Jump to content

Gjenopprette orginal løpslengde


Heirum

Recommended Posts

Jeg har nettopp kjøpt en Browning BLR '81 med kappet løp og gjenget for lyddemper.

Jeg vil gjerne ha åpent sikte på den, og lurer da på om det er mulig å gjenge opp den avkappede delen av løpet for å få riflen orginal igjen. Slik at det åpne sikte blir komplett.

 

Er dette mulig?

Link to comment
Share on other sites

Å skjøte på et løp er i praksis en særdeles dårlig løsning. Det samme gjelder forlengerhylser og liknende, det er mer bry enn det er verdt. Det du virkelig mangler er et forsikte, rait? Å lage en gjengebeskytter ut av det originale siktet er nok den greieste løsningen.

Link to comment
Share on other sites

...Men da mister eg muligheten til å ha lyddemper...

 

Hvorfor det? Du kan da fortsatt ha lyddemper, men riggen vil selvfølgelig blir noe lengre. Det er heller ikke noe problem med (fast) forsikte og lyddemper, men du må få kornet montert litt inne på pipa og benytte en frontmontert lyddemper.

Link to comment
Share on other sites

En litt kreativ børsemaker vil kunne borre ut riflingen i den avkappede biten, og deretter gjenge den med samme gjenge som lyddemperen og tilpasse slik at de åpne siktene linjerer opp igjen. Presisjonen vil ikke lide, og selv om de siste centimetrene av løpet da vil være uten rifling, så vil det ikke påvirke presisjonen, og det kan gi en liten hastighetsgevinst siden kruttgassene fortsatt skyver, og det ikke er noen rifling som lager friksjon lenger (Har lest artikler hvor det er dokumentert at hastigheten er høyere med demper enn uten, ikke mye, men målbart.).

 

Det er ikke uvanlig å skjøte løp. Det lar seg gjøre, men da som en permanent løsning.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar!

 

OIH: Du mener det er mulig, men det vil da ikke være mulig å kunne ta denne av, for å sette på lyddemper?

 

Det ser ut som at enkleste løsning for meg blir gjengebeskytter med korn :)

Link to comment
Share on other sites

Leste på robsoft om en kar som forlenget løpet på en .22lr mauser, så det lar seg gjøre, men å gjøre det sånn at riflingen linjerer opp korrekt hver gang du skrur på forlengelsen, tror jeg bli vanskelig og dyrt. Gjengebeskytter med korn er klart det beste alternativet hvis du ønsker å benytte jernsikter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...