Jump to content

Skyting på 100 meter med .22 lr


Defiant

Recommended Posts

Jeg driver så smått med elgjakt og bruker i hovedsak 308 og litt 30-06 til det og til skytetrening.

Jaktinteressen har dabba av, men ikke interessen for baneskyting.

Men 308 og 30-06 koster jo litt å mengde trene med, jeg lader ikke sjølv.

 

Har da gått til innkjøp av en pent brukt CZ 452 Lux .22lr med 4x32 kikkert.

Tanken var å mengde trene med denne på 100 m. på vindstille dager.

 

Jeg aner ikke hva den er skutt inn på tidligere. I tillegg så satt kikkerten løst, pluss at jeg flytta den 1,5 cm. fremover.

M.a.o. så starter jeg med blanke ark.

 

Planen er å boresighte ved å ta ut sluttstykke å sikte gjennom løpet, og derved justere inn trådkorset en del lavere på skiva.

Vet noen her inne hvor mye lavere treffpunktet ca. vil bli på 100 meter?

Skal bruke RWS med standard hastighet.

Rifla har pipelengde på 63 cm.

 

Er det ellers noen erfaringer og synspunkter med mengde trening på 100 m. med .22lr?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville satt opp 3 blinker. En på 25 m, skyt til du treffer, en på 50 m, det samme. Derfra og ut til 100 m har jeg et fall på rundt 25 cm med min Eley Sport.

 

Sparer deg mye jobb å skyte inn på 25 m først. Det kan være vanskelig å spotte nedslag på 100 med en 22 om du er helt på bærtur. (noe du mest sannsynlig er, ikke du da, men rifla :))

 

MVH

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Skyter litt på 100m. Genial trening. Har skutt min cz inn på 100m. Som Andreasv og M67 sier så begyner du på kort hold og skyter deg opp til 100m. Forskjellen jeg har fra 50 til 100m er ca 18cm med Elay Edge. Men er ikke store forskjellen på andre elay skudd i min rifle.

Vil anbefale og skyte inn med den ammoen du skal bruke, og heller teste litt forskjellig ammo etterhvert. Så får du se hva som passer din rifle best. Jeg prøver og holde meg til en type ammo hele tiden. Har skutt litt med CCI standard tidligere og det er en billig og grei ammo til koseskyting.

Det trenger ikke være vindstille for og trene med 22. Skyt inn rifla på en stille dag, og etter det så skyter du i alle slags vær. Så får du se forskjellen på treffpunkt i de forskjellige vær typer. Trening på og lese vind er gull med 22. Har blitt lurt flere ganger og gått hjem med halen i mellom bena etter flere bommskudd.

Link to comment
Share on other sites

Takk for fine tilbakemeldinger, godt å slippe å finne opp kruttet sjølv. :smile:

 

På banen jeg skyter på, så er det muligheter for å sette opp blink på kortere hold enn 100m.

Står en sjølvanviser på 25m. der nå, ellers er det elektronisk skive på 100m. og 300m.

Sistnevnte får min .308 ta seg av. :smile:

 

Har 950 patroner av merket RWS i skapet, så prøver denne først. Så kan man prøve andre typer etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...