Jump to content

450 Marlin


Tomas

Recommended Posts

Er mulig i ferd med å kjøpe en Marlin i kaliber 450, men ser at det ikke er mulig å oppdrive hylser eller dier fra hverken Hjemmelading eller Brownels for tiden. Noe som har litt mer info om dette, alternativt om noen har komponenter/dier å selge. Noen som har forsøkt å forme hylser fra 375 H&H magnum som vel er basisen for dette kaliberet?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ringer Alvestad (Hjemmelading) til mandag er det mulig at han vet noe om når ting han har bestilt inn til Norge kommer. Han har tross alt litt kontakt over dammen.

Det ser ut til å ta tid før produsentene kan levere her i Norge og i USA.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er vel noe tryggere å gå for en i 45/70 med tanke på tilgang til hylser/dier. Kan lades akkurat like friskt. Omforming av hylser er ikke så enkelt med denne patronen da beltet er lengre enn på andre beltehylser. Dette for å gardere seg mot kamring av feil ammo. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

450 Marlin er faktisk i familie med 458 Winmag, men problemet er at magnumbeltet på 450 er ein del breiare, og det vert difor vanskeleg å forme hylser frå andre kaliber. Det var nokon tidlegare i veka som snakka om at svenskane hadde inne hylser i 450 Marlin, så det let seg kanskje gjere å skaffe nokre derifrå. Elles er vel håpet at kanskje nokon har inne fabrikkammo i kaliberet?

 

Mtp. tilgong i framtida er det nok tryggare å gå for 45-70. Marlin har slutta produksjonen av rifler i 450 Marlin for lengst, men det ser ut som at kaliberet har fått ein liten fanskare hjå boltskyttarane. Om amerikanarane får augene opp for denne"magnumen" i kort kasse, så kan det kanskje forlenge levetida for denne glimrande patrona. P.d.d. er det diverre kun Hornady som produserar hylser i kaliberet.

 

Elles så er Reloading Intl. eit alternativ, dei har visst orden på dette med eksportløyver og slikt.

http://www.reloadinginternational.com/catalog/product_info.php?products_id=2646

Link to comment
Share on other sites

Takker for flotte tips, og jeg har vurdert frem og tilbake det skal Dere være sikker på. Blir en 450 likevel, får den til en ok penge, Brownells hadde faktisk både hylser og dier så er den saken grei. Skulle fremtiden gi problemer vedr. hylsetilgang, så tror jeg børsemakeren klarer å få lagt inn et åttekantet 45-70 løp uten særlige promlemer. Om det er gjort noen ulikheter p.g.a. mating mellom disse to patronene vet jeg ikke. Ser ut patronlengden på 45-70 kan variere fra 64,5 - 71 mm, mens 450 er oppgitt til 64 mm. Med såpass lik patronlengde og samme kule bør det vel gå bytte løp om det skulle bli aktuelt. Så jeg engster meg ikke for fremtiden, og håper å kunne nyte noen friske fraspark en gang i mellom. Noen som bor i nærheten av Trøgstad som vil prøve så er det bare å høre fra seg.

 

Men må spørre om noe annet i samme slengen. Marlin hadde tidligere rifling som de kalte Microgrove, men nå benytter de en annen benevning, er det er mer ordinær rifling som benyttes nå? Hvordan er det å benytte blykuler til dette, må gå for snille ladninger vet jeg. Kunne vært fint om det fantes kuler som var beregnet på gas-check, fant ikke det sånn uten videre hos Brownels.

 

Jeg opplyste at Brownells hadde hylser, men når jeg ser etter i dag den 2. mai er dette ikke på lager. Takker så meget for tips om Hornady hylser fra statene.

 

Vedr. fremtidige muligheter for hylser, så kan en kanskje referere til Finnene sine 7x33. Dette kaliberet har vært umulig å få tak i hylser over flere år, men nå plutselig flommer det over av komponenter etter en eller annen fabrikk så seg tjent med å lage opp en runde. Slikt kan vel også skje med 450 Marlin om den skulle forsvinne helt ut av markedet. At 45-70 er en særdeles gammel traver som er safe, ingen tvil. Hadde jeg funnet børse i dette kaliber til en ok pris hadde jeg nok også kjøpt den, men så var ikke tilfelle. En annet moment som ikke 45-70 utgavene hadde var 60 cm løp, 47 og 55 cm løp var tilgjengelig. Har litt lyst å prøve litt lengre løp, og da passet denne MXLR utgaven glimrende med 60 cm løp. Om det har noen praktisk betydelse vet jeg ikke.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Marlin nyttar no det ein kallar Ballardrifling, som er den tradisjonelle riflingstypen i moderne våpen. Ved nytte av blykuler er det denne som fungerar absolutt best, men det betyr ikkje at det er håplaust for dei andre riflingstypane. 450 Marlin er keisam enkel å få til å gå glitrande med blykuler, mantla kuler og pussing av løp har eg slutta med for lenge sidan. Løpsdiameter for riflene eg har hatt innom har som regel lagt på ~.458, så blykuler med diameter .459-.460 er ein god stad å byrje.

 

Maks patronlengde i Marlin sine bøylerifler er den same for både 45-70 og 450 Marlin, det er mekanismen som begrensar. 64,7mm går fint, men noko særleg lenger enn dette og ein får raskt problem med mating.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Marlin 444 med den nye typen rifling,såkalt Ballard rifling.Jeg skyter mest med støpte kuler i min.Samme ladning med Hornady 265gr blyspiss og Saeco 265 støpt av hjulvekter med gaschek.Samme treffpunkt på 100m med disse to kulene.Mantlet går litt bedre presisjons messig i forhold til bly.Bly samler med 10 skudd fra benk ca 7 cm på 100m og mantlet rundt 4cm.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke ladninger bruker du til din Marlin i 444 med blykuler? Skulle det bli aktuelt er det mulig å få kjøpt noen blykuler, event Saeco 265 grain med gas check av deg? Våpenet jeg hadde befinner seg i familien så jeg synes det kan være hyggelig og hjelpe han.

Link to comment
Share on other sites

Tomas.Jeg bruker 46gr Vitavouri N120 og col 65mm.Har ingen ferdigstøpte liggende akkurat nå da alle mine 500 hylser er ladet opp med kuler og krutt.

Quicload sier max 50grain med denne kombinasjonen,Det er prøvd,men da blir presisjonen dårligere med blykuler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...