Jump to content

Hva er den optimale sauer 303?


Petvett

Recommended Posts

Hei, har søkt, lett og lest mye om sauer 303 her inne, men er fortsatt usikker på en del ting..

Hvilken versjon anbefaler dere (uavhengig av kroner og øre) - hvilken stokk - med eller uten tommelhull?

 

Så kikkert - J&F er ivrige til å selge med den nye zeiss V8 1,1-8x30 - hadde egentlig tenkt på en Swarowski z6i evt en mindre Zeiss.. Ser at 1,1-8 er en del tyngre enn z6i... Hvordan er det med en aimpoint? En mikro feks?

 

Er i villrede nå og må få noen gode tips her ;)

 

So long!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Svare på spørsmålet ditt handler om hva du skal bruke rifla til, om den får fin eller røff behandling.

Vil du ha en estetisk pen rifle som vekker oppsikt på banen og som ikke vil få røff behandling så velg

en Elegance eller hybrid.

Vil du ha en rifle som skal brukes røft å tåle all slags vær og klatring i ulendt terreng og skog og kratt

så velg en med synt å kanskje en Syncro XT med tommelhull stokk da dette passer bedre på en halv auto en bolt rifle.

Valg av kikkert avhenger også av bruk og kaliber valg.

Jeg har en 303 Elegance i 9,3x62 med Zeiss Conquest DL 2-8x42 med retikkel 60 og lys, denne rifla blir kun brukt på

drivjakt i Polen og hvis været er bra og posten ligger fint til også på elgjakt, eller så går det i synt 202 på elg.

Flere jeg kjenner har 303 i 30-06 og 9,3x62 og alle veksler bra, men 303 trenger puss og stell for dette er et våpen med små

toleranser som igjen betyr kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Hei, takk for utfyllende svar :) Tenkte primært til drivjakt på rådyr og til elgjakt. Trenger ei litt røff rifle som tåler en støyt, utfordringen min er at jeg generelt nok er litt for sløv på pussing og stell, men man får vel bare venne seg til dette...

 

Har ikke noe behov for å vise meg fram med topp utstyr på skytterbanen, dette er for meg en ren bruksgjenstand som må fungere..

 

Hadde egentlig bestemt meg for en Syncro XT men når jeg googlet litt så jeg en del tråder hvor folk var anti tommelhull.. Så ble litt skeptisk til dette. Har aldri prøvd det, så bør vel uansett fått prøvd ei først..

Link to comment
Share on other sites

 

Har selv en 303 i 30-06 elegance,men har kjøpt plaststokk til den.Har hatt lyst på tommelhull stokken.men etter å prøvd den på Elmia igår, så har jeg avskrevet den.Den er god å skyte med.Men du blir altfor treg på første skuddet.tar for lang tid få tommelen ut og inn av hullet.Til postering og smygjakt er det greit med tommmelhull,men ikke for drevjakt eller som hundefører.

Har 4 andre halvautorifler, og hvis jeg skal være helt ærlig så er den beste en Browning short trac i 308 win.

Den mest funksjonssikre Merkel Sr 1.Sauer 303 er også en dritt børse og reise med,litt for komplisert å fjerne vital del.

Skal du ha 303. så kjøp 8x57 eller 308.

 

Link to comment
Share on other sites

 

Nå ble alt mye enklere ;) He he..

Forstår jo egentlig at 303 ikke er en helt komplett halvautomat iom at det er så mange meninger om den..

Så hvis du skulle kjøpt én halvautomat til garderoben hadde det blitt en short trac?

PS: litt overrasket at du anbefaler 303 i .308, de fleste tråder man leser avskriver jo dette kaliberet..

 

Link to comment
Share on other sites

 

Selvfølgelig er Sauer 303 en komplett halv auto.

Å det er ikke noe pes å ta ut avtrekker mekanismen å reise på tur med den.

At 308 som den korteste patronen i den store kassa skal være så bra.. ja jeg vet ikke jeg,

har aldri likt 308 sånn personlig, men 8x57 er et fint kaliber, vurderte 8x57 selv men gikk for 9,3x62

og det fungerer rifla mi helt perfekt med.

Ja det finnes halv autoer som helt sikkert er mer drifts pålitelige en 303, de råeste er vell bygd på AK plattformen :wink:

men for meg og de jeg kjenner så teller et godt avtrekk og god presisjon så mye og at 303n at på til har oppspenner

så var valget svært enkelt, der er ingen over og på siden av en 303.

For å få disse egenskapene så går det som oftest ut over påliteligheten, sånn er det med alle type våpen,

du betaler litt ekstra for en litt mer match tunet jakt halv auto for å kalle den det, men tar du vare på den og steller den,

så gjør nok 303n deg glad og fornøyd :wink:

 

Skal jeg trekke frem noe med 303 som jeg er misfornøyd med så må det være måten den kaster ut hylsa på, ved liggende skyting med anlegg

der all rekyl blir fanget opp av skulder og har ingen fjærende effekt i skudd øyeblikket så har 303n en tendens til å kaste hylsene inn i siden på kassa

og stokken, dette er faktisk irriterende.

Løsningen hadde vært om Sauer hadde laget en bolt med to utstøtere i stede for en, samme irritasjon er på 200STR og 202, 101 og 404 har ikke denne tendensen men de har to utstøtere på bolten.

 

Link to comment
Share on other sites

Det har du vel helt rett i, har litt lyst på elegance men synes også Syncro ser tøff ut - har en x-bolt nå med synt-stokk og det er utrolig praktisk og holdbart, men hvis man først skal investere nærmere 45 høvdinger vil man jo være sikker på at man gjør et godt valg.. ;)

Har du ingen preferanser /pro/kontras mot zeiss sine drivjaktkikkerter Vs swarovski sine?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...