Jump to content

jaktdress


daafjorden

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe meg ny jaktdress. Har sett litt på Bergans Raipas. Noen som har erfaring med denne? Virker veldig robust iforhold til mange av de andre jeg har sett på. Har pt dress fra Norønna. Synes den har tapt seg betraktelig hva gjelder tetthet. Selv etter reimpregnering tar det kort tid før det trekker vann gjennom.

Går primært jakt på høyfjellet og trenger en solid dress som kan vare leeeeenge...

Link to comment
Share on other sites

Faren min har etter både å ha snakka med meg, for jeg ville kjøpe den, og som anbefaling fra en som har testa veldig mange dresser fra forskjellige produsenter, kjøpt seg JahtiJakt Rosto Premium.

 

http://jaktfall.no/produkt/jaktbekledning/jaktdresser/jahtijakt-rosto-premium-camo-str-small-2

 

Den ble testa i våte Vestlandslier og han er godt fornøyd med deg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Raipas dress i fjor høst, fra XXL.

Da jeg handlet fikk man en brukbar rabatt på XXL dersom man kjøpte jakke og bukse samtidig, vet ikke hvordan dette ligger an nå.

Fikk bare testet den på en eller to jaktturer, men den ene turen pøsregnet det hele dagen uten at jeg ble våt (fra utsiden).

Jeg har også brukt buksa på et bar jaktfeltstevner i år, når været har vert surt.

 

Jeg synes dressen er bahagelig å gå i, men stoffet er litt "stivt", som gjør at den ikke er helt lydløs når man er i bevegelse,

uten at jeg synes dette er noe stort minus for mitt bruk.

Dressen har bra med lommer, der noen har både vantett glidelås og borrelås-klaff.

Det eneste jeg savnet litt var en egnet radiolomme på venstre side av brystkassen, slik jeg var vandt med før.

Dette ble løst ved å ha radioen på en lomme på venstre arm og i lårlomme.

Lommen på armen passet akkurat til min radio, men vil kanskje ikke fungere om du har en stor radio.

 

Annet positivt å si er at buksen er høy på livet, spessielt i korsryggen, slik at vind ikke så lett slipper inn mellom bukse og jakke.

Buksen var levert med seler, noe jeg satte pris på siden jeg pleier å bruke seler på denne type plagg.

 

Jeg er sålangt fornøyd med kjøpet, selv om testperioden er noe begrenset.

 

Mvh Komla

Link to comment
Share on other sites

Den buksen jeg har idag har lufting på innsiden av lårene. Ser at Raipas har denne luftingen på utsiden. Etter "klatreturer" mot rypetoppene har jeg satt pris på glidelåsene på innsiden. Dessuten har de vært passe beskyttet slik at en har kunnet ha de åpen selv om det regner. Litt mer usikker på Raipas når de på denne er på utsiden. Erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Låner tråden litt.

 

Hvis en ser bort i fra økonomi oppi det hele og bare skal ha den råeste løsningen for allround bruk. Skal brukes i alt i fra bratte lier med tung bør til postering. Ønsker at den holder meg tørr fra utsiden samt nogenlunde tørr fra innsiden.

 

Trenger ikke å være samme merke på bukse og jakke.

 

Hva skal man da ha?

Hva er drømmeløsningen?

Link to comment
Share on other sites

Har hatt Norrøna finnskogen nå de siste sesongene . Jeg kommer til og bytte jakdress da jeg vil ha en dress som tåler endel mer. Jeg har sendt inn buksen 2 ganger grunnet sømmer som ryker her og der. Har vasket dressen og imprignert den på ny men går lekk i den etter få dager med godt vestlandsvær ( var ikke slik første sesongen) Selve dressen er behagelig å ha på, men velger et annet merke og går ned i prisen for å ha evnt 2 dresser og supplere med .

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...