Jump to content

17 hmr 22rl 22 wmr


flintastek

Recommended Posts

Er ingen ekspert altså...

 

... så ein del av infoen er nådelaust saksa fra wikipedia:

 

.22 WMR - 530-690 m/s

.17 HMR - 775 m/s +

Sistnevnte er relativt ny og basert på .22 WMR patrona, men med "neck"

 

Desse to kan brukast til jakt på alle artar der det ikkje er spesielt krav til annslagsenergi. Kan som eksempel brukast til rev, rype, skogsfugl kråke, skjære, due, hare osv. Det er opp til jegeren å vurdere om kaliberet er tilstrekkeleg for at viltet ikkje skal lide unødig.

 

.22 LR - opp til 500 m/s + Denne har kortare hylse enn dei to over, samt bittelitt mindre diameter på hylsa. Kulediameter og boring i løp er etter det eg forstår samme som .22 WMR.

Det er vel to hovudtypar ammunisjon å velge i kva hastigheit anngår, overlyd (typisk "high velocity") og underlydshastigheit (typisk "sub").

Er litt på tynn is her, men eg trur at ein kan oppleve presisjonsproblem om kula startar med overlydshastigheit, for så å ramle ned til underlydshastigheit på veg mot målet. Då er det kansje bedre å bruke ammo som aldri bryt lydmuren.

.22 LR kan brukast til jakt på småvilt opp til harens størrelse, men ikkje hare. Trur det er nermare definert i forskrift om jakt og fangst. Den er og lovlig brukt til avlivning av fellefanga vilt som feks.rev, sjølv om den er ulovleg å bruke til jakt på rev.

Link to comment
Share on other sites

er det noen som kan gi meg innføringen på disse kaliber.

utgans hastighet

forskjellene på dem tre kaliber.og hva man kan jakte med dem tre

 

17hmr 22 lr og 22wmr

 

.22LR er "standardvåpen" for trening, plinking, inneskyting (skyting på bane inne, 15 meter, i garasjen eller lignende), skyting av skjære, kråke etc. på moderate hold. De fleste som er gjennomsnittlig aktive innen kruttvåpen eier eller har erfaring med .22 LR. Veldig krum kulebane, og utsatt for vindavdrift hvis det blåser. Er det helt stilt kan du fint skyte på 100 meteren. Patronene er nærmest "gratis" i forhold til annen ammo.

 

.22WMR Ser ut som en potensforlenget 22LR. Mye høyere utgangshastighet. Der av også flatere kulebane, mindre vindavdrift. Grei til skyting av mindre småvilt, varmintjakt etc. Patronprisen begynner å stige,- i alle fall i forhold til .22LR Kaliberet er ikke spesielt egnet til skyting innendørs på kort bane. Noen bruker den til jakt på rev, andre til jakt på rype. Vanskelig å få tak i allsidig ammo, men noen forhandlere har et godt utvalg, fra Gamepoint til Vmax.

 

.17HMR er samme hylselengde som .22wmr, men med skulder, mindre og lettere kule. Høyere hastighet, men punch på 100 meter er vel(?) bedre med .22wmr. Muligens mer presis enn .22wmr på 100 meter,- gitt stabile vindforhold(?)

 

Selv har jeg 2 våpen i .22LR, hvor av det ene også har pipe i .22wmr. .22wmr har jeg stort sett benyttet til varmintjakt, 22lr til trening og varmintjakt. Gåsejakt er et aktuelt bruksområde for meg i forhold til .22wmr, men så langt ikke jaktet aktivt på gås. Skudd på mindre varmintdyr med Vmax på 20 meter har god effekt med .22wmr - kulene kommer sjelden ut på andre siden. Skal du spise småviltet og er bekymret for bly,- er neppe .22LR eller .22WMR kaliberet hvis skuddet sitter gjennom brystfileten.

 

Link til produsent med allsidig patronutvalg innen de 3 kaliberne:

 

http://www.cci-ammunition.com/products/products.aspx

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

ifb med testing av mitt nye 17hmr løp til min Cz455 på søndag hadde jeg lagt en 2"4 trebjelke oppå eska hvor jeg hadde feste skiva.

Skjøt ett skudd på den for å teste effekten (100m). Jeg regna med jeg hadde bomma for jeg kunne ikke se bevegelse I den.

Men når jeg kom frem så hadde kula gått rett igjennom, ca 15cm treverk (den lå på skrå oppå eska) uten å flytte nevneverdig på den 1meter lange bjelken.

Brukte Hornady XTP (HP).

 

Så det er altså minimalt med energi den lille kula legger igjen. Nå skal jeg montere 22WMR løpet og gjenta testen for å sammenligne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...