Jump to content

Valg av kompaktkikkert evt. import


JNB95

Recommended Posts

hei! Jeg har planer om å anskaffe meg en kompaktkikkert i 10x25 til rypejakt, og tenker at jeg likegreit kjøper en i toppklassen.

så da står valget mellom Zeiss victory, Swarovski cl pocket og Leica ultravid.

jeg heller foreløbig mest mot swaroen da den ser ut til å ha størst synsfelt men den er jo også den tyngste (350g)

zeissen har fokushjulet til høyre, noe som jeg har hørt kan være irriterende for oss venstrehendte.

så er det leicaen, den ligger litt over smertegrensen på hva jeg med min lærlinglønn har lyst å betale, og så vet jeg ikke om den selges i noen butikker der jeg bor (Tromsø).

 

men, ser at leicaen selges til en billigere penge i Sverige: http://www.skovdenatur.nu/produkt.asp?id=1935&u=58

 

så da lurer jeg på et par ting: hvilken kikkert vil dere anbefale, hva teller mest: vekt synsfelt lysstyrke etc,

hvordan blir det med momsendringer på import? er det komplisert, tar det lang tid, lønner det seg?, er det andre merker jeg burde vurdere? vet at f.eks. Kahles skal ha gode kikkertsikter men hvordan er de på håndkikkerter, kan de måle seg?

 

ps: vet at mange fraråder 10x og heller anbefaler 8x, men da jeg skal bruke kikkerten til å se på detaljer oppe i fjellet virker det mest hensiktsmessig, har prøvd faren min sin zeiss 10x25 litt og syntes ikke det virket veldig problematisk å holde den stødig, og det er som oftest steiner og slikt å støtte seg til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en swaro 8x30 slc som jeg synes er helt konge til mitt bruk . Var på messa på lillestrøm og kikka på en swaro cl 8x25 og må si jeg ble overrasket både over størrelsen og optikken . Denne kan ikke betegnes som lommekikkert , til det er den for lang . Til fjelljakt i dagslys tror jeg den er midt i blinken og gjerne i 10x . :winke1:

Link to comment
Share on other sites

TS. Jeg vet ikke så mye om optikk, men en skal ikke se seg "blind" på de tekniske data. Lysåpning og forstørrelse, betyr lite hvis ikke linskvaliteten er god. Og da er en over på de dyreste.

 

Dårlig linsekvalitet og stor forstørrelse, betyr at de fleste for "flimring" (eller uskarpt bilde) og må støtte opp kikkerten, for å se tilfredstillende. Med lommekikkerter og liten lysåpning, får en mindre synsvidde på eks. 100m. Men det er et kompromi en må regne med, hvis en skal ha lommekikkert.

 

Husker jeg kjøpte en stor billig kikkert (10 x 50) på Las Palmas, i 67, som sjømann. Ønsket noe til bruk på fritiden, som å se båter på avstand, eller oppdukkende land ca 15 mils unna og nærmere. Ble veldig skuffet. Båtens kikkerter som normalt hadde 7 x forstørrelse, var vesentlig bedre. Når jeg en del år seinere, kom over en Zeiss lommekikkert (tror det var 10 x 20, eller 10 x 25) i Drammen og så åsen på motsatt side av byen (ca 2 km), ble jeg overrasket. Jeg så tydelig og behøvde ikke å konsenterere meg om å holde stille. Jeg så klart - uannsett. Jeg ville satset på Zeiss, hvis det passer øknomien.

 

Editt: Tror du får større synsvidde, ved å gå ned fra 10x, til 8x. Sjekk selv. Men ellers er linsekvaliteten på zeiss utmerket.

Link to comment
Share on other sites

Bare kjøp deg leica'en i 8x20 eller 10x25 med en gang så er det overstått. Ganske så enkelt forklart så blir du garantert fornøyd.

Funker med og uten briller på, solbriller trenger man jo av og til.

Lommeformat og lett.

Fokushjul på midten som kan håndteres med hansker på, viktig på rypefjellet!

Optisk? Alle som kikker i den bemerker at den er vanvittig bra :D

 

Jeg kjøpte Leica Ultravid 8x20 for ca. et år siden og angrer ikke et sekund. Den er alltid med meg ut på tur, bare MÅ ha den med:D

Grunnen til at jeg valgte 8x20 er fordi jeg også bruker den i kajakken på sjøfugljakt, 10x blir for mye til å holde i ro ombord i en båt/kajakk.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte swarovski sin 8x ifjor for å komplettere min "ordentlige" kikkert. Tenkte bruke den på jakt hvor kikkert ikke er livsnødvendig. Ble latterlig imponert over kikkerten i dagslys, kommer til å få bli med på mye jakt. Føler størrelsen er riktig for å få ordentligkikkert-følelse. I tillegg er den liten nok til å være med uansett.

Link to comment
Share on other sites

Denne er nok kanskje for stor og tung, slik jeg ser du har tenkt. Men, bedre optikk i denne klassen finnes knapt, den gjør det sylskarpt i tester, jeg har den selv, og kunne ikke tenkt meg noe annet! Jeg bruker den til all type jakt, fra fugl i skog og fjell, til rev, rådyr og hjort. Til jakt i skumring brukes annet adekvat materiell, da type Zeiss.

 

http://www.naturogfritid.no/113114/Opti ... warovision

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kompaktkikkert kan være så mangt men jeg hadde selv gått for noe litt større med stor pupilleåpning og et særdeles rolig bilde . Hjelper lite å ha en lett kikkert i motbakkene når man pesende oppover har en lett kikkert med et urolig bilde som er lite brukbart . Utrolig mye mer man ser med et rolig bilde og et godt synsfelt når man har brukt litt energi i de bratte oppoverbakkene

 

Nytt trenger ikke nødvendigvis være førstevalg . 7x42 classic til zeiss er en liten bortglemt godbit som få nordmenn har oppdaget . En som ikke har latt det gå seg forbi er Holger Merlitz

 

http://www.holgermerlitz.de/favorites/favorites.html

 

Ellers så skal sw EL 8x32 SV som nevnt over være særdeles bra .

Link to comment
Share on other sites

En kan si hva en vil, men Zeissen i 7X42 blir aldri noen kompakt kikkert. Den er dog uhyggelig klar og en fryd å bruke. Av kompakter, endte jeg til slutt opp med en Leica 10X25, sånn i forhold til mine øyne, står den ikke mye tilbake for 7X42en når det er brukbart med lys. Leicaen er, om ikke daglig kikkert, så flere ganger i uken, kikkerten. Zeissen blir brukt når jeg har spesielle behov. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...