tilsvarende våpen/pipe. Fin skuddvirkning.

Ved testskyting oppdaget jeg at jeg hadde bittelitt mateproblemer med de siste par skuddene i magasinet. Ergo fyllte jeg helt opp på jakt for å slippe å komme helt ned om det måtte til et oppfølgingsskudd. Husker i farten ikke om det var fra høyre eller venstre side det hengte seg, men tror det var tredje siste patron som ikke mata skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Provde Rhino 50gr i fjor i min Vixen.

VV N130 krutt fungerte meget dårlig,(samla på 80mm) 1/14 snurr i orginal pipe,

så jeg har en ny stige med VV N120 som er klar.

Min mater kun fra venstre side, siden kula er så himla butt.

På jakt må jeg ha en i kammeret og 1 klar fra venstre så jeg har 2 skudd i rifla.

Hastigheter fra Lapua data var bra iht. hastigheten jeg fikk i 40cm pipe.

Jeg merket at kula gir litt motstand så hastigheten økte noe raskere på slutten av ladestigen.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar så langt, bare fortsette å komme med erfaringer med denne kula.

 

Jeg har kontaktet både jaktdepotet og JAktfall, men begge de virker ukjent med at det eksisterer noen "soft" utgave av kula....?

 

 

Har sendt mail til alvestad (hjemmelading) også, da soft står oppført i listen hans, men er tydeligvis tom per dags dato. Har ikke fått svar på mailen min der ennå.

 

 

Ellers er det ikke all verden med brukbare rådyrkuler under 55 grain virker til, i frykt for bomkjøp mtp 1:14 snurr, så har jeg ønske om å finne ei bra kule på 50 grain.

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt 50grain Hornady GMX til 222'en til madammen. Det er en meget god rådyrkule i kaliberet, billigere og uten mateproblemer!

 

Får du GMX'n til å stabilisere i 1:14?

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Nå er jo alle rifler forskjellige, men Normas 62 grs Blyspets (som de bruker til patronen Rådjur) stabiliserer i min Vixen med 45 pipe i 1:14. Hardt ladet og kun testet under varme høstdager i august.

 

Edit: Ikke testet på vilt

Link to comment
Share on other sites

Får du GMX'n til å stabilisere i 1:14?

 

Jepp, går meget godt, 23grain N135. Mener å huske at jeg målte 960m/s i 56cm pipe!

 

Suverent, har lyst til å teste de, men har hørt litt forskjellig an stabilisering i 1:14.

 

Husker du hvor lang friflukt du brukte, har inntrykk av at homogene kuler kan trenge endel friflukt for å gå godt.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg har netoppp bestilt 50gr Rhino/Hippo fra Jaktdepotet, og vet heller ikke om det er soft eller ikke. Jeg har ikke hatt Vixen mere en 30 dager så jeg har ikke rukket og teste så mange kuler, men 50 gr Norma SPSP går godt, likeså Sierra 52 gr match king begge med N-120 . Jeg har også prøvd med N-130 og det fikk jeg ikke til å fungere særlig. Har også ladet noen Sierra varmint i 40 gr med N-110 og den skal testes i dag.

Link to comment
Share on other sites

>Tinnitus

Prøv N130 med Sierra 52gr. kule. Jeg lader med 21gr. og får da 900m/s i 40cm pipe.

Jeg lader denne også med 21,5gr. og får da 930 m/s.

 

(alle ladninger er skutt med logg, samt 10 skudd pr.ladning.variasjon max 18 m/s --> Snitt 21gr.901 m/s og 21,5gr 927m/s)

 

Begge ladningene samler på 6-7mm 3 skudd og begge ladningene går like godt i min pipe.

Da jeg skjønte at børsa gikk som en laser jublet jeg høyt inni skauen.

 

Ladningene er skutt i +5 C. og den hardeste (0,2gr over max i Lapua tabellen) skal brukes på toppjakt i Sverige.

Skjøt 2 orrfugl med denne ladningen i år og det fungerte bra uten mye skade.

(kun testet på orrfugl)

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette var interessant, jeg lader Nosler CC 52gr med 21,5gr N130. Når jeg kronograferte ladningen fikk jeg 935 ms i en 41,5cm pipe. Etter å ha kikket i QL avskrevet jeg disse hastigheten som feilmålinger/feil oppsatt kronograf. Siden du har målinger i samme hastighetsområde, med en ganske lik kule, er det grunn til å tro at det ikke var feilmålinger allikevel. Samler bra gjør ladningen også.

 

Edit:

 

Kronografert i +8 grader.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ja det skal jeg prøve. Løpet på min rifle er 60 cm og er ikke kappet. Vilken C bruker du på denne type kule? Jeg har satt C til 56,2 mm og setter da kula i bommene når jeg lukker sluttstykket. Mener og ha bra pressisjon da , men det går jo sikkert an og få det bedre.

Testet Sierra varmint 40 gr med 17,2 gr N- 110 C 56,2 mm og hadde da samlinger på ca20mm på 100 m, men de var tre cm under klisterlappen. Dette var gjort i en pause da 6,5x55 var varm og måtte kjøles ned. Holder på og forbrede skyting på 500m neste helg.

Håper været blir bedre en de var i dag for det regnet i bøtter og spann helt til vi var ferdige.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...