Jump to content

Trykk-testing dykkertank til pcp luftgevær


vepern

Recommended Posts

Hei. Har kjøpt meg en pent brukt Hammerli ar20 ft kal. 4,5. m/300bar pcp tank. Med på kjøpet fikk jeg med meg en 300bar dykkertank. Denne ble trykktestet 10/12. Og er merket "Å" med tallet 38 under.

Dette er hva jeg har hørt om dykkertanker. Er helt fersk innen pcp gevær så hadde vært topp om noen kyndige kan bekrefte/avkrefte mine påstander.

Stemmer dette:

-Nye tanker godkjent 3år?

-Neste godkjenning hvert 2.år?

-Tanker med merket "Å" ikke godkjent for bruk under vann men er godkjent 5år etter godkjennelse dato for bruk ekslusive dykking.

 

Hva står "38" tallet for under Å'n (innringet i samme sirkel)?

 

Slik tanken er nå får jeg ut ca 165bar i pcp tanken min. Ønsker å få fyllt den opp til 300bar slik at jeg kan få lada opp børsa maks.

Noen som vet hvor dette gjøres enklest( mest medgjørlige folk :) ) i Hamar området? Er også villig til å kjøre noen mil viss nødvendig .

Vet brannvesenet er et alternativ. Dykkerklubber bør være en mulighet kanskje. Andre?

 

Er forresten stor fornøyd med luffa mi. Har bare testet H & N sport baracuda hunter kulene som fulgte med på kjøpet. Samler lett 10skudd på 8-9mm med disse( 8-9mm hull, ikke trekt fra 4,5mm) ,avstand 24m. Selger prata på at match kulen innen samme merket gikk så å si hull i hull på samme avstand.

Tips til andre gode kuler tas imot med stor takk :D ? Vet at det ikke er noe fasit på hva som går bra i børsa mi men kvalitets kuler er et godt sted å starte :D

Link to comment
Share on other sites

Er forresten 16joule vers jeg har. Ser at jeg får ca 35 gode konsise skudd på 165bar i pcp tanken. Testa litt på 37meter igår. Fikk jevn høydespredning på disse. Tapte ca 2cm i høyde etter ca 40skudd. Litt mere ujevne høyde/samlinger på skuddene etter. Ser ut som tanken/børsa liker seg best på ca 120bar+

Spent på å se resultatet etter jeg får fyllt opp "magasinet" maks og se hvor mange gode konsise skudd jeg får ut av luffa :)

Link to comment
Share on other sites

Vet dessverre ikke så mye om tanker o.l. så kan ikke hjelpe deg med det.

 

Men er interessert i å se flere resultater fra geværet ditt. Holdt på å kjøpe en slik en

for en stund tilbake. Bestemte meg for å la være, eller rettere sagt brukte endel av

budskjettet på en FWB 300s og ett Bushnell sikte istedenfor :D

Link to comment
Share on other sites

Dykkerflasker som er i kontakt med vann skal trykktestes anna hvert år. De fleste dykker flasker som selges, fylles og brukes idag er 300 bars flasker. En pleier å få fyllt flasker på dykkerklubber, dykkerbutikker og på større brannstasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...