Jump to content

Langt igjen til MAX? Lapua hylser, 308, N550.


SVE

Recommended Posts

Har ikke allverdens erfaring med å tolke trykktegn men synes ikke dette så hinsides ut? Sluttstykket åpnet lett og fint.

(Har til tider hatt stor motstand på 180gr ferdigrulla jaktammo samt verre hetter en de på bilde)

 

Har ikke behov for mer fart men lurer på hvor nærme grensen jeg er. Lapua sier jeg har 0.2gr to go.

 

IMG_43571_zpss7wnxkw5.jpg

 

For ordens skyld:

 

51cm løp, scenar 155gr, temp= 14 deg ish, Prochrono

 

 

V0:

Federal 210 Lr hette:

48.5gr=832ms

49.0gr=841ms

49.5gr=846ms

50.0gr=853ms

 

Remington 9 1/2 magnum hette:

49.0gr=827ms

49.5gr=836ms

50.0gr=855ms

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt tusenvis 155gr Scenar og 50gr N550. Ingen problem.

 

Men om trykktegn. Som en test ladet jeg 190gr NCC med 49gr N550. Fikk:

- Ingen åpenbare trykktegn, man så at trykket nok var høyt, men ingenting dramatisk

- ingen tunge hevarmsløft

- 840m/s

- Hylser som så helt fine ut

 

Men:

- hylser som måtte ha en 6.5x55 hylseholder...

- hylser en kunne sette tennhetter i med fingrene

- ELENDIG presisjon

 

Nå vil mange si idiot og selvsagt osv, men det interessante er fraværet av trykktegn, og korrektheten av de gamle reglene

- Høy hastighet skyldes høyt trykk

- Hold deg til oppgitte data :roll::roll:

 

Sånn går det når en kjeder seg på laderommet

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67: Kudos! :)

 

Rent praktisk, hvordan fastslår du da MAX for samme patron, i samme våpen?

 

Bruke MAX utfra levrandør. Såååååklart begynne mye lavere men om mulig, lade seg til MAX and beyond OM presisjonen ikke svekkes dramatisk ei heller økning av diameter i lommene?

 

Foolproof?

Link to comment
Share on other sites

Rent praktisk, hvordan fastslår du da MAX for samme patron, i samme våpen?

Jeg fastslår aldri max som sådan. Uten ved uhell og slurv som, som over. Problemet kom vel delvis av at jeg hadde skutt noen få i Palmahylser, og de tålte det.

Så lenge hylsene kan gjenbrukes (og lettvint) så er presisjon det eneste som betyr noe for meg, hastigheten kommer av hvilken patron man har valgt - og må en ni-lade for hastighet så har en valgt feil patron. Det er uansett svært lite å hente på mer hastighet innen begrensningene til en gitt patron. Valg av kule betyr mye mer f.eks.

 

Ny ladning så ser jeg i Lapuas ladedata på nett, og tar som regel maksladningen tvert (iallefall i nyere, gode rifler, og i patroner jeg kjenner, med hylser jeg stoler på), og kanskje 0.5 og 1gr under, og prøver noen av hver. Bruker den jeg liker best, om jeg er ved, over eller under max er meg revnende likegyldig sålenge hylsene holder, og det gjør de oftest.

Jeg skyter mest 6.5x55, og om en 6.5x55 patron kamrer tregt, altså bør helpresses, så kaster jeg hylsa, enkelt og greit. I 308 blir den kastet i "må presses" boksen, og presset når det er 50 eller så.

Jeg gidder ikke å helpresse, derfor er det sjelden problemstillingen max oppstår, jeg prøver å holde ladningene der jeg aldri trenger det - og når det en sjelden gang gjør, så får vi ting som beskrevet over. Men jeg kan ikke huske sist. Eller jo, det var da jeg gikk OPP 4gr istf ned når jeg satte kula i bommene :roll: Hodet på det man gjør, ikke lade kl. 2 om natta og tenke i det minste LITT :oops:

 

Seriøse ladedata slik som Lapua sine sier mer om trykket enn egne eksperimenter tror jeg, det en gjør selv sier mer om hvilke symptomer på trykk en får, og en drar maks ut ifra hvilke symptomer en kan eller vil akseptere.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Usikker om jeg fant MAX kruttmengde (44.3gn N140) eller MAX antall helpressinger (4)? det førte i allefall til MAX presisjon... Dog, lite kult å herje med hylseseparasjon i Blaser.... :roll:

 

 

IMG_46161_zpsxssan6xc.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg helpresser hver gang men minst mulig å det trur jeg er det snilleste for hylsene kontra å kun necksice 8 ganger å så sette de mye tilbake, trur det gir mindre stress i de.

Hvis ikke man bare kaster de da når de ikke går i kammeret lenger men det har ikke jeg råd til i wsm .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...